Bergrum i Sverige

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 2 juni 2003, 10:50

Det finns en kopia av kärnsjukhuset i skövde som ligger inne i berget billingen som skall vara klart att börja användas i krig eller andra krissituationer.

Sesub
Medlem

Inlägg av Sesub » 2 juni 2003, 11:47

Det finns inget kustartilleri kvar i Sverige . Förra året lades det sista ner i Stockholms skärgård (Söderarm) och innan dess lades KA på Fårösund ner. Kommer fienden från havet får vi be till Gud eller något då vi inte kan försvara våra kuster längre....
Det fasta KA är helt avvecklat, men det finns kvar 12/80 bataljoner i materialberedskap och lite minlinjer. Det är det som återstår av vårt fina KA.
/Sesub

varjag
Saknad medlem †

Bränslecisterner i bergrum

Inlägg av varjag » 2 juni 2003, 12:55

Horde ngn gaang att flytande branslen, bränn och dieselolja, forvarades i utsprangda bergrum - dar tätningen, alltsaa nedåt - helt enkelt bestod av inpumpat vatten, som daa oljan var lattare - helt enkelt flot ovanpaa. Separeringen med ngt vatten i oljan efter utpumpning - var relativt latt p.g.a. samma princip. Sanning eller rykte?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Bränslecisterner i bergrum

Inlägg av MD650 » 2 juni 2003, 13:03

varjag skrev:Horde ngn gaang att flytande branslen, bränn och dieselolja, forvarades i utsprangda bergrum - dar tätningen, alltsaa nedåt - helt enkelt bestod av inpumpat vatten, som daa oljan var lattare - helt enkelt flot ovanpaa. Separeringen med ngt vatten i oljan efter utpumpning - var relativt latt p.g.a. samma princip. Sanning eller rykte?
Det stämmer nog ganska bra.
Det skedde ju en olycka för några veckor sedan i ett nedlagt drivmedelsförråd som skulle saneras. Det som man tror skedde var att det var ångor som antändes av blixten.

:)

Användarvisningsbild
oys
Medlem

Inlägg av oys » 2 juni 2003, 13:50

Ereyk skrev:Det finns inget kustartilleri kvar i Sverige :( . Förra året lades det sista ner i Stockholms skärgård (Söderarm) och innan dess lades KA på Fårösund ner.
Forsvaret prøvde å legge ned alle de stasjonære kystfortene i Norge også, men det gikk ikke av politiske grunner. Man hadde brukt endel milliarder kroner på byggeprosjektene, og noen av fortene ble ferdigstilt så sent som år 2000. Nå ligger de i møllpose, men det er vel bare et spørsmål om tid før forsvaret skroter alt sammen. Synd at jeg ikke har masse penger, for ellers så skulle jeg jaggu kjøpt et.

Mikael Karlsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 2 juni 2003, 16:05

Ereyk skrev:Menar du Per-Albinlinjen finns det många Per Albinfort kvar, de flesta av dem är i uselt skick, och ett par på Österlen håller på att flyta ut i havet (det finns redan ett par fort i Ystad som har flytit ut i havet). De är med andra ord inte i så bra kondition, och ofta är de ganska farliga platser att vistas på då de inte har använts sedan kriget. Åker du till Knäbäckshusen på Österlen kan du se ett sånt fort som försvinner mer och mer allt eftersom den håller på att spolas ut i havet p.g.a. erosion.
Var i Ystad för ett par dagar sedan och såg en liten bunker(även lite stängsel) intill vattnet vid Ales stenar. Är det sånna som är Per-Albinfort(vet ej om det fanns gångar, fanns dock fler bunkrar tror jag och mer stängsel men jag kollade aldrig närmare)? :)

Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 2 juni 2003, 17:14

Mikael Karlsson skrev:
Ereyk skrev:Menar du Per-Albinlinjen finns det många Per Albinfort kvar, de flesta av dem är i uselt skick, och ett par på Österlen håller på att flyta ut i havet (det finns redan ett par fort i Ystad som har flytit ut i havet). De är med andra ord inte i så bra kondition, och ofta är de ganska farliga platser att vistas på då de inte har använts sedan kriget. Åker du till Knäbäckshusen på Österlen kan du se ett sånt fort som försvinner mer och mer allt eftersom den håller på att spolas ut i havet p.g.a. erosion.
Var i Ystad för ett par dagar sedan och såg en liten bunker(även lite stängsel) intill vattnet vid Ales stenar. Är det sånna som är Per-Albinfort(vet ej om det fanns gångar, fanns dock fler bunkrar tror jag och mer stängsel men jag kollade aldrig närmare)? :)
Japp. Det byggdes många hundra fort längs västkusten och upp mot Blekingekusten. Vet ej var de nordligaste forten låg/ligger, men tror det var upp mot Kalmarsund.
Det du beskriver låter som ett typiskt Per-Albinfort. Ingen av dem används av försvaret idag, utan de står och förfaller allt mer då de är för dyra att spränga sönder vilket krävs då bunkrarna är gjorda i betong,
därför kommer en del av forten att erodera bort och andra att stå kvar som minnen från kriget.

