Quiz: Militär utrustning
BK-2H stämmer. Glaskapslarna innehöll kemikalier som utvecklade irriterande gaser. Granaten kastades mot luftintaget på en stridsvagn, i förhoppning om att tvinga besättningen att evakuera vagnen. Användes väl med en viss framgång, tyskarna tillverkade några hundra tusen av dessa under 2:a världskriget.spett skrev:Blendkörper 2H ?
Bilden från: http://www.inert-ord.net/ger03a/gerat/index.html
Frågan till spett.
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Okej, jag läste egentligen inte just den sidan, lånade bara bilden. Tog siffran ur minnet, blandade kanske med en annan typ.Schwalbe skrev:På länken står det att över 5milj tillverkades och nästan alla användes!
http://de.wikipedia.org/wiki/BlendenBeim Militär bedeutet Blenden, dem Feind für eine begrenzte Zeit die Sicht zu nehmen und ihn dadurch an der Beobachtung und an beobachtetem Feuer zu hindern, oder in seinen Bewegungen zu behindern. Blenden gehört zu den Feuraufträgen der Artillerie, die auf diese Anforderung Nebelgranaten auf die entsprechenden Geländepunkte verschießt. Durch den aufwallenden Rauch (Nebel) wird der Gegner im militärischen Sinn geblendet.
Alltså kortfattat betyder det, att man för en stund hindrar fiendens sikt och rörlighet. Gasgranaterna har jag förstått att fungerade dels så, men dels också var gasen så irriterande, att man i värsta fall inte kunde bli kvar i en stridsvagn t.ex. Något slag av tårgas, förmodligen.
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Um, vad texten från de-wiki säger är att i militära termer är "Blenden" att man hindrar sikten för fienden för ett ögonblick. Det är artilleriets uppgift och görs med rökgranater som skymmer sikten, i militär mening är han då "förblindad".
Men då stämmer det ju med att en "blendkörper" ska utveckla rök. Hepp där ser man.
Tillbaka till ämnet
Men då stämmer det ju med att en "blendkörper" ska utveckla rök. Hepp där ser man.
Tillbaka till ämnet
Yxa såklart. Mer specifikt så är den naturligtvis avsedd för krigiska ändamål. Däremot tror jag att skaftet knappast är original eller ens ändamålsenligt.spett skrev:vad för verktyg skall detta vara då !?
Sannolikt en stridsyxa från heden tid, men en slamkrypare kan ju vara att det är en brandyxa eller liknande från modern tid, ändamål att hugga upp dörrar o dyl men formen och eggens utformning tyder på blodigare syfte.
Ja spett, det kan nog vara som med saxarna och saxenspett skrev:Ja, det är en francisca.
Det är tydligen osäkert huruvida yxan gav namnet åt frankerna eller tvärtom.
Frankerna använde yxorna på samma sätt som romarna använt sina Pila och precis lika obegripligt så slutade de använda dem.
Vi prövar en lite ovanlig flygmaskin igen, vilken?......./Varjag
- Bilagor
-
- pointynosey.jpg (106.29 KiB) Visad 601 gånger