Quiz: Militär utrustning
-
Ola Häggström
- Medlem
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Jag hade tänkt svara Grigorovich IP-1, men snubblar över ovanstående bild. Det måste alltså vara utmanaren till I-16, nämligen Tupolev I-14 (närmare bestämt version I-14bis).
Det var en ryslig experimentlusta bland flygplanskonstruktörerna uppvisade i Sovjetunionen pre-1937!
Det var en ryslig experimentlusta bland flygplanskonstruktörerna uppvisade i Sovjetunionen pre-1937!
Tack Ola för att du räddade min fråga ur Svarträskets Djup! Japp - det är en ANT-31 med militära beteckningen I-14.Ola Häggström skrev:Jag hade tänkt svara Grigorovich IP-1, men snubblar över ovanstående bild. Det måste alltså vara utmanaren till I-16, nämligen Tupolev I-14 (närmare bestämt version I-14bis).
Man associerar inte lätt Tupolev med annat än stora tunga flygplan....men hans konstruktionsbyrå lade också handen till ett fåtal jaktplan. Fast - I-14 konstruerades faktiskt av Pavel Sukhoi...som fick jobba under överinseende av kamrat Tupolev.
Du har väl förtjänat nästa fråga!, Varjag
-
Ola Häggström
- Medlem
Tack!
And now to something completely different...
And now to something completely different...
Sikte för gevärsgranat ?=?
Jag tycker jag ser en spegel i apparaten.....hyposkop? Alltså en anordning som monteras på ett gevär så att det kan avge riktad eld UTAN att skytten sticker opp huvudet från skyttegraven??????spett skrev:Sikte för gevärsgranat ?=?
Varjag
-
Ola Häggström
- Medlem
Varjagen är nära men det är inte hela sanningen...
-
Ola Häggström
- Medlem
Vad jag är ute efter är att den är modellanpassad...
KapitulerarOla Häggström skrev:Vad jag är ute efter är att den är modellanpassad...
-
Ola Häggström
- Medlem
Accepteras ej.varjag skrev:KapitulerarOla Häggström skrev:Vad jag är ute efter är att den är modellanpassad...
Jag beräknar antalet modeller till exakt två.
Bilden är beskuren såväl på vänster som på höger sida.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Kan det vara siktet till ett Eckgewehr för att skjuta runt en husknut?
Hmm...prismasikte för Krummlauf StG 44 i 45 eller 60 graders vinkling?, VarjagJag beräknar antalet modeller till exakt två
-
Ola Häggström
- Medlem
Jag misstänker att det är 45 grader i detta fall.varjag skrev:Hmm...prismasikte för Krummlauf StG 44 i 45 eller 60 graders vinkling?, Varjag
Varjagen spe(g)lar vidare
Tack Ola....ja nog var bilden ''beskuren'' alltid
Nästa obeskurna......En kustartilleripjäs som började livet på detta fartyg till sjöss - med fick bli landkrabba femton år senare. Och flyttades långt bort från hemlandet för sin nya uppgift.
Vilken pjäs handlar det om (kalibern räcker) och var stod KA-batteriet?, Varjag
Vilken pjäs handlar det om (kalibern räcker) och var stod KA-batteriet?, Varjag
- Bilagor
-
- skepp.jpg (32.98 KiB) Visad 173 gånger
-
- tung pjäs.jpg (60.39 KiB) Visad 173 gånger
....fartyget sjösattes 1903 - kustbatteriet blev operativt före 1918 - men bilden är säkert taget under 2:a VK. Batteribetjäningens huvudbonader borde vara en ledtråd till dess läge...... 
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Nope, bilden är från VK 1. Turkiska "Enveria helmets" användes inte i VK 2. Pjäsen tror jag är en 21 cm/L 40 C 03 från tyska pansarkryssaren SMS Roon, som delvis desarmerades 1916. Ny lavett av Krupp-typ. Sänd som vapenhjälp till Turkiet för att modernisera något av Dardanell-forten. Vilket vet jag inte.