Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Japanska flygbåtar från Shin Meiwa. (Post WW2.)
Och - Shin Meiwa är helt rätt - du har foten innanför halvöppen dörr......och den första bilden????, VarjagBlixten skrev:Japanska flygbåtar från Shin Meiwa. (Post WW2.)
Ojoj, det var den jag trodde var Shin Meiwa först men det är det inte alls! (Dom hade en jet-kärra trodde jag men wikipedia känner inte till den...)
Beriev R1 säger jag då.
Beriev R1 säger jag då.
Visst är det en Beriev R-1 - och därmed är du skyldiga oss nästa, Varjag
Tack för det!
Ny fråga: Vilket var det snabbaste engelska jaktplanet i slutet av 1vk med omdömet "överlägset varje annat ensitsigt"?
Ny fråga: Vilket var det snabbaste engelska jaktplanet i slutet av 1vk med omdömet "överlägset varje annat ensitsigt"?
Ja det finns flera kandidater till den titeln - gissning; Martinsyde Buzzard?, VarjagBlixten skrev:Tack för det!
Det var den jag tänkte på!
(Vilken skulle det kunna vara annars? Snipe var väl inte så snabb? Finns det fler obskyra plan...?)
Skynda på med en fråga innan jag går & lägger mig är du bussig!
(Vilken skulle det kunna vara annars? Snipe var väl inte så snabb? Finns det fler obskyra plan...?)
Skynda på med en fråga innan jag går & lägger mig är du bussig!
Tack Blixten.....''Skynda på med en fråga innan jag går & lägger mig''
we aim to please....
Vad ser vi här - och viktigare, när användes dessa senast i ett storskaligt krig? Varjag
we aim to please....
Vad ser vi här - och viktigare, när användes dessa senast i ett storskaligt krig? Varjag
Nu chansar jag vilt men jag vill försöka nu när jag fick en snabb fråga!
Detta är ett munstycke till en eldkastare. Vietnamkriget.
Detta är ett munstycke till en eldkastare. Vietnamkriget.
Signalhorn och i så fall Korea?
-
Tankspridd
- Medlem
Det är ett horn som används för rävjakt men sista krig det användes i har jag ingen aning om ( men jag skulle gissa krim kriget )
Och Göstring hittade rätt svar. Det är ett kinesiskt signalhorn på vilket en blåsare ger taktiska order till truppen. Den kinesiska armé som vällde in i Korea 1950 - hade inga radioapparater/walkie-talkies o.s.v. Med hornblåsare och horn hade de gott om - plus - en trupp som var väldrillad i att lyssna till hornsignalerna och följa deras order.Göstring skrev:Signalhorn och i så fall Korea?
Skildringar från den svåra vintern 1950-51 är fulla av beskrivningar om ''chinese bugles'' som inte sällan skrämde vettet ur FN-trupperna.
Din fråga, Varjag
Just det. Det är alltså tryckluftskanoner.