-
Björn E
- Medlem
- Inlägg: 1226
- Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
- Ort: Umeå
Inlägg
av Björn E » 24 mars 2004, 22:03
Necros skrev:Vad jag menar är att den del där granaten ligger ser ganska kort ut i förhållande till granaten, bilder jag sett där vapnet är laddat gör att det ser ut som om granaten skall ramla ur vilken sekund som helst, därav ordvalet klumpig.
Det gick inte att luta vapnet för långt neråt, eftersom granaten då ramlade ut. Detta var framför allt ett problem i strid i bebyggelse.
-
J. Björkman
- Medlem
- Inlägg: 452
- Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
- Ort: Göteborg (MHS)
-
Kontakt:
Inlägg
av J. Björkman » 25 mars 2004, 00:24
Vilket dock inte hindrade de brittiska fallskärmsjägarna vid Arnhem att sätta skräck i tyska pansarbesättningar med sina PIAT:s.
-
Necros
- Medlem
- Inlägg: 1003
- Blev medlem: 11 april 2003, 16:07
- Ort: Värmland
Inlägg
av Necros » 25 mars 2004, 10:44
Hade de brittiska och samväldes trupperna några andra typer av handhållna pansarvärnsvapen?
/Mikael Sundholm
-
Sarvi
- Tidigare medlem
- Inlägg: 5977
- Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
- Ort: Sverige
Inlägg
av Sarvi » 25 mars 2004, 11:11
Av brittiskt ursprung? Endast Boys Anti-tank Rifle. 0.55in cal. Antagligen en hel del rekyl där med... britterna verkar vara en hårdhudad samling!

-
Hans
- Fältmarskalk
- Inlägg: 33805
- Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 25 mars 2004, 11:14
Necros skrev:Hade de brittiska och samväldes trupperna några andra typer av handhållna pansarvärnsvapen?
/Mikael Sundholm
Förutom .55 Boys Pansarvärnsgevär inte vad jag vet - men gissningsvis måste ju något förband ha fått några Bazookor av jänkarna.
MVH
Hans
-
Necros
- Medlem
- Inlägg: 1003
- Blev medlem: 11 april 2003, 16:07
- Ort: Värmland
Inlägg
av Necros » 25 mars 2004, 12:44
Tack för infon.
/Mikael Sundholm
-
Necros
- Medlem
- Inlägg: 1003
- Blev medlem: 11 april 2003, 16:07
- Ort: Värmland
Inlägg
av Necros » 25 mars 2004, 13:38
Fann detta om Boyes Antitank Rifle
"Charley the Bastard" . . .Boyes Anti Tank Rifle was a half inch calibre (13mm) rifle designed to penetrate the armour of enemy tanks. It had such a savage recoil that the troops gave the nick name above and generally disliked using it, particularly as it was useless against most tanks . . .
(Från
Diggerhistory)
tillsammans med en "skön" bild
/Mikael Sundholm
-
Hans
- Fältmarskalk
- Inlägg: 33805
- Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 25 mars 2004, 14:06
Necros skrev:Fann detta om Boyes Antitank Rifle
generally disliked using it, particularly as it was useless against most tanks . . .
Jo efterhand som stridvagnarna utvecklades blev pansarvärnsgeväret frånsprunget

- sovjeterna behöll det till slutet men de flesta andra övergav det för något bättre. Glöm inte att 1939-1941 sådär så slog ett pansarvärnsgevär sönder det mesta som rullade på slagfälten, Kineser/Nordkoreaner hade dem kvar under Koreakriget.
MVH
Hans
-
Solitaire
- Medlem
- Inlägg: 1152
- Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
- Ort: Västmanland
Inlägg
av Solitaire » 25 mars 2004, 16:29
Tunga pansvärnsgevär som PTRD fungerade dock fortfarande bra till att skjuta sönder mindre bepansrade fordon med. USA använder ju denna typ av gevär nuförtiden (M82 Barrett).
-
Björn E
- Medlem
- Inlägg: 1226
- Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
- Ort: Umeå
Inlägg
av Björn E » 25 mars 2004, 16:52
Pansarvärnsgevär var också utmärkta att slå ut kanonserviser med, eftersom de lätt sköt rakt genom skölden som skyddade dem från finkalibrig eld.