Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Hej.
Kan inte vara annat än en kålätande MG08/15, "lätt" kulspruta, byggd på mg08. Krävde ändock 4 man.
Används än idag i tyskland som ett adjektiv för att beskriva nåt helt vanligt - eller nåt som saknar nåt speciellt.
OldCode - som är en riktig (Null-acht-fünfzehn)
Kan inte vara annat än en kålätande MG08/15, "lätt" kulspruta, byggd på mg08. Krävde ändock 4 man.
Används än idag i tyskland som ett adjektiv för att beskriva nåt helt vanligt - eller nåt som saknar nåt speciellt.
OldCode - som är en riktig (Null-acht-fünfzehn)
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Frågan är din.
Hej.
Noll inspiration, så det får bli en lätting. Vilket land, och vilket vapen?
MVH
OldCode
Noll inspiration, så det får bli en lätting. Vilket land, och vilket vapen?
MVH
OldCode
- Bilagor
-
- open space.jpg (77.05 KiB) Visad 400 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Det där är inte lätt. US stålhjälm typ 1942. US camouflageuniform. Heckler & Koch (G3, AK 4) med inskjutbar kolv. Den kombinationen kan betyda Turkiet.
- Fredrik Andersson
- Medlem
Ja, eller möjligen Pakistan?Stellan Bojerud skrev:Det där är inte lätt. US stålhjälm typ 1942. US camouflageuniform. Heckler & Koch (G3, AK 4) med inskjutbar kolv. Den kombinationen kan betyda Turkiet.
Hej.
Kanske svårare än jag trodde...
Landet har betydligt mer kontakter med USA än de ni listat.. arabland är det iaf.
Vapnet är en HK G3A4.
MVH
OldCode
Kanske svårare än jag trodde...
Landet har betydligt mer kontakter med USA än de ni listat.. arabland är det iaf.
Vapnet är en HK G3A4.
MVH
OldCode
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Det finns ju inga nations- eller truppslagstecken eller gradbeteckningar. En gissning kan ju vara Saudi alternativt Kuwait.
... och saudi det är...
Salig blandning av utrustning från olika delar av världen och tiden, samt avsaknaden av tillhörighetsmärkning...
Hur man särkiljer saudiska soldater från olagliga kombatanter vete egentligen sjutton.
Stellans fråga!
MVH
OldCode
Salig blandning av utrustning från olika delar av världen och tiden, samt avsaknaden av tillhörighetsmärkning...
Hur man särkiljer saudiska soldater från olagliga kombatanter vete egentligen sjutton.
Stellans fråga!
MVH
OldCode
Då det varit tyst på frågefronten och alldeles för lite fartyg på senaste tiden ställer jag en interrimsfråga om det.
Här ser vi ett inte fullt färdigt fartyg under bogsering, hon syntes aldrig under 2vk men hennes syster gjorde det, vad hette hennes klasskamrat som deltog?
Här ser vi ett inte fullt färdigt fartyg under bogsering, hon syntes aldrig under 2vk men hennes syster gjorde det, vad hette hennes klasskamrat som deltog?
Kan det vara IJN Tosa ?

Systerfartyget var IJN Kaga, som färdigställdes som hangarfartyg ?

Systerfartyget var IJN Kaga, som färdigställdes som hangarfartyg ?
Visst är det så tosa under bogsering, och systerfartyget Kaga byggdes om till hangarfartyg och deltog flitigt I andra världskriget fram till midway där hon slutade sina dagar.
Battler interrimfrågar vidare.
Battler interrimfrågar vidare.
Ett slagfartyg uppochned i en docka !
Det enda jag hittar är Leonardo da Vinci.
Det enda jag hittar är Leonardo da Vinci.
Rättspett skrev:Ett slagfartyg uppochned i en docka !
Nope...Det enda jag hittar är Leonardo da Vinci.
Svaret är i samma generation och samma krig, men annan nation och ytterligare annan plats, fartyget som bärgats uppochned var inte ensam att gå till botten där den gjorde det.
(Ursäkta att jag ledtrådar i din fråga, men om ingen annan tar den känner jag att jag måste och jag har ökentorrt i quizzfrågeförådet för ögonblicket)
(Ursäkta att jag ledtrådar i din fråga, men om ingen annan tar den känner jag att jag måste och jag har ökentorrt i quizzfrågeförådet för ögonblicket)