riktig klurig fråga! (motor)
Varit på flygvapenmuseet nu och kollar på såväl en Merlin-motor som en DB605. Kan inte säga att någon 100% säkerhet infann sig, precis.
Men jag tycker inte Normandiemotorn var identisk med de DB605 jag tittade på - motorfästena på DB605 sitter inte i jämnhöjd, det bakre borde (på Normandiemotorn) sitta högre upp för att det ska stämma med en DB605. Dessutom borde det främre motorfästet sitta lite längre bak. Inte heller de fyra hålen ner i motorblocket mellan cylinderraderna ser riktigt kosher ut, jämför utformningen. Det stora hålet högst upp på bakänden av motorn (utan något rostigt i), som leder in mellan cylinderraderna, stämmer bra överrens med öppningen för kompressorluften på Merlin-motorn.
Några bilder:
Men jag tycker inte Normandiemotorn var identisk med de DB605 jag tittade på - motorfästena på DB605 sitter inte i jämnhöjd, det bakre borde (på Normandiemotorn) sitta högre upp för att det ska stämma med en DB605. Dessutom borde det främre motorfästet sitta lite längre bak. Inte heller de fyra hålen ner i motorblocket mellan cylinderraderna ser riktigt kosher ut, jämför utformningen. Det stora hålet högst upp på bakänden av motorn (utan något rostigt i), som leder in mellan cylinderraderna, stämmer bra överrens med öppningen för kompressorluften på Merlin-motorn.
Några bilder:
- Bilagor
-
- kanskemotorfästen.jpg (32.97 KiB) Visad 813 gånger
-
- DB605motorfästen.jpg (32.33 KiB) Visad 813 gånger
-
- merlinmotorfästenjpg.jpg (48.83 KiB) Visad 813 gånger
Tyvärr fick jag inte skruva isär Merlinmotorn för att kolla hur utrymmet mellan cylinderraderna såg ut.
Som ni ser så är de fyra hålen runda och i nivå med blocket, på DBn så är de närmast fyrkantiga och med ett upphöjd kant.
Det är förstås fullt möjligt att det är en annan slags DB605-motor som ligger i Normandie än den som FV-museum har. Ändringar i utformning måste ha skett över tiden, men jag inbillar mig att motorfästen etc. är ganska fixerade - man vill gärna kunna sätta i en modifierad motor i ett äldre flygplan utan att behöva krångla alltför mycket.
Några mer bilder:
Det är förstås fullt möjligt att det är en annan slags DB605-motor som ligger i Normandie än den som FV-museum har. Ändringar i utformning måste ha skett över tiden, men jag inbillar mig att motorfästen etc. är ganska fixerade - man vill gärna kunna sätta i en modifierad motor i ett äldre flygplan utan att behöva krångla alltför mycket.
Några mer bilder:
- Bilagor
-
- cylinderrader.jpg (50.67 KiB) Visad 812 gånger
-
- db605cylinerrader.jpg (53.44 KiB) Visad 812 gånger
- Belisarius
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
- Olof Larsson
- Medlem
Säg inte så där. Nu blir jag besviken på mig själv för att jag inte kom på det.Belisarius skrev:Vet ni vad? Jag börjar luta åt att det inte är en Merlin, men en Griffon.
Det är nog den enda motorn som stämmer överens tillräckligt väl avseende motorinfästningarna.

Griffon framifrån
Griffon introducerades i Spitfire med typ XII (100st tillverkade)
och senare med typ XIV (957st tillverkade).
Typ XII togs i tjänst i februari 1943 och typ XIV följde våren 1944.
Typ XII:orna och många typ XIV var avsedda för låghöjdsjakt.
- Belisarius
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
Tror som sagt var att hålet är för propelleraxeln, för nån form av stabilisering.
Sarvi, du missade en sak tror jag - DB605:an sitter ju uppochned!
Likaså DB600 och 601, men anyway; även om man flippar motorn "rätt" (toppar uppåt), så sitter fästena på cylinderhöjd, inte som på Merlin och Griffon där de sitter nere i själva spisen. Det där är definitivt inte en DB-motor.
På tal om kanoner så är Rheinmetall-Borsig Mk 108 en riktigt liten sak. På Messerschmitten sitter den på en fläns i motorns bakdel och skjuter genom den ihåliga propelleraxeln. Som ni ser slutar själva pipan långt före, vet inte riktigt hur smart den lösningen var. Grymt vapen f.ö., både vad gäller konstruktion och effektivitet. Ungefär 1m lång och 58 kg lätt. Det den led av var väl låg utgångshastighet (pga pipan) vilket gjorde den lite svårsiktad.
30mm Mk 108:

Sarvi, du missade en sak tror jag - DB605:an sitter ju uppochned!
På tal om kanoner så är Rheinmetall-Borsig Mk 108 en riktigt liten sak. På Messerschmitten sitter den på en fläns i motorns bakdel och skjuter genom den ihåliga propelleraxeln. Som ni ser slutar själva pipan långt före, vet inte riktigt hur smart den lösningen var. Grymt vapen f.ö., både vad gäller konstruktion och effektivitet. Ungefär 1m lång och 58 kg lätt. Det den led av var väl låg utgångshastighet (pga pipan) vilket gjorde den lite svårsiktad.
30mm Mk 108:

Senast redigerad av 1 Belisarius, redigerad totalt 16 gånger.
- J.K Nilsson
- Medlem
Nä, det missade jag inte.Belisarius skrev:Sarvi, du missade en sak tror jag - DB605:an sitter ju uppochned!Likaså DB600 och 601, men anyway; även om man flippar motorn "rätt" (toppar uppåt), så sitter fästena på cylinderhöjd, inte som på Merlin och Griffon där de sitter nere i själva spisen. Det där är definitivt inte en DB-motor.
Jag får hålla med om att Griffon också är en bra kandidat. Det hjälps inte, nästa Skalmanit som har vägarna förbi Normandie får i uppdrag att:
1) Kolla vad museipersonalen säger
2) Mäta upp motordimensioner, cylindervolym, ta mer bilder etc etc.