Andra Världskriget mest underskattade jaktplan

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 8 maj 2006, 13:35

Italienarna hade ju den underskattade Macchi MC.202 http://en.wikipedia.org/wiki/Macchi_MC.202 som gjorde livet surt för brittiska Desert Airforce även om brittena inte gärna erkänne4r det utan skyller motgångarna på tyskarna istället.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 8 maj 2006, 13:35

En nominering till: Hawker Tempest

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 maj 2006, 13:52

Belisarius skrev:En nominering till: Hawker Tempest
Tempest - var och förblev 'samma attackflygplan' som Typhoon. De hade dåliga höjdprestanda,
opålitlig motor - men bra fart och beväpning. Tempest V - överlevde bara knappt freden.
Kapten Gars nominering av Macchi 202 - är bättre - en excellent flygmaskin när motorn
funkade oklanderligt.... :roll: Men klent beväpnad. Innan alla hoppar på - med 205:ans
20mm's Mauserkanoner - låt det bli klart att nästan ALLA 202:or, hade 2 x 12,7 Breda och
ett par 7,7 mm's av samma fabrikat - i vingarna. Synkroniseringen av de två 12,7:orna över
motorn var densamma som vi hade på våra svenska J 20 (Reggiane 2000) och den var en källa
till oändliga bedrövelser på F 10.....Varjag

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 8 maj 2006, 13:55

Det var en attackmaskin i första hand (eller snarare, blev...), men det hindrade inte att den stod upp väl mot både BF-109G och BF-210 och förstås - V1. Fast där har man ju inte så mycket motstånd förstås.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 8 maj 2006, 14:13

varjag skrev: Kapten Gars nominering av Macchi 202 - är bättre - en excellent flygmaskin när motorn
funkade oklanderligt.... :roll: Men klent beväpnad. Innan alla hoppar på - med 205:ans
20mm's Mauserkanoner - låt det bli klart att nästan ALLA 202:or, hade 2 x 12,7 Breda och
ett par 7,7 mm's av samma fabrikat - i vingarna. Synkroniseringen av de två 12,7:orna över
motorn var densamma som vi hade på våra svenska J 20 (Reggiane 2000) och den var en källa
till oändliga bedrövelser på F 10.....Varjag
Tempramentsfulla motorer och svag beväpning verkar ha varit det italienska jaktflygets ständiga problem, när man väl fick fram flygplan som Reggiane Re 2005 "Sagittario" och FIAT G55 "Centauro" som löste problemen så var kriget i praktiken över för Italiens del.
http://www.comandosupremo.com/G55.html
http://www.comandosupremo.com/Re2005.html

Några trevliga färgbilder på MC202 hittade via AHF

Bild

Bild

Bild

Källa: http://www.cmpr.it

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 8 maj 2006, 14:31

J21A är intressant, jag undrar då det hur den skulle klarat sig mot de jaktflygplan som Sovjetunion hade 1945. Inte särdeles bra misstänker jag, men taktiken är förstås avgörande.
tryggve skrev:
Belisarius skrev:Ahh...Buffalon. Underskattad av alla - utom finnarna, som älskade den. :)
De mötte inte välutbildade japanska piloter i Zeros i den, det är kanske skillnande... ;-)
De sovjetiska piloterna 1941 var knappast dåliga eller "dåligt utbildade", att de inte hade en chans mot tyskarna berodde på att tyskarna flög BMW medan ryssarna flög Lada. Finnarnas framgång med Brewstern fortsatte även under senare delen av kriget trots att ryssarna nu hade utomordentligt kapabla jaktflygplan (La-, Yak- och MiG-serien) och erfarna duktiga piloter. Nyckelordet till de finska piloternas framgång med Brewstern var taktik.
There are three basic things which made the Finnish fighter force successful:

* The philosophy of loose and broad section and finger four formations which the FAF adopted already in 1935.
* The emphasis on individual accuracy in air-to-air gunnery which was trained for systematically. The Finnish fighter pilots didn`t just shoot at the target airplane, they shot at certain parts of the target airplane.
* The principle to attack regardless of numbers which always gives the advantage of initiative. The principle of "first see, first shoot" applied to every pilot from the squadron commander to the last wingman

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 maj 2006, 14:56

Tack Kapten Gars - för sviten av 2:a VK's vackraste jaktplan och även Varjags
favorit....Macchi 202. (Hur många 'saknade' t.o.m. de två 7,7 mm's vingkulsputorna i Kaptenens
sköna bilder?) = mycket tidiga varianter med bara 2 x 12.7mm ksp över motorn...but BEAUTIFUL!

