Utrustinging för Amröjare/minröjare

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 18 oktober 2003, 00:53

MrMR skrev:Tord
Amröj drar oftast upp minian ur gropen innan de skjuter och använder inte AG 90 så mkt, nej. Vanligare på övningar var att röja fingerade luftdroppade minor med hagelgevär, det kunde jag till och med träffa med, eller att röja minering med sprängplattor.
Minskytte var mest uppvisning
Nu svamlar du igen.

En mina rör man inte mer än nödvändigt. Har du hört talats om rubbningsskydd?

Angående beskjutning:
"Skjutavstånden beror främst på fri sikt (längs siktlinjen), vilket innebär att ju större mål och ju öppnare och slätare terräng, desto längre skjutavstånd. Exempelvis kan skjutavståndet till avståndslagda minor på en gropig grusväg vara 15-20m, medans skjutavståndet mot samma minor på en asfalterad väg kan vara 75 - 100m

Skytten och observatören bör befinna sig utanför bedömt riskområde för detonerande ammunition eller i skydd inom riskområdet."

Ovanstående text är hämtad ur "Handbok ammunitions- och minröjning för totalförsvaret del 2 Metoder"

Vad gäller ammunition för amröj så har amröjpluton enligt U-lista 500 12,7 PBRANDPRJ och 300 normal proj.

Följande förklaring på ämnet beskjutning har jag fått av en kollega som var krigsplutonchef på amröj förra utbildningsåret:
"Det som man skjuter på för att slå sönder är substridsdelar med piezoelektriska tändare och syftminor. Minor och annat skit vill man ska deflagrera, ja menar det finns ju en anledning till att man skjuter på dem istället för att gå fram och lägga en laddning eller spränglist på den."

/Thord

EDIT: Stavning
Senast redigerad av 1 Thord Wedman, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 18 oktober 2003, 00:54

MrMR skrev:Tord
Amröj drar oftast upp minian ur gropen innan de skjuter och använder inte AG 90 så mkt, nej. Vanligare på övningar var att röja fingerade luftdroppade minor med hagelgevär, det kunde jag till och med träffa med, eller att röja minering med sprängplattor.
Minskytte var mest uppvisning
Hur smart är det att flytta minan, kan ju finnas försåtladdning som inte syns......var du amröjare eller???

@Thord hann före.....

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 21 oktober 2003, 12:18

Hm, så man rör aldrig en mina? hm då visar alla filmer fel då. :D

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem

Inlägg av MrMR » 22 oktober 2003, 11:24

1) Om en mina går att flytta utan att detonera den sparar man väldigt mkt tid. Dessutom förändrar du inte landskapet som du håller på att röja.
i)Fäst en lina eller en krok (Finns speciella plastkrokar) runt/i/på tändaren/brytkrysset.
ii) Gå bak så långt att du har fullgott skydd med den skyddsutrustning du har.
iii) Dra! är minan förståsapterad smäller det men du har sparat eget sprängämne annars har du fått upp minan och kan placera den på det ställe där DU vill oskadliggöra den.
Detta förfarande tillämpas långtifrån alltid men ibland kan det vara vettigt.

2) jag ska så fort jag får tag på en scanner lägga upp mitt certifikat (som iofs gick ut i år, 2003-01-31)

3) Om jag säger att ingenjörssoldater på två man kan lägga ett pontonbro 100 element som väger mycket förutsätter vissa här på sidan att de måste vara djävligt starka eftersom de absolut inte kan ha tillgång till hjullastare eller grävmaskin eller annan maskin som klarar av att lyfta tugnt.

För övrigt vill jag bara säga att minröjning inte är något som man ska ägna sig åt om man inte har utbildning.

/Martin

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 oktober 2003, 12:01

Hm, ok. Nu vet man mer än i orse. Hm, är ju inte direkt svag ju, så det ska nog gå bra. :)

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 25 oktober 2003, 16:06

MrMR skrev:1) Om en mina går att flytta utan att detonera den sparar man väldigt mkt tid. Dessutom förändrar du inte landskapet som du håller på att röja.
i)Fäst en lina eller en krok (Finns speciella plastkrokar) runt/i/på tändaren/brytkrysset.
ii) Gå bak så långt att du har fullgott skydd med den skyddsutrustning du har.
iii) Dra! är minan förståsapterad smäller det men du har sparat eget sprängämne annars har du fått upp minan och kan placera den på det ställe där DU vill oskadliggöra den.
Detta förfarande tillämpas långtifrån alltid men ibland kan det vara vettigt.

