Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Last throw....spansk eller fransk Lafitte?
JA! Det måste vara Lafitte.
Obsevera att den enda som syns ha ett gevär är den enda som inte har bandoliär.
Granatbältena har också en mystisk ficka mitt fram.
Obsevera att den enda som syns ha ett gevär är den enda som inte har bandoliär.
Granatbältena har också en mystisk ficka mitt fram.
Tack spett. Ett maskingevär.....
Vilket?, Varjag
.....föregångaren till frågans bössa -
- var lite annorlunda, men gjordes bara i c:a 30 exemplar - 
- Sampo.... 
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Truppen ser finsk ut. Även vapnet, som har drag av snabbeldsgeväret Lahti-Saloranta. Jag tror det är en bandmatad version utvecklad ur kulsprutegeväret Lahti-Saloranta.
Ja, med hundratalet visningar - kommer vi nog inte längre. Truppen är mycket riktigt finsk (se papirosimunstyckena mellan tänderna!)Stellan Bojerud skrev:Truppen ser finsk ut. Även vapnet, som har drag av snabbeldsgeväret Lahti-Saloranta. Jag tror det är en bandmatad version utvecklad ur kulsprutegeväret Lahti-Saloranta.
Släktskapet med LS-26 är att frågans vapen bägge - 1) och 2) konstruerades av Aimo Lahti ensam utan hjälp av Arvo Saloranta.
Tipsbilden - (2) visar kulsprutegeväret L-34, som i motsats till LS-26 med kort piprekyl - hade gasfrigöring och magasinet ovanpå vapnet a la BREN. L-34 tillverkades bara i ett 30-tal exemplar innan armén tackade nej.
Frågans bössa (1) - är en L-41. Utvecklad L-34:a med bandmatning och lavett. Inte många tillfördes truppen i slutet av fortsättningskriget, men skrotades tydligen efter freden.
L-34 fick öknamnet Sampo under proven på 30-talet och Sampo-namnet hängde med för L-41.
Stellan hittar nästa!, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Tack, Varjag. En uppfinnare av bl a vapen. Tidigare bl a kapten i Jämtlands fältjägarregemente (I 23) i Östersund/Frösön och lantmätare. Vem?
TILLÄGG: Det där med kapten hade jag missuppfattat. Så långt kom han inte i armékarriären.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Se, den Varjag, här lade jag ut villospår i riktning John Ericsson, men ringräven föll ej för sådant utan Varjag hittade Helge Palmcrantz. Uppfinnare av liv och död. Tyvärr tidigt bortgången - blott 38 år gammal.
Varjag äger frågan!
Varjag äger frågan!
Tack Stellan - och ja, H.Palmkrantz rycktes bort alldeles för tidigt, annars hade han säkert satt sitt namn till många flera grejor - och varit bättre känd idag.
Nästa, och garanterat inte uppfunnen av Helge P.
Vad håller han..... ?, Varjag
Nästa, och garanterat inte uppfunnen av Helge P.
Vad håller han..... ?, Varjag
-
Tankspridd
- Medlem
Ser ut som en harskramla och det är antagligen en harskramla som används för att simulera kulspruteljud under en övning
Eller kanske för att försöka lura fienden att man fortfarande har ammunition kvar!Tankspridd skrev:Ser ut som en harskramla och det är antagligen en harskramla som används för att simulera kulspruteljud under en övning
Absolut rätt Tankspridd! Svingas runt handtaget - och framkallar ett knattrande som simulerar automatvapeneld under övning. Liknande finns även som leksak.....Tankspridd skrev:Ser ut som en harskramla och det är antagligen en harskramla som används för att simulera kulspruteljud under en övning
http://sv.wikipedia.org/wiki/Harskramla
Din fråga, Varjag
-
Tankspridd
- Medlem

En blomma som delar namn med ett vanligt använt föremål ?