Samurajernas rustningar?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 21 september 2005, 12:56

Dûrion Annûndil skrev:Eftersom japanerna först ca 1558 började använda kanoner, så skulle naturligtvis spanjorerna ha fördelen av eldvapen på sin sida. Men vem som skulle vunnit? Omöjligt att säga, eftersom det inte bara handlar om vad man har, utan även om vad man gör med det man har. Vem skulle utmanövrerat vem?

Spanjorerna hade sina pikenerare, men det hade likaledes japanerna i sina ashigaru, som kunde ha yari som var lika långa som europeiska pikar och tjänade samma syfte alltså. Rustningarna var inte heller på någon sida heltäckande, så ett pilregn skulle vara ungefär lika effektivt mot oskyddade armar, ansikten och ben som kulor mot japanska rustningar. Tercio var dessutom en ganska stel formation, så det skulle vara lätt att utmanövrera den. Om samuraikavalleriet får övertaget över spanjorernas kavalleri så skulle de kunna anfalla flankerna och ryggen.

Överlägsenhet på papperet är ingen garanti för vinst.

Mvh -Dan
Spanjorerna med sina tercios var - som jag nämnt - sin tids bästa infanteri. Under 1500-talet besegrade de alla som kom i deras väg – italienare, fransmän, tyskar, ja t.o.m. de fruktade osmanerna med sina janitscharer och sipahis. Deras armé var professionell och uppbyggd kring reguljära regementen – corunelas, och manskapet var vältränat, disciplinerat och framförallt besatte de hög moral. Pga. de många krigen var de oftast också väldigt stridsvana och härdade. De leddes av välutbildade officerare och förfogade över rustningar och vapen av högsta kvalitet, deras stålharnesk och hjälmar var oftast tillräckliga för att effektivt stå emot pilregn från såväl indiankrigare som de välorganiserade osmanerna med sina kompositbågar, så jag tvivlar starkt på att japanerna skulle lyckas bättre… Japanerna å andrasidan var fortfarande till största delen beroende av ”feodala” uppbåd av stolta adelsmän och bönder. Visst var tercios taktiskt sett stela, men jag skulle snarare kalla dem ”orubbliga”. Det räcker inte med att bara manövrera ut dem – du måste också göra någonting av den fördelen om det ska vara värt ngt. När Maurice av Nassau, Gustav Adolf och Condé senare kunde manövrera ut tercios kunde de krossa dessa med en förödande eldkraft från välriktade muskötsalvor och artilleri – ngt sådant besatte inte japanerna på 1500-talet. Så även om Samurajerna manövrerade ut spanjorerna, skulle de alltså ändå inte kunna göra ngt för att nämnvärt kunna rubba dem. Om samurajerna som du nämner lyckas anfalla tercios i flankerna och ryggen skulle detta vara lika meningslöst, eftersom fyrkantsformationen var just skapad för att kunna stå emot kavalleriangrepp från alla håll – samurajerna skulle kasta sig in i en meningslös död i form av en ogenomtränglig mur av pikar – carré – och piskande musköteld, dvs om de inte redan vid det laget hade skingrats av artillerisalvor… Att samurajkavalleriet skulle kunna få övertaget över spanskt kavalleri är osannolikt, för att inte säga otänkbart: samurajerna vore då tvungna att kämpa mot välorganiserade kompanier av lansiärer och gendarmer, klädda i stål från topp till tå. Men innan närkampen börjar skulle de beskjutas av snabba Herreruelos, den spanska motsvarigheten till tyska reiters, beväpnade med arqebuser och pistoler. Att det japanska ashigaru-infanteriet skulle kunna stå emot tercios låter likaledes osannolikt. Jag vet som sagt var inte mycket om dessa, men från det jag läst hittar jag inga tecken på att de vore organiserade i kompakta pikformationer som kan jämföras med europeiska pikblock, som både hos schweizare, landsknektar och spanjorer var tränade att köra över motståndarens pikformation med s.k. ”push-of-pike”.

