Nu svamlar du igen.MrMR skrev:Tord
Amröj drar oftast upp minian ur gropen innan de skjuter och använder inte AG 90 så mkt, nej. Vanligare på övningar var att röja fingerade luftdroppade minor med hagelgevär, det kunde jag till och med träffa med, eller att röja minering med sprängplattor.
Minskytte var mest uppvisning
En mina rör man inte mer än nödvändigt. Har du hört talats om rubbningsskydd?
Angående beskjutning:
"Skjutavstånden beror främst på fri sikt (längs siktlinjen), vilket innebär att ju större mål och ju öppnare och slätare terräng, desto längre skjutavstånd. Exempelvis kan skjutavståndet till avståndslagda minor på en gropig grusväg vara 15-20m, medans skjutavståndet mot samma minor på en asfalterad väg kan vara 75 - 100m
Skytten och observatören bör befinna sig utanför bedömt riskområde för detonerande ammunition eller i skydd inom riskområdet."
Ovanstående text är hämtad ur "Handbok ammunitions- och minröjning för totalförsvaret del 2 Metoder"
Vad gäller ammunition för amröj så har amröjpluton enligt U-lista 500 12,7 PBRANDPRJ och 300 normal proj.
Följande förklaring på ämnet beskjutning har jag fått av en kollega som var krigsplutonchef på amröj förra utbildningsåret:
"Det som man skjuter på för att slå sönder är substridsdelar med piezoelektriska tändare och syftminor. Minor och annat skit vill man ska deflagrera, ja menar det finns ju en anledning till att man skjuter på dem istället för att gå fram och lägga en laddning eller spränglist på den."
/Thord
EDIT: Stavning