Quiz: Militär utrustning
spett - jag kan ha fel, gick enbart på skrovformen - den amerikanska var 'slankare' än den brittiska 'baljan'.
Ett bra förslag förresten...
("""Såg förresten direkt att det var en Me 264 men svarade inte för att lämna litet utrymme åt de dödliga""" )
därför lätt fråga, vilket fartyg är detta?....../Varjag
Ett bra förslag förresten...
("""Såg förresten direkt att det var en Me 264 men svarade inte för att lämna litet utrymme åt de dödliga""" )
därför lätt fråga, vilket fartyg är detta?....../Varjag
- Bilagor
-
- klart skepp.jpg (30.22 KiB) Visad 589 gånger
- Belisarius
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
Nix Varjag, vi befinner oss i radiohytten, inte i ubåtsjaktcentralen. Jag känner så väl igen den där apparaten. Först tänkte jag på antennavstämmningsenheten, men det är inte. Men vi drar till med en rövare, kan det vara en Ra 844 (ev "E") eller
? Mitt minne är inte vad det borde vara....
Mvh
Stivne
? Mitt minne är inte vad det borde vara....
Mvh
Stivne
Ra844 är sändaren, detta är mottagaren den heter nått annat
Avstämningsenheten (extremt kortfattat) anpassar antennen efter den frekvens den skall sända på efter som för att få bästa effekt måste vara 1/2 eller 1/4 våglängd. Med hjälp av spolar och kondensatorer så luras antenn till att vara just det, annars så blir inte antennens ståendevågförhållande 1 och kan inte stråla ut ett fungerande elektromagnetiskt fält.
Främst dipolantenner kräver avstämningsenhet.
Avstämningsenheten (extremt kortfattat) anpassar antennen efter den frekvens den skall sända på efter som för att få bästa effekt måste vara 1/2 eller 1/4 våglängd. Med hjälp av spolar och kondensatorer så luras antenn till att vara just det, annars så blir inte antennens ståendevågförhållande 1 och kan inte stråla ut ett fungerande elektromagnetiskt fält.
Främst dipolantenner kräver avstämningsenhet.
Hmm, jag tar en rövare på Ra 722, men jag är tveksam till detta. Har nämligen för mig att den var knektgrön och såg annorlunda ut. Men det får bli mitt svar. Ra 722 fanns på Spica-båtarna vill jag minnas, och den kanske även fanns hos "Flottiljmamman"? Är det inte rätt så läpper jag det här med radioapparater för all framtid.