Quiz: Militär utrustning
Frågan är lite kryptisk men sambandet mellan Tucker 'Torpedo' och Budd C-93 'Conestoga' är kanske att Tuckerfirman använde en 'Conestoga' att flyga runt sina bilar och visa upp dem?
""""The Tucker Automobile Corp had on of these to transport the Tucker Automobile around the country. It was apparantly a real slug and they finally left in at an airport somewhere down south.""""
Varjag
""""The Tucker Automobile Corp had on of these to transport the Tucker Automobile around the country. It was apparantly a real slug and they finally left in at an airport somewhere down south.""""
Varjag
Jag hoppade högt i pur förtjusning när jag läste att den misslyckade Tucker Torpedo transporterades med den underbart misslyckade Budd Conestoga.
Tucker Torpedo tillverkades i en gigantisk fabrik där tidigare Dodge hade tillverkat Wright Cyclone motorer. Efter Tucker tog Ford över och tillverkade B-47 vingar därstädes.
Det som finns kvar av fabriken är numera ett varuhus. Som ni vet är det bara dumt att tillverka saker. Det är att sälja saker som man tjänar pengar på.
Jowett och Lagondas gamla fabriker är numera varuhus.
Varjagen har frågan
Tucker Torpedo tillverkades i en gigantisk fabrik där tidigare Dodge hade tillverkat Wright Cyclone motorer. Efter Tucker tog Ford över och tillverkade B-47 vingar därstädes.
Det som finns kvar av fabriken är numera ett varuhus. Som ni vet är det bara dumt att tillverka saker. Det är att sälja saker som man tjänar pengar på.
Jowett och Lagondas gamla fabriker är numera varuhus.
Varjagen har frågan
Porttorn är inte ordet jag söker - den korrekta termen kan appliceras till flera 'utanliggande' försvarsverk, t.o.m. fristående sådana - även om de flesta var fast anslutna till befästningsverket som sådant.dc skrev:Det är kanske så enkelt som ett porttorn. Att de är runda har ju att göra med styrkan. Runda torn får bättre hållfasthet och det finns inga hörn vilka kan skjutas bort med belägringsvapen.
Du har rätt vad gäller 'hållfasthet' men principen 'rund' i.s.f. 'kantig' går mycket längre tillbaka i belägringstekniken och hur den bäst kan försvagas...../Varjag
Visst är det Holstentor i Lübeckcats skrev:Platsen är enkel, det är Lübeck, och jag skulle också kall dem porttorn på svenska eller Holstein port. Rundheten var för ett bättre försvar, och hållbarare konstruktion
Av franska barbacan, latinska 'barbacana', stavningarna varierar en smula.
spetts 'ravelin' (också från franska och latinet) ligger närmast - men en 'ravelin' är en trekantig utbyggnad i samma syfte, ibland kallad 'banquette' eller 'bancette' fast den senare brukar vara fem-hörnig.
Barbacaner var runda till formen som skydd mot underminering då vinklade hörn, speciellt 90-gradiga - lättare störtade samman.
http://en.wikipedia.org/wiki/Barbican
Frågan går till cats, Varjag