2) jag ska så fort jag får tag på en scanner lägga upp mitt certifikat (som iofs gick ut i år, 2003-01-31)

3) Om jag säger att ingenjörssoldater på två man kan lägga ett pontonbro 100 element som väger mycket förutsätter vissa här på sidan att de måste vara djävligt starka eftersom de absolut inte kan ha tillgång till hjullastare eller grävmaskin eller annan maskin som klarar av att lyfta tugnt.

För övrigt vill jag bara säga att minröjning inte är något som man ska ägna sig åt om man inte har utbildning.

/Martin
1. Förvisso men jag förstår ändå inte nyttan av att först gå fram och flytta minan för att sen gå tillbaka 1km för att beskjuta den.
Möjligt att jag missförstått dig men jag hävdar fortfarande att man inte beskjuter minor på 1km.
Möjligtvis som "showoff" på någon uppvisning.

2. Behövs inte.

3. Nu fattar jag ingenting av vad du menar.

/Thord

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 november 2003, 14:17

Måste nästan hålla med. Vad har styrka med amröj o göra? Ifall ma skjuter ihjäl minan vill säga?

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 6 november 2003, 18:41

Korsriddaren skrev:Ok, men jag kommer alltså att använda det åtmindstonde under min utbildningsperiod? Om inget har ändrats? :)
Låter ganska självsäker på att få en plats som minröjare. Det är ju långt ifrån alla som har platser och det lär ju inte bli fler när vi som är födda 87 mönstrar. Så tråkigt är det.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 november 2003, 08:51

*Buuuääääää!!!*

Suger råhårt. Huvudsaken är att jag blir befälselev iaf. För jag har mer eller mindre bestämt mig redan nu. Sen om det blir minröj i lumpen spelar inte så stor roll. (Säger vi, jag kommer e gentligen sura ihop om jag inte får det och bli gririg på hela lumpen förmodligen. Inget jag hoppas kommer hända, men åndä...)

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 7 november 2003, 09:50

Det kommer att finnas större möjligheter att bli amröjare i framtiden.
Från och med 2005 kommer Ing2 att börja utbilda hela amröjkompanier och inte som nu enbart en pluton.
Jag kan dock inte svara på om dom kommer att utbildas varje år.

/Thord

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 november 2003, 09:55

Jippiieeeeee!!!!!!! :D:D

Jag ska lumpa runt 2005/2006/2007 beroende på lite! Då kanske man kan hoppas lite igen? :D

(Eller? Är född 20:e dec 1986. När ska jag lumpa egentligen?)

Användarvisningsbild
Ender Wiggin
Medlem

Inlägg av Ender Wiggin » 7 november 2003, 10:51

Korsriddaren skrev:
Huvudsaken är att jag blir befälselev iaf. För jag har mer eller mindre bestämt mig redan nu. Sen om det blir minröj i lumpen spelar inte så stor roll. (Säger vi, jag kommer e gentligen sura ihop om jag inte får det och bli gririg på hela lumpen förmodligen. Inget jag hoppas kommer hända, men åndä...)
Det låter på ditt inlägg som att värnplikten är något som är finns till för dig och dina personliga intressen. :? Om du verkligen menar det du skriver om att du kommer "sura ihop" om du inte får som du vill, har du en, i mitt tycke, konstig inställning.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 november 2003, 14:00

Nej, jag kommer inte sura ihop, men det är klart jag blir besviken om jag inte hamnar där jag vill Även om jag kommer göra mitt allra bästa vart jag än hamnar. naturligtvis! :)

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 7 november 2003, 17:21

Jag vill inte vara sadistisk eller försöka knäcka dig men vad händer om du inte får göra värnplikten alls?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 10 november 2003, 10:17

Hm, har tänkt lite på det. Då kommer jaf förmodligen hamna i en ovanligt djup depression och antingen hoppa framför ett tåg eller försöka gå med i hemvärnet. (OBS: Det låter nu som om jag är någon tok som bara lever för lumpen, MEN, min familjesituation är sån att det är det enda som håller mig uppe just nu. Jag måste iväg från orten och göra något samhälsnyttigt. Och då kommer ju värnplikten on perfekt. Men som du sa, om jag får frisidel kommer jag hata mig själv för att jag inte försökte och försöka dra hemifrån så fort jag bara kan. Och försöka hitta ett annat jobb naturligtvis. (Vill bli teknisk officer/minröjare om ni missat det)

Skriv svar