Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Werder gevär-karbin-pistol har samma eller nästan samma mekanism
Fråga till Varjag
Fråga till Varjag
- Bilagor
-
- 3020627_4ccecaf396221.jpg (37.38 KiB) Visad 338 gånger
Tackar spett - inte minst för återuppväckt minne
Jag köpte nämligen av en kille i Halmstad för många år sedan - en Werderpistol > så kanske några ord om den...Vapnet var en mastodont - vägde bortåt två kilo och längden var omkring 40 centimeter. Den var tillverkad av Fiocchi i Italien 1872, hade ett lågt tresiffrigt serienummer (vilket jag glömt) och hade regementsmärkning från något Chevalier-regemente (fint som fasen) - i Bayerska armén.
Som spett förklarat - skjöt den samma patron som motsvarande karbin så den var ingen ärtbössa....
Vapnet var i mycket gott skick och varjagen grubblade över hur han skulle fixa några patroner - och provskjuta den
--- patronen t.h. för jämförelse är den tyska 7,92x57mm...alltnog;
En vapensmed i Rockhampton ''förvandlade'' fyra stycken amerikanska hylsor - till att passa Werdern's kammare, laddades med svartkrut ''enligt bevarade tabeller'' - och försågs med en 15 grams hemgjuten blydank av - ungefär rätt kaliber.
Vapnet laddas, genom att pressa den främre ''avtryckaren'' framåt - vilket tippar slutstyckets främre del nedåt och blottlägger kammaren. Slutstyckets ovansida är försett med en halvkanal - patronen läggs i den - och glider lätt in i kammaren med ''tumkraft''.
Ännu en tryckning framåt på främre avtryckaren - tippar tillbaka slutstycket till eldläge/eller/om man spänner hanen som sitter till höger - samma sak. Och man är eldberdd....
En sån här handkanon, är ju ett underbart konversationsämne - och när vapensmeden och jag tog fram Werdern på skjutbanan - blev det folksamling
varjagen var först till skott. Moderna revolvrar/pistoler - säger ju PANG. Men Werdern hade basröst....
Det sa Booom... och måltavlan skymdes bums av ett rökmoln!
Minns varjag
Jag köpte nämligen av en kille i Halmstad för många år sedan - en Werderpistol > så kanske några ord om den...Vapnet var en mastodont - vägde bortåt två kilo och längden var omkring 40 centimeter. Den var tillverkad av Fiocchi i Italien 1872, hade ett lågt tresiffrigt serienummer (vilket jag glömt) och hade regementsmärkning från något Chevalier-regemente (fint som fasen) - i Bayerska armén.
Som spett förklarat - skjöt den samma patron som motsvarande karbin så den var ingen ärtbössa....
Vapnet var i mycket gott skick och varjagen grubblade över hur han skulle fixa några patroner - och provskjuta den
En vapensmed i Rockhampton ''förvandlade'' fyra stycken amerikanska hylsor - till att passa Werdern's kammare, laddades med svartkrut ''enligt bevarade tabeller'' - och försågs med en 15 grams hemgjuten blydank av - ungefär rätt kaliber.
Vapnet laddas, genom att pressa den främre ''avtryckaren'' framåt - vilket tippar slutstyckets främre del nedåt och blottlägger kammaren. Slutstyckets ovansida är försett med en halvkanal - patronen läggs i den - och glider lätt in i kammaren med ''tumkraft''.
Ännu en tryckning framåt på främre avtryckaren - tippar tillbaka slutstycket till eldläge/eller/om man spänner hanen som sitter till höger - samma sak. Och man är eldberdd....
En sån här handkanon, är ju ett underbart konversationsämne - och när vapensmeden och jag tog fram Werdern på skjutbanan - blev det folksamling
varjagen var först till skott. Moderna revolvrar/pistoler - säger ju PANG. Men Werdern hade basröst....
Det sa Booom... och måltavlan skymdes bums av ett rökmoln!
Minns varjag
Intressant det där med Fiocchi.
Enligt mina uppgifter tillverkades 2000 vardera av firmorna von Greis, München och Schönamsgruber, Nürnberg.
Minns du något årtal ?
Vidundret skulle användas av kyrassiärer, lansiärer och några till av sorten chevauxleger-trumpetare.
Enligt mina uppgifter tillverkades 2000 vardera av firmorna von Greis, München och Schönamsgruber, Nürnberg.
Minns du något årtal ?
Vidundret skulle användas av kyrassiärer, lansiärer och några till av sorten chevauxleger-trumpetare.
