Quiz: Militär utrustning
Planet på bilden är en Grumman J2F Duck, och dess yngre syster är Grumman F3F som var USN sista hangarfartygsbaserade dubbeldäckade jaktplan, och mycket riktigt så hade det den starkare motor. Den större motorn gjorde att den fick ett mycket talande smeknamn pga utseende, precis som den svenska skönheten, vilken?
- Herman Hedning
- Medlem
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
- Ort: Helvetet
- Herman Hedning
- Medlem
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
- Ort: Helvetet
I avvaktan på Hans så lägger jag in en lätt interim.
Ett visst örlogsfartyg siktade Bismarck för första gången till sjöss den 20 maj 1941. Rapporten om vad som siktats ledde även till att britterna fick kännedom om att hon gått till sjöss. Vilket fartyg var det som siktade Bismarck? För bonuspoäng vill jag veta exakt hur man ombord på detta fartyg fick kännedom om att Bismarck fanns i närheten, dvs. innan hon siktades visuellt.
/Per
Ett visst örlogsfartyg siktade Bismarck för första gången till sjöss den 20 maj 1941. Rapporten om vad som siktats ledde även till att britterna fick kännedom om att hon gått till sjöss. Vilket fartyg var det som siktade Bismarck? För bonuspoäng vill jag veta exakt hur man ombord på detta fartyg fick kännedom om att Bismarck fanns i närheten, dvs. innan hon siktades visuellt.
/Per
- Bilagor
-
- bismarck_6_gr.jpg (33.47 KiB) Visad 530 gånger
Om nu 'gamla flygfilmer skall citeras' så flög Fred McMurray en F3F i 'Vingar Ovan Molnen' ochPerman skrev:Psilander skrev:Flygplanet på bilden tror jag är en Grumman Duck, samma plan för övrigt som flögs av Peter O'Toole i krigsfilmen Murphy's War. Systermodellen som du är ute efter tror jag är Grumman F3F. Skillnaderna mot Grumman Duck vet jag ej men gissar på större motoreffekt, annorlunda motorkåpa och huv. Det enda smeknamn jag kan komma på är Goblin, men då är det förstås motorn i J 21R som åsyftas vad gäller Saab. Vilda gissningar är jag rädd för...Den här hade en yngre syster som var USN sista biplan och togs bort från hangarfartygen sommaren 1941, vad hette den vad skiljer dem åt (förutom flottören), i jaktplansversionen delar den smeknamn med en välkänd SAAB kärra, vilken?
/Per
fantastisk Technicolor...men det var så länge sedan att 'pyramiderna just blivit färdiga...'
- hoffe_salem
- Medlem
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
- Ort: sthlm
hoffe_salem skrev:
/Per
Rätt! Det var ingen mindre än den relativt nybyggda svenska flygplanskryssaren Gotland som siktade Bismarck och hennes eskort ungefär kl 13 den 20 maj 1941 på väg nordvart utanför den svenska västkusten. Någon som vågar sig på en gissning hur man ombord på Gotland fick kännedom om den tyska eskadern?det var en svensk kryssare hmm Hms Gotland ??
/Per
- Bilagor
-
- Operation Rheinübung 18-21 May 1941.jpg (64.94 KiB) Visad 516 gånger
-
- Flygplandskryssaren Gotland i Västindien cirka 1936.jpg (53.44 KiB) Visad 516 gånger
Då får jag försöka på Bonuspoängen
Det var gnisten som rattade på radion och fick in Bismarck som sände sin kurs, fart och sitt läge i klartext (pucko) driftig som gnistar alltid är så skrev han ned vad han tog emot och gav det till sin chef.
En stor dag för tjänstegrenen, Gnisten är värd en extra tot rom.
Det var gnisten som rattade på radion och fick in Bismarck som sände sin kurs, fart och sitt läge i klartext (pucko) driftig som gnistar alltid är så skrev han ned vad han tog emot och gav det till sin chef.
En stor dag för tjänstegrenen, Gnisten är värd en extra tot rom.
Psilander skrev:
Bonus till Psilander men hoffe_salem äger frågan.
/Per
Det är riktigt att det var den tyska radiotrafiken som snappades upp av radiotelegrafisten ombord på HMS Gotland, men som jag har förstått det så var det radiotrafiken som utväxlades i klartext mellan Bismarck och de eskorterande jagarna varje gång de ändrade kurs. Hela den tyska Gruppe Nord sick-sackade uppenbarligen på sin väg nordvart mot Norge pga av hotet från ev. engelska ubåtar. Fartygschefen på Gotland satte naturligtvis högsta fart nordvart för att bevaka den svenska gränsen så snart han förstått innebörden i de tyska meddelandena.Det var gnisten som rattade på radion och fick in Bismarck som sände sin kurs, fart och sitt läge i klartext (pucko) driftig som gnistar alltid är så skrev han ned vad han tog emot och gav det till sin chef.
Ja, han gjorde verkligen ett bra jobb. Tyskarna måste ha gnott sig i ögonen både en och två gånger när den svenska kryssaren plötsligt dök upp vid horisonten i öster på parallellkurs.En stor dag för tjänstegrenen, Gnisten är värd en extra tot rom.![]()
Bonus till Psilander men hoffe_salem äger frågan.
/Per
Psilander skrev:
/Per
Tyskarna hade vad jag minns jakteskort i luften över Gruppe Nord, men jag har inte sett någon uppgift om att Gotland ska ha använt sina flygplan vid tillfället. Kan ha berott på vädret/sjögången, men jag ska försöka kolla upp närmare.Här sett en flygspaningsrapport till marinstaben också, sände hon upp sina S9or?
/Per
Det kan jag knappast tänka mig - annars hade det nämnts i de tyska och svenska rapporterna. S 9:orna varPsilander skrev:Här sett en flygspaningsrapport till marinstaben också, sände hon upp sina S9or?
i stort värdelösa utom för att flyga mellan Hägernäs och Hårsfjärden. Hela flygplanskryssare-idén var
förfelad...fartyget och dess flygplan funkade aldrig som det avsetts. Därför började man redan 1941 att tala
om att avlägsna S 9:orna, katapulten, flygavdelningen - och ersätta dem med några effektivare 40-mummum
Boforskanoner...Varjag