Värnen??Ressel skrev: Karlstad ligger vid värnen. Det är lika mycket hav som Östersjön enligt min mening.
OK, jag vistas vid ostkusten så mycket jag bara kan men den sjön har jag aldrig hört talas om. Speciellt om den ska kallas hav.
Varför ska vi hoppas det, behöver vi verkligen henne? Med en urkass ekonomi där man knappt har råd med pennor till barnen i småskolan längre, känns lite slösaktigt att då bygga 6 korvetter för att skydda sig mot "röda pilen" över östersjön. För det är ju det dom är tillför, dom kan inte ens gå över atlanten utan att tvingas föra med sig extra bränsle i lastutrymmerna.Jan-Erik Karlsson skrev:På den gamla goda tiden när det var 6 fartyg i klassen skulle det sjätte fartyget heta Uddevalla. Vi får verkligen hoppas att hon blir byggd.Matte skrev: Men sedan läser man att de tre andra korvetterna ska heta Härnösand, Nyköping och Karlstad...
Vaddå behöver? Vi behöver inget försvar alls, så vi kan lägga ner hela skiten.Ressel skrev: Varför ska vi hoppas det, behöver vi verkligen henne? Med en urkass ekonomi där man knappt har råd med pennor till barnen i småskolan längre, känns lite slösaktigt att då bygga 6 korvetter för att skydda sig mot "röda pilen" över östersjön. För det är ju det dom är tillför, dom kan inte ens gå över atlanten utan att tvingas föra med sig extra bränsle i lastutrymmerna.
Om en unge har föräldrar som inte fattar att man ska köpa pennor till dom, ska den ungen få sämre möjligheter bara för att den föddes ur fel morsa?Jan-Erik Karlsson skrev: Vaddå behöver? Vi behöver inget försvar alls, så vi kan lägga ner hela skiten.
Och pennor till ungarna kan föräldrarna köpa själva. Varför ska skattebetalarna försörja andras ungar??
Varför inte lägga ner hela Sverige på en gång???
Om alla ungar ska ha samma möjligheter så får staten ta hand om ALLA ungar och uppfostra dem på barnhem. Ska alla ha exakt samma möjligheter så får vi ett sovjetsamhälle och det vill vi absolut inte ha, eller hur?Ressel skrev:Om en unge har föräldrar som inte fattar att man ska köpa pennor till dom, ska den ungen få sämre möjligheter bara för att den föddes ur fel morsa?
Jag sa inte heller att vi skulle lägga ner hela försvaret, jag sa bara att det KANSKE inte var nödvändigt med 6st korvetter i klassen utan att man kanske kan nöja sig med 5st och ta pengarna till den sista och lägga på delar i samhället som har det lite svårare.
Göteborgskorvetterna har ju bildat IKS nu så nog ska Visbykorvetterna kunna fungera internationellt.Per Andersson skrev:Ful men bra.
Vad vi skall använda henne till är väl dock något av en öppen fråga.
Det är ont om sovjetiska invasionsarmador numera, och trots att Visby klassen är de största ytstridsfartyg vi anskaffat på mycket länge, så är de fortfarande definitivt i minsta laget för internationella uppdrag.
Jan-Erik Karlsson skrev:Om alla ungar ska ha samma möjligheter så får staten ta hand om ALLA ungar och uppfostra dem på barnhem. Ska alla ha exakt samma möjligheter så får vi ett sovjetsamhälle och det vill vi absolut inte ha, eller hur?Ressel skrev:Om en unge har föräldrar som inte fattar att man ska köpa pennor till dom, ska den ungen få sämre möjligheter bara för att den föddes ur fel morsa?
Jag sa inte heller att vi skulle lägga ner hela försvaret, jag sa bara att det KANSKE inte var nödvändigt med 6st korvetter i klassen utan att man kanske kan nöja sig med 5st och ta pengarna till den sista och lägga på delar i samhället som har det lite svårare.
I ett fritt samhälle får föräldrarna välja om de vill satsa på sina barns framtid eller lägga resurserna på öl och statusprylar istället och sedan skylla på "samhället".
En del av samhället som definitivt haft det svårt med resurser ända sedan marinplan 60 är marinen, så det är inte mer än rätt att de får allt vad de pekar på de närmsta 40 åren.
Hur bra båtarna är på ubåtsjakt i skärgård eller signalspaning kommer knappast att vara relevant på de slags internationella uppdrag Sverige skickat eller kan tänkas skicka förband till.k22GLE skrev:
Göteborgskorvetterna har ju bildat IKS nu så nog ska Visbykorvetterna kunna fungera internationellt.
I ett internationellt uppdrag tror jag att både Göteborg- och Visbykorvetterna kan komma till stor nytta i signalspaning- och ubåtsskyddsfunktioner. Göteborgskorvetterna ser ut som en liten civil båt på radar med sina ytterst begränsade smygvinklar.
Ubåtsskydd i grunda vatten är något som svenska marinen slår Nato på fingrarna i med råge.
Försvarsgrenar skall inte drivas av rättviseskäl.Jan-Erik Karlsson skrev: En del av samhället som definitivt haft det svårt med resurser ända sedan marinplan 60 är marinen, så det är inte mer än rätt att de får allt vad de pekar på de närmsta 40 åren.