En vild gissning: Edwin Rommel har använt den. Jag har för mig att Rommel gillade att fotografera, och frågeställaren kan rimligen inte utgå från att någon har serienumret (och därmed djupare kunskaper om just detta exemplar) i huvudet.currahee skrev:Tack - pickan ser inte ut att vara speciellt bra tillverkad. Undrar hur den är att skjuta med.
Nästa fråga - vad är det för speciellt med denna militärmärkta Leica kamera?
/ currahee
Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Mycket kreativ gissning, men långt från sanningen.
Kan ge en ledtråd - kameran har en koppling till Ryssland.
/ currahee
Kan ge en ledtråd - kameran har en koppling till Ryssland.
/ currahee
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
För mig ser den tämligen förfalskad ut - Luftwaffen Germany...
Rysk kopia?
Hans K
Rysk kopia?
Hans K
Helt rätt, det är en ryska kopia av Leica.
Det är en sent tillverkad Zorki-kamera, med felaktig text LUFTWAFFEN istället för LUFTWAFFE och med en Wehrmacht örn istället för en Luftwaffe fågel. Och som pricken över i står det GERMENY istället för GERMANY.
Egentligen en ganska gullig fejk.
sveahk har frågan.
/ currahee
Det är en sent tillverkad Zorki-kamera, med felaktig text LUFTWAFFEN istället för LUFTWAFFE och med en Wehrmacht örn istället för en Luftwaffe fågel. Och som pricken över i står det GERMENY istället för GERMANY.
Egentligen en ganska gullig fejk.
sveahk har frågan.
/ currahee
- sveahk
Försökte förra året köpa en riktig Luftwaffe-Leica med normalobjektiv, bra tillstånd men annars inget särskilt - den gick för 1.450 Euro
- nej, jag var inte köparen...!
Vad händer här?
Hans K
Vad händer här?
Hans K
Man startar ett flygplan med en bilmotor som startmotor. Istället för att "rycka igång" planet genom att dra i propellern/vrida propellern med handkraft.
- sveahk
...det var bra beskrivet, lamproslampros skrev:Man startar ett flygplan med en bilmotor som startmotor. Istället för att "rycka igång" planet genom att dra i propellern/vrida propellern med handkraft.
Utrustningen är i lampros händer!
Hans K
Tack...
Fältmössa med skärm uppstyvad av parallella sömmar började bli populär världen över efter AVK.
Men i vilket land uppstod denna mössmodell?
Fältmössa med skärm uppstyvad av parallella sömmar började bli populär världen över efter AVK.
Men i vilket land uppstod denna mössmodell?
Nej, inte Schweiz. Go East, young man...
Tekniken att skapa förstyvningar via sömmar, fodring och polstring i bomullstyg används relativt flitigt i arbetskläder i Kinesiskt skrädderi så jag föreslår Kina.
Svårigheten med att ställa frågor i quizzarna är att se till så att svaret blir defintivt, entydigt och lätt att döma.
Nu hade jag tänkt mig svaret "Japan". Men av masases svar att döma kanske det inte är så enkelt.
Jag kan således inte garantera att japanerna inte fått idén från sin närbelägna, stora granne. Så jag ger masase rätt.
Nu hade jag tänkt mig svaret "Japan". Men av masases svar att döma kanske det inte är så enkelt.
Jag kan således inte garantera att japanerna inte fått idén från sin närbelägna, stora granne. Så jag ger masase rätt.
Japanerna har ju en hel erfarenhet av att importera, förfina och marknadsföra kinesiska koncept och uppfinningar så det kan mycket väl vara så i det här fallet.
För att fortsätta på samma tråd så leter jag efter bakgrundshistorian för ett klädesplagg vilket traditionellt är ena halvan av "business casual" för män i USA. Plagget har en intressant historia vilket inkluderar minst tre länder och minst två militära organisationer.
För att fortsätta på samma tråd så leter jag efter bakgrundshistorian för ett klädesplagg vilket traditionellt är ena halvan av "business casual" för män i USA. Plagget har en intressant historia vilket inkluderar minst tre länder och minst två militära organisationer.
Ledtråd: plagget i fråga är en byxa och är nära släkt med "khakis".