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 2 juni 2003, 19:03

Japp. Det byggdes många hundra fort längs västkusten och upp mot Blekingekusten. Vet ej var de nordligaste forten låg/ligger, men tror det var upp mot Kalmarsund.
Det du beskriver låter som ett typiskt Per-Albinfort. Ingen av dem används av försvaret idag, utan de står och förfaller allt mer då de är för dyra att spränga sönder vilket krävs då bunkrarna är gjorda i betong,
därför kommer en del av forten att erodera bort och andra att stå kvar som minnen från kriget.
Jo, Kalmarsund kan stämma rätt bra för de nordligaste forten. Runt Gotland finns för övrigt även fort.

Forten är ju en del av vår historia och man borde iaf bevara ett antal av dem. Inne i Helsingborg har man tyvärr "tagit bort" ett antal på senare tid. Läste något om att kommunledningen tyckte de skulle bort iom att de var "krigiska" :x

Matte
Medlem

Inlägg av Matte » 2 juni 2003, 19:42

Ett tips är att ni söker efter gamla trådar på forumet (både det nya och det gamla). Vi har skrivit rätt mycket om bunkrar och fd. försvarsanläggningar tidigare.

För övrigt rekomenderar jag http://www.bunker.nu och http://www.beredskapsmuseet.com.

Simon_hbg
Vore intressant att höra mer om det underjordiska fältsjukhuset du skriver om. Vad jag vet är det bara en skröna...

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 2 juni 2003, 19:47

Finns enormt många bunkrar på västkusten, i princip på varje ö. Farsan jobbar inom KA (eller amfiebiekåren som det heter) och han brukar visa olika bunkrar när vi åker runt med båten på västkusten. De flesta är igencementerade.

Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 2 juni 2003, 19:59

Ressel skrev: De flesta är igencementerade.
Jo, det brukar vara ett vanligt öde för bunkrar då de är för dyra att spränga och man inte vet vad man skall göra av dem.
Finns det någon bunker/Per-Albinfort som fortfarande används eller som utnyttjas av privatpersoner som tex vandrarhem, jaktstuga eller liknande? Låter kanske flummigt men hoppas att ni förstår vad jag menar.... jag skulle vara väldigt :o om det faktiskt inte finns någon ändå som utnyttjar en bunker till helt andra ändamål än vad som var avsett från början....

Matte
Medlem

Inlägg av Matte » 2 juni 2003, 20:19

Jodå! Bunker bar tex i Helsingborg är ett sommarställe byggt på en av de gamla bunkrarna. Finns någon kiosk i Ängelholm också som ligger i bunker vid Skälderviken.

Ett tips för er som är norrlänningar är att besöka Hemsö fästning utanför Härnösand.

http://www.hemso.com

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 juni 2003, 20:34

Matte skrev:Jodå! Bunker bar tex i Helsingborg är ett sommarställe byggt på en av de gamla bunkrarna.
Som tur var så ska den besparas från omgestaltningen av strandpromenaden(där man bla. ska ta bort stenarna i havet och skapa en strand vid gröningen). En del av stridsvagnhinderna som försvann från söder ska användas av militären på ett slagfält, men beredsapsmuseet ska också få några.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 5 juni 2003, 03:39

Vi får ju inte heller glömma "femörehuvud" utanför Oxelösund i detta sammanhang, men det har ju diskuterats tidigare här.

Jag har en liten anekdot!! När jag var ung grabb sprang jag runt vid en stuga där jag var mycket som barn (oxelösunds närområde). Lekte en del vid gamla bunkrar vid en vik som leder till nyköping. Vidare var det beredskapssoldater som hade ristat in meddelanden till eftervärlden på stenhällarna (mest kärleksbudskap, men alla var daterade).

Mvh

Kropotkin

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Inlägg av Mercai » 5 juni 2003, 16:02

Har precis kommit hem från Göteborg och lade märke till KA-kanoner högt uppe på bergen i närheten av Älvsborgs fästning (andra sidan vattnet i syd-västlig rikting). Utanför körde det 3 st stridsbåt 90 och det var militärer uppe vid kanonerna. Används dessa verkligen inte?

Skriv svar