Så hur skulle ett slag mellan se ut mellan 10 000 japaner och lika många spanjorer anno 1550? Jag skulle gissa att det går till så här: Japaner (samurajer och ashigarus, beväpnade med bågar, svärd och diverse stångvapen) och spanjorer (fördelade på tre tercios om 3000 man vardera plus 1000 lansiärer och herreruelos, med ett antal artilleripjäser mellan formationerna) avancerar mot varandra. Spanjorerna stannar då artilleriet är inom räckhåll, beskjuter de japanska formationerna så att dessa är tvungna att fortsätta mot den spanska slaglinjen. På nära håll kommer artillerielden vara förödande med kartescher, samtidigt som skyttegrupperna (mangas) runt de spanska pikblocken öppnar eld. Ponera att japanerna kastar in kavalleri på flankerna. Dessa möts då av Herreruelos, som med pistoleld glesnar leden, strax innan lanceros med sina lansar kör över samurajerna, som med sina yaris och katanas knappast kan tränga igenom de spanska stålrustningarna. Det spanska kavalleriet skingrar de kvarvarande samurajerna och faller den japanska huvudtruppen i flankerna. Samtidigt har artilleri och arqebuser fått de japanska leden att glesna, och pikenerarna fäller sina vapen och går till angrepp. Det japanska infanteriet svarar med pilskurar, men har inte kraft nog att hålla stånd mot ett sådant samlat angrepp, och kollapsar efter en hård strid där spanjorernas träning att köra över fientligt infanteri med "push-of-pike" tar ut sin rätt. De skingras och blir genast förföljda av lansiärer. En grupp överlevande samurajer omgrupperar sig och kastar sig djärvt mot den spanska slagordningens rygg, dock förgäves: de som inte blir nedskjutna spetsas på pikarna. Mer än hälften av japanerna stupar, medan spanjorerna klarar sig undan med några hundra dödade och sårade – främst från pilar.

Mitt scenario som jag finner troligt. Bättre rustningar, eldkraft, disciplin och användandet av kompakta pikformationer skulle ge spanjorerna ett övertag som vore nästan omöjligt för japanerna att bemöta på det öppna fältet. Nu är inte jag ngn expert på området, så det vore intressant att höra vad Kapten Gars har att säga om detta!

Iofs är väl detta en på gränsen lite fånig diskussion typ "Vem vinner av King Kong vs Godzilla", "Min pappa är starkare än din pappa" osv :wink:

mvh
/Mikael

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 21 september 2005, 13:35

Djingis,
Förutsatt att A:Spanjorerna fick i väg en dylik arme till Japan och B att allt gick vägen utan problem så är ditt scenario rätt troligt. Problemet är ju att i krig så överlever en palner sällan/aldrig kontaken med fienden. Mycket beror på terrägne och på befälhavarna, det räcker med ett apr misstag för att göra spanjorerna mer sårbara. Tex så anser jag att med rätt taktik så skulle japanerna kunna decimera eller åtminstonne rejält skada mangas som opererar alltför oförsiktigt. De japanska förbandens inriktning på närstrid ochrelativ thöga rörlighet i anfallet skulle kunna komma som en obehaglig överraskning. Samtidigt så skulle de japansak bågskyttarna kunna sställa till en inte obetydlig skada bland de spanska hästarna.

Sedan så är jämförelsen som vi båda gjort lite missvisande då det spanska imperiet inte byggdes upp av taktfast marschernade tercior utan av mindre, rätt opurtunistiska styrkor som förlitade sig mycket på inhemska hjälptrupper och sitt teknologiska övertag. (Dessutom så låg Japan i den Portugisiska intresssfären om jag inte minns fel??) Japan var också långt bättre beväpnat och organiserat än de stater som tidigare fallit offer för spanjorer och portugiser.

