minor...

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 17 december 2004, 23:16

Um... hur hightech vill du ha dom? En del av poängen med minor är att dom är enkla, billiga och inte kräver någon större utbildning eller expertis för att utnyttja. Mycket pang för pengarna, helt enkelt. Magnet, tryck och andra konventionella utlösningsmekanismer räcker gott och väl, varför krångla till saker?

En sak som dock har utvecklats under efterkrigstiden är dels röjskydd och dels självdestruerande minor. Visst har det utvecklats annat också, men gör man det för komlicerat tappar man en stor del av poängen.

Användarvisningsbild
marcorc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av marcorc » 17 december 2004, 23:34

Sarvi skrev:Um... hur hightech vill du ha dom? En del av poängen med minor är att dom är enkla, billiga och inte kräver någon större utbildning eller expertis för att utnyttja. Mycket pang för pengarna, helt enkelt. Magnet, tryck och andra konventionella utlösningsmekanismer räcker gott och väl, varför krångla till saker?

En sak som dock har utvecklats under efterkrigstiden är dels röjskydd och dels självdestruerande minor. Visst har det utvecklats annat också, men gör man det för komlicerat tappar man en stor del av poängen.
Tja, jag hade kanske tänkt mig att minorna kunde känna av om ens egna fordon passerar över och bara detonera av fienden eller kanske sätt att slå av och på hela minfält så att man själv kan passera dom och så slår man på när fienden kommer rullandes. Varför inte nätverk av minor där en mina utlöser att gäng andra av lite olika sort. Fast det kanske blir för mycket finlir som bara fungerar i teorin som du säger...

Användarvisningsbild
Korpen
Medlem

Inlägg av Korpen » 17 december 2004, 23:50

marcorc skrev:
Sarvi skrev:Um... hur hightech vill du ha dom? En del av poängen med minor är att dom är enkla, billiga och inte kräver någon större utbildning eller expertis för att utnyttja. Mycket pang för pengarna, helt enkelt. Magnet, tryck och andra konventionella utlösningsmekanismer räcker gott och väl, varför krångla till saker?

Tja, jag hade kanske tänkt mig att minorna kunde känna av om ens egna fordon passerar över och bara detonera av fienden eller kanske sätt att slå av och på hela minfält så att man själv kan passera dom och så slår man på när fienden kommer rullandes. Varför inte nätverk av minor där en mina utlöser att gäng andra av lite olika sort. Fast det kanske blir för mycket finlir som bara fungerar i teorin som du säger...
att seriekoppla minor torde inte vara något problem, man kan använda pentylstubin till det.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 18 december 2004, 00:25

marcorc skrev:Tja, jag hade kanske tänkt mig att minorna kunde känna av om ens egna fordon passerar över och bara detonera av fienden eller kanske sätt att slå av och på hela minfält så att man själv kan passera dom och så slår man på när fienden kommer rullandes. Varför inte nätverk av minor där en mina utlöser att gäng andra av lite olika sort. Fast det kanske blir för mycket finlir som bara fungerar i teorin som du säger...
Om minorna är gjorda för att fjärrstyras så blir de dels dyrare, dels öppnar man för möjligheten att motmedel utvecklas som gör att en motståndare kan slå av våra minor.

Varför ska man utlösa flera minor samtidigt? Det räcker med en mina för att slå ut en strv. Skulle man mot förmodan behöva mer sprängkraft så kan man lägga två minor ovanpå varandra. Behövs inget NBF för det...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 18 december 2004, 09:00

[quote="Bjernevik"] Varför ska man utlösa flera minor samtidigt? Det räcker med en mina för att slå ut en strv. Skulle man mot förmodan behöva mer sprängkraft så kan man lägga två minor ovanpå varandra. quote]

Ja..du kan ha tur att nedkämpa en strv med en mina men du ska du ha mycket tur. Då pratar vi om vanliga strvminor med ren sprängkraft.
Oftast slår man bara av ett band motsv och det går att repa.

:)

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 18 december 2004, 11:19

MD650 skrev:
Bjernevik skrev: Varför ska man utlösa flera minor samtidigt? Det räcker med en mina för att slå ut en strv. Skulle man mot förmodan behöva mer sprängkraft så kan man lägga två minor ovanpå varandra.
Ja..du kan ha tur att nedkämpa en strv med en mina men du ska du ha mycket tur. Då pratar vi om vanliga strvminor med ren sprängkraft.
Oftast slår man bara av ett band motsv och det går att repa.