Vapnet var datumstämplat 1872 - Fiocchi's namn på bössan, minns jag - förvånade mig oxå....mvh, Varjagspett skrev:Intressant det där med Fiocchi.
Minns du något årtal ?
Nästa fråga.....blodigt hantverk.
denne herre - och denne pensionär (bilden...) utgjorde en tvåmannakommission med speciella uppgifter. Deras rapport - genljuder än idag.
Vad hette dom och vad rapporterade dom om?, Varjag
Vad hette dom och vad rapporterade dom om?, Varjag
Herrarna hängde upp lik och skjöt på dem och sedan skjöt de ihjäl kossor
spett håller tillbaka tyglarna....den förste var militärläkare. De andre vapentekniker med en klassisk bössa på meritlistan...... 
......''hantverket'' inträffade oktober 1903 till maj 1904, mest i Chicago och Washington.... 
överste John T Thompson och major Louis LaGarde (läkaren) prövade div ammunition på nötboskap och lik och kom fram till att pistolammunition inte bör ha mindre kaliber än .45 för att kunna stoppa anfallande infödingar i kolonialkrigssammanhang.
Resultatet ledde till att vi har .45 acp.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thompson-LaGarde_Tests
J18+1
Resultatet ledde till att vi har .45 acp.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thompson-LaGarde_Tests
J18+1
Puh - räddad ur kvissträsket
Och rätt svar - den s.k. Thompson-LaGardekommissionen med tvenne andra ledamöter - gjorde omfattande skjutprov i slakterier i Chicago mot levande djur (det fanns ingen Djurskyddsförening i Chicago 1904...) och människolik i Washington och New York. För att bestämma anslags och inslags-verkan, sårkanaler, tidsrymd för dödens inträffande och annat läskigt.
Var skaffades alla människoliken....? Jo - dom tillhandahölls som ''donationer för obduktioner'' från olika sjukhus - man gissar mest avlidna hem-och släktlösa individer.
Överste John T. Thompson är bättre känd som uppfinnaren av Thompson Submachine-gun, också en .45:a
Major LaGarde, hade redan 1892 befattat sig med studier av ''verkan i målet'' av olika gevärskalibrar och bl.a. påpekat möjligheten att smittosamma sjukdomar - kunde överföras i ''bakteriekulor''
Och - det var så, Amerika upptäckte .45:an
Man tvingas dra lite på mun åt det, då britterna i kolonialkrig redan 40 år tidigare - hade kommit på samma idé - ingenting mindre än .45 - .455 - ger en ''fanatisk inföding'' nåt att verkligen tänka på.
J18 förväntas ställa en +1-fråga, Varjag
Och rätt svar - den s.k. Thompson-LaGardekommissionen med tvenne andra ledamöter - gjorde omfattande skjutprov i slakterier i Chicago mot levande djur (det fanns ingen Djurskyddsförening i Chicago 1904...) och människolik i Washington och New York. För att bestämma anslags och inslags-verkan, sårkanaler, tidsrymd för dödens inträffande och annat läskigt.
Var skaffades alla människoliken....? Jo - dom tillhandahölls som ''donationer för obduktioner'' från olika sjukhus - man gissar mest avlidna hem-och släktlösa individer.
Överste John T. Thompson är bättre känd som uppfinnaren av Thompson Submachine-gun, också en .45:a
Major LaGarde, hade redan 1892 befattat sig med studier av ''verkan i målet'' av olika gevärskalibrar och bl.a. påpekat möjligheten att smittosamma sjukdomar - kunde överföras i ''bakteriekulor''
Och - det var så, Amerika upptäckte .45:an
J18 förväntas ställa en +1-fråga, Varjag
dött nu, alla diskuterar månlandningar....varjag skrev:Puh - räddad ur kvissträsket![]()
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Åh - jag, som trodde det var Augustimånen....gostap skrev:dött nu, alla diskuterar månlandningar....varjag skrev:Puh - räddad ur kvissträsket![]()
Vad och var ?
- Bilagor
-
- varvad.JPG (42.16 KiB) Visad 171 gånger
Jagaren Smålands pannrum?
Småland är det men inte pannrummet. Jag hoppas få veta vad den gröna saken är. Den var viktig för fartygets framfart och besättningens välbefinnande.
J18 + 1 (som i sin ungdom trampade gretingen framför saken i fråga utan att fatta hur kul det var)
¨
J18 + 1 (som i sin ungdom trampade gretingen framför saken i fråga utan att fatta hur kul det var)
¨