Så en spansk (portugisisk?) här skulle i verkligheten ha varit en brokig skara av spanjorer, kinesiska och fillipinska legosoldater och kristna japaner. Antagligen inte nog för att besegra hela Japan, det numerära underläget hade varit för stort och avståndet till de spanska basområdet för långt.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 21 september 2005, 13:50

Jo men nu var det ju så att Panzerschreck i sitt inlägg efterfrågade just en rent hypotetisk strid mellan japanska respektive spanska standardtrupper på ett öppet fält, vad jag förstått utan att räkna in rent praktiska faktorer som hur en spansk invasion av japan (eller japansk invasion av Spanien) skulle gå till:
Panzerschreck skrev: Har alltid undrat vad ni experter tror om detta.

Om en japansk armé från säg 1550 hade mött en säg spansk armé från samma tidpunkt, vilka hade vunnit på ett fält med öppen terräng? Generalisera, både arméerna är standard för hur en 10000mans armé skulle sett ut.
jag själv skulle sätta mina mynt på spanjackerna.
Om vi tar en spansk armé som erfarit osmanska trupper, mot en japansk armé som inte haft erfarenhet av annat än andra japanska samt koreanska arméer, tror jag att den spanska standardarmén har en fördel av att bemöta en motståndare som strider på ett helt annorlunda sätt. Frågar du mig så skulle jag satsa mina pengar på spanjorerna även om 10 000 spanjorer med en dålig befälhavare mötte lika många japaner med en skicklig befälhavare i en för japanerna fördelaktig terräng och utgångsläge

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 21 september 2005, 14:00

Aha, missade biten om att genralisera utan gick direkt på att fundera hur en trolig spansk standardarme i fjärran östern anno 1550 skulle sett ut.

Kanske av intresse för ämnet http://www.myarmoury.com/talk/viewtopic.php?t=4831

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 21 september 2005, 16:59

Intressant länk, har faktiskt aldrig hört om de där episoderna förut...

Ang. faktorer som skulle kunna göra japanerna till segrare har jag kommit på dessa, ni får ta en del med en smula humor:

1. Japanska ninjas smyger fram på natten och skär halsen av de sovande spanjorerna

2. Hällande regn gör artilleri och handelsvapen obrukbara

3. Spanjorerna är försvagade av sjukdom och/eller svält

4. Spanjorernas befälhavare stupar/såras svårt i slagets inledningsskede

5. Den spanske befälhavaren är en jubelidiot som a) Låter kavalleriet ensamma spränga fram mot bågskyttar och väl förberedda ashigarus b) blåser till oordnad reträtt i ett kritiskt skede, eller av feghet drar sig ur så fort samurajerna anfaller

6. Spanjorerna har oturen att möta hollywoodkrigare som är och beter sig som samurajerna i filmen "Last Samurai" - dvs. onaturligt starka män som fortsätter att kämpa med 10 skott i buken, och som dödar med varje avossad pil/svärdshugg

7. Japanerna får hjälp av Godzilla, eller ngn annan av de hundratals monster som figurerar i Godzillafilmerna

8. Spanjorerna råkar ut för en ny Kamikaze, en storm som blåser in från kusten och dränker många av dem i vattenamassor

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 21 september 2005, 18:28

Djinghis,

Tack för dagens skratt! :lol:

De tidigare posterna var mycket intressanta men den sista var definitivt den roligaste.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem

Inlägg av hoffe_salem » 21 september 2005, 19:54

Hur var det med regn ?? jag har inte så stora kunskaper om hur krut beter sig i regn men fanns det slag då regn gjorde skjutvapen/kanoner obrukbara. ??

/Hoffe

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 21 september 2005, 22:03

hoffe_salem skrev:Hur var det med regn ?? jag har inte så stora kunskaper om hur krut beter sig i regn men fanns det slag då regn gjorde skjutvapen/kanoner obrukbara. ??

