Quiz: Militär utrustning

Låst
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4711
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 7 januari 2006, 22:11

Planet på bilden är en Grumman J2F Duck, och dess yngre syster är Grumman F3F som var USN sista hangarfartygsbaserade dubbeldäckade jaktplan, och mycket riktigt så hade det den starkare motor. Den större motorn gjorde att den fick ett mycket talande smeknamn pga utseende, precis som den svenska skönheten, vilken?

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Inlägg av Herman Hedning » 7 januari 2006, 22:14

Det skulle vara Tunnan då.

Herman Hedning

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 7 januari 2006, 22:24

Hermans fråga!
:)

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Inlägg av Herman Hedning » 7 januari 2006, 22:34

MD650 skrev:Hermans fråga!
:)
Nä, Hans var före med Grumman Duck och Perman tog motorstyrkan, den sista var ganska enkel om man har sett hur Grumman F3F ser ut :) :wink:

Herman Hedning
Bilagor
grumman F3F.jpg
grumman F3F.jpg (67.77 KiB) Visad 557 gånger

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1511
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 8 januari 2006, 02:07

I avvaktan på Hans så lägger jag in en lätt interim.

Ett visst örlogsfartyg siktade Bismarck för första gången till sjöss den 20 maj 1941. Rapporten om vad som siktats ledde även till att britterna fick kännedom om att hon gått till sjöss. Vilket fartyg var det som siktade Bismarck? För bonuspoäng vill jag veta exakt hur man ombord på detta fartyg fick kännedom om att Bismarck fanns i närheten, dvs. innan hon siktades visuellt.

/Per
Bilagor
bismarck_6_gr.jpg
bismarck_6_gr.jpg (33.47 KiB) Visad 530 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 8 januari 2006, 02:16

Perman skrev:Psilander skrev:
Den här hade en yngre syster som var USN sista biplan och togs bort från hangarfartygen sommaren 1941, vad hette den vad skiljer dem åt (förutom flottören), i jaktplansversionen delar den smeknamn med en välkänd SAAB kärra, vilken?
Flygplanet på bilden tror jag är en Grumman Duck, samma plan för övrigt som flögs av Peter O'Toole i krigsfilmen Murphy's War. Systermodellen som du är ute efter tror jag är Grumman F3F. Skillnaderna mot Grumman Duck vet jag ej men gissar på större motoreffekt, annorlunda motorkåpa och huv. Det enda smeknamn jag kan komma på är Goblin, men då är det förstås motorn i J 21R som åsyftas vad gäller Saab. Vilda gissningar är jag rädd för...

/Per
Om nu 'gamla flygfilmer skall citeras' så flög Fred McMurray en F3F i 'Vingar Ovan Molnen' och
fantastisk Technicolor...men det var så länge sedan att 'pyramiderna just blivit färdiga...' :roll: , Varjag

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 8 januari 2006, 02:27

det var en svensk kryssare hmm Hms Gotland ??

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1511
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 8 januari 2006, 02:47

hoffe_salem skrev:
det var en svensk kryssare hmm Hms Gotland ??
Rätt! Det var ingen mindre än den relativt nybyggda svenska flygplanskryssaren Gotland som siktade Bismarck och hennes eskort ungefär kl 13 den 20 maj 1941 på väg nordvart utanför den svenska västkusten. Någon som vågar sig på en gissning hur man ombord på Gotland fick kännedom om den tyska eskadern?

/Per
Bilagor
Operation Rheinübung 18-21 May 1941.jpg
Operation Rheinübung 18-21 May 1941.jpg (64.94 KiB) Visad 516 gånger
Flygplandskryssaren Gotland i Västindien cirka 1936.jpg
Flygplandskryssaren Gotland i Västindien cirka 1936.jpg (53.44 KiB) Visad 516 gånger

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4711
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 8 januari 2006, 03:15

Då får jag försöka på Bonuspoängen

Det var gnisten som rattade på radion och fick in Bismarck som sände sin kurs, fart och sitt läge i klartext (pucko) driftig som gnistar alltid är så skrev han ned vad han tog emot och gav det till sin chef.

En stor dag för tjänstegrenen, Gnisten är värd en extra tot rom. :)

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1511
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 8 januari 2006, 03:32

Psilander skrev:
Det var gnisten som rattade på radion och fick in Bismarck som sände sin kurs, fart och sitt läge i klartext (pucko) driftig som gnistar alltid är så skrev han ned vad han tog emot och gav det till sin chef.
Det är riktigt att det var den tyska radiotrafiken som snappades upp av radiotelegrafisten ombord på HMS Gotland, men som jag har förstått det så var det radiotrafiken som utväxlades i klartext mellan Bismarck och de eskorterande jagarna varje gång de ändrade kurs. Hela den tyska Gruppe Nord sick-sackade uppenbarligen på sin väg nordvart mot Norge pga av hotet från ev. engelska ubåtar. Fartygschefen på Gotland satte naturligtvis högsta fart nordvart för att bevaka den svenska gränsen så snart han förstått innebörden i de tyska meddelandena.

En stor dag för tjänstegrenen, Gnisten är värd en extra tot rom. :)
Ja, han gjorde verkligen ett bra jobb. Tyskarna måste ha gnott sig i ögonen både en och två gånger när den svenska kryssaren plötsligt dök upp vid horisonten i öster på parallellkurs. :D


Bonus till Psilander men hoffe_salem äger frågan.


/Per

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 8 januari 2006, 06:25

Dom ojade sig ombord i BISMARCK, :x .. då de visste att deras 'utflykt' nu skulle rapporteras -
och, sannolikt - nå engelsmännen... Varjag

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4711
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 8 januari 2006, 12:50

Här sett en flygspaningsrapport till marinstaben också, sände hon upp sina S9or?

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1511
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 8 januari 2006, 14:08

Psilander skrev:
Här sett en flygspaningsrapport till marinstaben också, sände hon upp sina S9or?
Tyskarna hade vad jag minns jakteskort i luften över Gruppe Nord, men jag har inte sett någon uppgift om att Gotland ska ha använt sina flygplan vid tillfället. Kan ha berott på vädret/sjögången, men jag ska försöka kolla upp närmare.

/Per

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 8 januari 2006, 14:43

Psilander skrev:Här sett en flygspaningsrapport till marinstaben också, sände hon upp sina S9or?
Det kan jag knappast tänka mig - annars hade det nämnts i de tyska och svenska rapporterna. S 9:orna var
i stort värdelösa utom för att flyga mellan Hägernäs och Hårsfjärden. Hela flygplanskryssare-idén var
förfelad...fartyget och dess flygplan funkade aldrig som det avsetts. Därför började man redan 1941 att tala
om att avlägsna S 9:orna, katapulten, flygavdelningen - och ersätta dem med några effektivare 40-mummum
Boforskanoner...Varjag

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4711
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 8 januari 2006, 15:24

jag skall se om jag hittar filen
Senast redigerad av 1 Psilander, redigerad totalt 8 gånger.

Låst