Var det en kort sejour som slpsgr användes?Stellan Bojerud skrev:Ja, det är inte lätt. HEAT användes inte av Leopard, utan det är en lämning från Centurion 81 eller 102. Det var P 2-vagnar i Hässleholm (PB 8).
Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Eftersom inga fler svar inkommit på min fråga koras MD650 till segrare.
GN1 ljusförstärkare var det den unge mannen bar, användes främst av utlandsstyrkan men kan även ha blivit brukad av hkp förarna.
Som en kort anekdot kan nämnas att jag själv har haft det tvivelaktiga nöjet att göra bekantskap med detta vidunderliga stycke utrustning. Inför rotation till Kosovo skulle samtliga lära sig verka iförd GN1, ett av proven för att testa dess kapacitet var att springa mot ett staket och hoppa över detta. Dock så glömde instruktören att tala om att man bara ser två dimensionellt när man är iförd monovar, facit från den hastigt påkomna övningen var en person med brutna revben, tre stukade handleder och en stukad fot. Det är inte helt klyftigt att försöka hoppa över ett staket när man är cirka fem meter ifrån det, eller som min olycklige kamrat, ta världens fart och förbereda hoppet bara för att upptäcka på ett väldigt kraftfullt sätt att staketet stod åtta meter närmare än man trodde.
MD650 tar över den officiella frågan.
GN1 ljusförstärkare var det den unge mannen bar, användes främst av utlandsstyrkan men kan även ha blivit brukad av hkp förarna.
Som en kort anekdot kan nämnas att jag själv har haft det tvivelaktiga nöjet att göra bekantskap med detta vidunderliga stycke utrustning. Inför rotation till Kosovo skulle samtliga lära sig verka iförd GN1, ett av proven för att testa dess kapacitet var att springa mot ett staket och hoppa över detta. Dock så glömde instruktören att tala om att man bara ser två dimensionellt när man är iförd monovar, facit från den hastigt påkomna övningen var en person med brutna revben, tre stukade handleder och en stukad fot. Det är inte helt klyftigt att försöka hoppa över ett staket när man är cirka fem meter ifrån det, eller som min olycklige kamrat, ta världens fart och förbereda hoppet bara för att upptäcka på ett väldigt kraftfullt sätt att staketet stod åtta meter närmare än man trodde.
MD650 tar över den officiella frågan.
Pprj m/41?

- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
6,5 mm sk ptr m/94 pprj m/41. Pansarbrytande ammunition till mausergevär.
Din fråga!

- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Då går vi till sjöss:
ARA La Argentina
?
?
- Saknad medlem †
Oj då, jag trodde det skulle vara lite svårare m h t hennes brittiska linjer. Men du klarade ARA:n.
Fick kolla min kryssarlitteraturStellan Bojerud skrev:Oj då, jag trodde det skulle vara lite svårare m h t hennes brittiska linjer. Men du klarade ARA:n.
Vad är detta ?
Amerikan? Kanske en Little David eller vad de hette. Användes till utprovning av flygbomber....
No one can prevent me from raising towers in babylon
Japp, därmed är dc skyldig oss en frågadc skrev:Amerikan? Kanske en Little David eller vad de hette. Användes till utprovning av flygbomber....
http://en.wikipedia.org/wiki/Little_David
Då jag inte gillar att vara i skuld skickar jag in en flugsmälla...¨Vilken underbart vacker rackare är detta ???Battler skrev:Japp, därmed är dc skyldig oss en frågadc skrev:Amerikan? Kanske en Little David eller vad de hette. Användes till utprovning av flygbomber....![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/Little_David
- Bilagor
-
- Kamikazekiller.jpg (6.74 KiB) Visad 301 gånger
Rolling Airframe Missile, RAM?
Barak?
/Qmannen
/Qmannen
Nej. En lite nyare sak. Grundversionen är ungefär i samma storlek som RAM medan den jag frågar efter är mycket större...Der Löwe skrev:Rolling Airframe Missile, RAM?