Nu tänkte jag mer "tillfälligt slå ut" än "förstöra så att den inte går att reparera".

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 18 december 2004, 11:53

Bjernevik skrev:
Nu tänkte jag mer "tillfälligt slå ut" än "förstöra så att den inte går att reparera".
Ok... förstår!
Slå ut är ett annat ord för nedkämpad dvs förstörd...åtminstone i min begreppsvärld

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 18 december 2004, 11:57

MD650 skrev:
Bjernevik skrev:
Ok... förstår!
Slå ut är ett annat ord för nedkämpad dvs förstörd...åtminstone i min begreppsvärld
Intressant. Eftersom de flesta stridsskador går att reparera bara man har tid och möjlighet, så skulle jag säga att det är väldigt svårt att slå ut en strv. I alla fall de moderna västerländska.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 18 december 2004, 13:06

Bjernevik skrev: Intressant. Eftersom de flesta stridsskador går att reparera bara man har tid och möjlighet, så skulle jag säga att det är väldigt svårt att slå ut en strv. I alla fall de moderna västerländska.
Det är sant men om det skulle vara så att en moderna blir förstörd är begreppet nedkämpad.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 18 december 2004, 15:04

MD650 skrev:
Bjernevik skrev: Intressant. Eftersom de flesta stridsskador går att reparera bara man har tid och möjlighet, så skulle jag säga att det är väldigt svårt att slå ut en strv. I alla fall de moderna västerländska.
Det är sant men om det skulle vara så att en moderna blir förstörd är begreppet nedkämpad.
Så vad är då begreppet för en strv som tillfälligt är utslagen och icke stridsduglig?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 18 december 2004, 15:06

Bjernevik skrev:
Så vad är då begreppet för en strv som tillfälligt är utslagen och icke stridsduglig?
Bekämpad.......
med ev. tillägg: med följande skador......

Användarvisningsbild
marcorc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av marcorc » 25 december 2004, 11:51

Bjernevik skrev:
marcorc skrev:Tja, jag hade kanske tänkt mig att minorna kunde känna av om ens egna fordon passerar över och bara detonera av fienden eller kanske sätt att slå av och på hela minfält så att man själv kan passera dom och så slår man på när fienden kommer rullandes. Varför inte nätverk av minor där en mina utlöser att gäng andra av lite olika sort. Fast det kanske blir för mycket finlir som bara fungerar i teorin som du säger...
Om minorna är gjorda för att fjärrstyras så blir de dels dyrare, dels öppnar man för möjligheten att motmedel utvecklas som gör att en motståndare kan slå av våra minor.

Varför ska man utlösa flera minor samtidigt? Det räcker med en mina för att slå ut en strv. Skulle man mot förmodan behöva mer sprängkraft så kan man lägga två minor ovanpå varandra. Behövs inget NBF för det...
Nu har jag googlat lite och det finns ju (eller är under utveckling) rätt avancerade minsystem med minor som kan flytta på sig för att täppa till luckor i minfält och annat hitech... Men det verkar som det är fruktansvärt icke PK att utvecklat nåt som har med minor att göra...

Användarvisningsbild
hotfire-man
Medlem

Inlägg av hotfire-man » 25 december 2004, 13:21

Bjernevik skrev:
MD650 skrev:
Trasig,bekämpad enligt mej är att den e borta forever.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 25 december 2004, 13:23

hotfire-man skrev:Trasig,bekämpad enligt mej är att den e borta forever.
Enl .den definiton som används inom armén så är begreppen:
Bekämpad = påskjuten, skadad
Nedkämpad = utslagen

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 25 december 2004, 17:14

marcorc skrev: Nu har jag googlat lite och det finns ju (eller är under utveckling) rätt avancerade minsystem med minor som kan flytta på sig för att täppa till luckor i minfält och annat hitech... Men det verkar som det är fruktansvärt icke PK att utvecklat nåt som har med minor att göra...
Det är en av de få saker som är bra med PK måste jag erkänna. Men visst, de är ju effektiva, dock är det negativt om en unge blir av med bägge benen X år efter att kriget som minan blev utlagd i slutade... Har sett en del riktigt mysiga bilder på sådana barn.

/Tomas

*edit*

Frasen riktigt mysiga ska naturligtvis tolkas ironskt. Men jag tror ni har umgåts med mig så länge att ni förstår det. Men för att vara på den säkra sidan så...

Skriv svar