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 8 maj 2006, 16:10

Belisarius skrev:...fast FW-190, speciellt i D-versionen (långnosen) är väl allmänt erkänd som det bästa som spottades ut ur tyska flygfabriker under kriget. Och i 20000 exemplar (alla versioner) var de långt ifrån sällsynta, vilket ju gav framförallt britterna skrämselhicka.
För att var aspriant på det bästa tyska propellerplanet, så får det väldigt lite "credit"..... därav min nomenering.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Andra Världskriget mest underskattade jaktplan

Inlägg av Hans » 8 maj 2006, 16:39

Sarvi skrev: Eftersom forumets frankofil inte verkar ha upptäckt den här tråden än, så får väl jag ta upp den fallna manteln. . .
Vem syftar du på? :lol: Jag tror nog att det bor en liten groda i dig med - är det inte dags att träda fram snart?

Delar uppfattningen om Dewoitinen. Om inte Bloch MB.157 hade kommit lite försent (flög 1942) så hade den kunnat ställa till en del oreda.

Bild
Year: 1942 Crew: 1 Engines: 1 * 1268kW Gnome-Rhone 14R-4
Wing Span: 10.70m Length: 9.70m Height: 3.20m Wing Area: 19.40m2
Empty Weight: 2390kg Max.Weight: 3250kg
Speed: 710km/h Ceiling: Range: 1095km
Armament: (2*g20mm 4*mg7.5mm)

MVH

Hans

http://www.airwar.ru/image/idop/fww2/mb157
http://www.csd.uwo.ca/~pettypi/elevon/g ... 57BLO.html

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 8 maj 2006, 16:41

710 km/h? 8O

Daaaamn...

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 8 maj 2006, 16:54

Kanske är det bara jag som tycker det men är inte MB.157 slående lik de tidiga versionerna av P-47 Thunderbolt (B/C)?
Franska ingenjörer i exil försåg ju den amerikanska inudstrin men en hel del kunskap som den sakande vad gällde vapentillverkning mm.
Bloch jobbade ju med 157:an redan 1940 men utveckling avbröts iom vapenstilleståndet som ju strikt reglerade vad fransmänen fick göra och inte göra med sin vapenindustri.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 8 maj 2006, 17:13

Kapten_Gars skrev:Kanske är det bara jag som tycker det men är inte MB.157 slående lik de tidiga versionerna av P-47 Thunderbolt (B/C)?
Franska ingenjörer i exil försåg ju den amerikanska inudstrin men en hel del kunskap som den sakande vad gällde vapentillverkning mm.
Bloch jobbade ju med 157:an redan 1940 men utveckling avbröts iom vapenstilleståndet som ju strikt reglerade vad fransmänen fick göra och inte göra med sin vapenindustri.
Jag håller med dig om likheten men jag tror nog att det mer var en slump.

The story of the P-47 began in the summer of 1940. At that time Republic was building the P-43 Lancer and had plans to produce a lightweight fighter, designated the P-44 Rocket. In view of combat experience in Europe, however, the Air Corps decided that if the United States became involved in the war something larger and better than the P-44 would be required.

Alexander Kartveli, Republic's chief engineer, quickly prepared a rough sketch of a new fighter. It was a daring concept. He planned to use the new Pratt & Whitney Double Wasp , 2,000 h.p. XR-2800-21 eighteen-cylinder two-row radial engine. It which was largest and most powerful aircraft engine ever developed in the United States. He also envisioned that his plane would have eight .50-caliber machine guns and enough armor plating to protect the pilot from every direction. These features added up to an airplane weighing about 4,000 pounds more than any existing single-engined fighter.

http://www.aviation-history.com/republic/p47.html

MVH

Hans

Edit:
Bild
Bild

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem

Inlägg av MoparMadness » 9 maj 2006, 00:46

Kapten_Gars skrev:Tempramentsfulla motorer och svag beväpning verkar ha varit det italienska jaktflygets ständiga problem
Italienska bilar brukar även de lida av ovanstående (speciellt det sistnämnda). :) Det mesta italienska krigsmaterielet är ofta förbisett, i det här fallet sorgligt oförtjänt. Men annars får jag hålla med vår korrespondent från terra australis att La-5/-7 också förtjänar mer plats i rampljuset.

Mane
Medlem

Inlägg av Mane » 9 maj 2006, 08:19

En tysk nominering: Focke-Wulf Fw 190 ?

Kanske inte så underskattat men har, i mitt tycke, definitivt hamnat i skymundan genemot sin 'kollega' Messerschmitt Bf 109.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 maj 2006, 10:26

MoparMadness skrev:
Kapten_Gars skrev:Tempramentsfulla motorer och svag beväpning verkar ha varit det italienska jaktflygets ständiga problem
Italienska bilar brukar även de lida av ovanstående (speciellt det sistnämnda). :) Det mesta italienska krigsmaterielet är ofta förbisett, i det här fallet sorgligt oförtjänt. Men annars får jag hålla med vår korrespondent från terra australis att La-5/-7 också förtjänar mer plats i rampljuset.
Jag håller helt med - men du menade väl det förstnämnda, eller? :lol: Visste inte att dom numera kommer
beväpnade....måste i så fall vara Maffians favoritåk - Lancia! - Varjag

Skriv svar