/Hoffe
Under andra dagen av slaget vid Dresden så gjorde regnet musköterna obrukbara vilket gjorde att de franska kavalleriet under Murat kunde riva upp flera divsioner och ta 15.000 fångar.
Senast redigerad av 1 Kapten_Gars, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem

Inlägg av hoffe_salem » 21 september 2005, 22:54

Ok tackar.. :)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 september 2005, 23:53

Mot sådana här bredsidor av taktisk information kan man ju inte säga så mycket... :) Men som sagt, taktik och slumpen spelar ju stor roll på vad som händer. Allt som kan gå fel, går fel. Spanjorerna kanske blir förvillade av sin egen krutrök och börjar beskjuta egna förband... Spanske befälhavaren faller av hästen i ett plötsligt slaganfall... Spanska kavalleriet anfaller i fel ögonblick förberett infanteri... Vad vet jag. Utgången är inte given, även om ena sidan har fördelar. Och ja, det verkar luta åt spanjorernas håll.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 22 september 2005, 06:57

Tack, jag har fått de svar jag sökte.
Jag är inte dum nog att inte förstå att man inte kan avgöra ett slag på pappret alltid, likadant att man inte kan avgöra det "bästa vapnet" eller den "bästa soldaten" typ. Kanske formulerade jag frågan fel, kanske skulle ha formulerat den "jämnförelse mellan de båda arméer".

Hur skulle det stå sig mellan Samurajer och janitscharer och Sipahys?
Jag tror fortfarande stenhård på japansk förlust, men scenariot skulle ändra sig lite
Mvh John

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 18 oktober 2005, 22:19

Panzerschreck skrev:Tack, jag har fått de svar jag sökte.
Jag är inte dum nog att inte förstå att man inte kan avgöra ett slag på pappret alltid, likadant att man inte kan avgöra det "bästa vapnet" eller den "bästa soldaten" typ. Kanske formulerade jag frågan fel, kanske skulle ha formulerat den "jämnförelse mellan de båda arméer".

Hur skulle det stå sig mellan Samurajer och janitscharer och Sipahys?
Jag tror fortfarande stenhård på japansk förlust, men scenariot skulle ändra sig lite
Mvh John
Skulle också satsa på en japansk förlust. Janitscharerna skulle förmodligen kunna mjuka upp de japanska leden och göra dem mer sårbara för kavalleriet. Även om sipahis inte på långa vägar var så välrustade som de europeiska riddarna var de ändå aningen mer skyddade än samurajerna

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 19 oktober 2005, 09:08

Detta kanske ligger utanför ämnet? Men varför blev inte Japan okuperade/styckade upp av de Europeiska stormakterna som Kina? Bägge länderna drev en isolerings politik. Eller var Japan för fattigt för de skulle vara värt besväret?

Eller klarade sig Japan, tack var att de "väst-inaserades" sig så fort och Kina var fortfarande konsarvativa.

Karelia
Ny medlem

Olika historiska anledningar...

Inlägg av Karelia » 14 december 2005, 15:44

Beror på kronologiska faktorer som när man nådde Japan från Europa och vart man samtidigt hade sin uppmärksamhet - läs Sydamerika för Spaniens del. Faktum var att Japanerna fick sådant andrum att de hann se vad som hände med de konservativa Kineserna på 1800 talet när Peking invaderades av västerländska arméer - till skillnad från alla andra djupt konservativa krigarklasser och riken så bestämde sig japanerna för att lära sig av västerlänningarna - de första påtagliga resultaten av detta kom i kriget mot Ryssland 1905. Västerlänningarna tvingade dock japanerna att öppna upp sitt land för handel - märk väl, handel var det som västerlänningarna var ute efter både från Japaner och Kineser. Detta berodde på förändringar i ideologi och politisk teori hos västerlänningarna - merkantilismen ersattes av olika frihandelsåsikter där direkt markockupation inte längre var nödvändigt enligt västerländska stater.

Karelia

Skriv svar