Fältjägare 1943-44
- Wolfblitzer
- Medlem
- Hans Engström
- Medlem
Sent skall syndaren vakna.
Det stämmer visserligen att I5 under den tid vi talar om utrustade likadana förband som resten av armén (dubbleringsregementet fick för övrigt det inofficiella namnet Kungliga Härjedalens Fältjägarregemente). Dock så var I5 under en tidsperiod ensamma om att utbilda fältjägarbataljoner (som sedermera utvecklades till det som kallades fristående Norrlandsskyttebataljoner,saliga i åminnelse) vilketmangjorde då man inte utbildade in brigad (de andra Norrlandsförbanden utbildade 2 brigader per regemente om jag har det hela klart för mig). Sedermera blevdetså att varje regemente utbildade 2-3 friståendebataljoner plus enbrigad (utom I19/P5 tror jag).
Om jag ska dra historien om varför I5 heter som det gör får ni be omd et.
Det stämmer visserligen att I5 under den tid vi talar om utrustade likadana förband som resten av armén (dubbleringsregementet fick för övrigt det inofficiella namnet Kungliga Härjedalens Fältjägarregemente). Dock så var I5 under en tidsperiod ensamma om att utbilda fältjägarbataljoner (som sedermera utvecklades till det som kallades fristående Norrlandsskyttebataljoner,saliga i åminnelse) vilketmangjorde då man inte utbildade in brigad (de andra Norrlandsförbanden utbildade 2 brigader per regemente om jag har det hela klart för mig). Sedermera blevdetså att varje regemente utbildade 2-3 friståendebataljoner plus enbrigad (utom I19/P5 tror jag).
- J.K Nilsson
- Medlem
Ja tack, jag har visserligen sett en lista på hur förband har placerats runt i Sverige sedan 1700 frös fast eller nåt sånt, men inte någon riktig förklaring på varför namnen kom till, om du menar bokstav + nummer.Hans Engström skrev:Sent skall syndaren vakna.
J.K Nilsson
Är osäker om I 20 utbildade två brigader??. Jag tror att dom utbildade bara en NB + ett antal fristående bataljoner/kompanier. I 19/P 5 utbildade dock bara en NB + fristående förband.Hans Engström skrev: Dock så var I5 under en tidsperiod ensamma om att utbilda fältjägarbataljoner (som sedermera utvecklades till det som kallades fristående Norrlandsskyttebataljoner,saliga i åminnelse) vilketmangjorde då man inte utbildade in brigad (de andra Norrlandsförbanden utbildade 2 brigader per regemente om jag har det hela klart för mig). Sedermera blev det så att varje regemente utbildade 2-3 fristående bataljoner plus en brigad (utom I19/P5 tror jag).
- Hans Engström
- Medlem