Quiz: Militär utrustning

Låst
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 19 augusti 2007, 09:57

Nån form av gasgranater eller nån detonator?????
:)

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Inlägg av spett » 19 augusti 2007, 11:18

Blendkörper 2H ?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 19 augusti 2007, 12:10

spett skrev:Blendkörper 2H ?
BK-2H stämmer. Glaskapslarna innehöll kemikalier som utvecklade irriterande gaser. Granaten kastades mot luftintaget på en stridsvagn, i förhoppning om att tvinga besättningen att evakuera vagnen. Användes väl med en viss framgång, tyskarna tillverkade några hundra tusen av dessa under 2:a världskriget.

Bilden från: http://www.inert-ord.net/ger03a/gerat/index.html

Frågan till spett.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 19 augusti 2007, 14:57

Har de verkligen fått det rätt? De var alltså inte avsedda för vad de heter - bländgranater?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 19 augusti 2007, 15:06

På länken står det att över 5milj tillverkades och nästan alla användes!

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 19 augusti 2007, 16:42

Schwalbe skrev:På länken står det att över 5milj tillverkades och nästan alla användes!
Okej, jag läste egentligen inte just den sidan, lånade bara bilden. Tog siffran ur minnet, blandade kanske med en annan typ. :oops: Tyska Wikipedia skriver om "blenden":
Beim Militär bedeutet Blenden, dem Feind für eine begrenzte Zeit die Sicht zu nehmen und ihn dadurch an der Beobachtung und an beobachtetem Feuer zu hindern, oder in seinen Bewegungen zu behindern. Blenden gehört zu den Feuraufträgen der Artillerie, die auf diese Anforderung Nebelgranaten auf die entsprechenden Geländepunkte verschießt. Durch den aufwallenden Rauch (Nebel) wird der Gegner im militärischen Sinn geblendet.
http://de.wikipedia.org/wiki/Blenden

Alltså kortfattat betyder det, att man för en stund hindrar fiendens sikt och rörlighet. Gasgranaterna har jag förstått att fungerade dels så, men dels också var gasen så irriterande, att man i värsta fall inte kunde bli kvar i en stridsvagn t.ex. Något slag av tårgas, förmodligen.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 19 augusti 2007, 21:04

Um, vad texten från de-wiki säger är att i militära termer är "Blenden" att man hindrar sikten för fienden för ett ögonblick. Det är artilleriets uppgift och görs med rökgranater som skymmer sikten, i militär mening är han då "förblindad".

Men då stämmer det ju med att en "blendkörper" ska utveckla rök. Hepp där ser man.

Tillbaka till ämnet

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Inlägg av spett » 19 augusti 2007, 22:13

vad för verktyg skall detta vara då !?
Bilagor
vass.jpg
vass.jpg (38.8 KiB) Visad 663 gånger

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3910
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 19 augusti 2007, 22:18

spett skrev:vad för verktyg skall detta vara då !?
Yxa såklart. Mer specifikt så är den naturligtvis avsedd för krigiska ändamål. Däremot tror jag att skaftet knappast är original eller ens ändamålsenligt.

Sannolikt en stridsyxa från heden tid, men en slamkrypare kan ju vara att det är en brandyxa eller liknande från modern tid, ändamål att hugga upp dörrar o dyl men formen och eggens utformning tyder på blodigare syfte.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Inlägg av spett » 19 augusti 2007, 22:45

Är väldigt petig med vad för yxa det rör sig om !

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 augusti 2007, 02:53

spett skrev:Är väldigt petig med vad för yxa det rör sig om !
Det är nog en s.k. 'frankisk yxa' - egentligen ett kastvapen, lätt vikt och avsedd kastas mot sköldborgar före närstrid, Varjag

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Inlägg av spett » 20 augusti 2007, 09:45

Ja, det är en francisca.

Det är tydligen osäkert huruvida yxan gav namnet åt frankerna eller tvärtom.

Frankerna använde yxorna på samma sätt som romarna använt sina Pila och precis lika obegripligt så slutade de använda dem.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 augusti 2007, 12:40

spett skrev:Ja, det är en francisca.

Det är tydligen osäkert huruvida yxan gav namnet åt frankerna eller tvärtom.

Frankerna använde yxorna på samma sätt som romarna använt sina Pila och precis lika obegripligt så slutade de använda dem.
Ja spett, det kan nog vara som med saxarna och saxen :(

Vi prövar en lite ovanlig flygmaskin igen, vilken?......./Varjag
Bilagor
pointynosey.jpg
pointynosey.jpg (106.29 KiB) Visad 601 gånger

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Inlägg av spett » 20 augusti 2007, 16:08

Prototyp till Cant Z.1007 ?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 augusti 2007, 21:49

Rätt - Z.1007 'började' med radmotorer.
Frågan till vår Cinclus cinclus :wink: , Varjag

Låst