20 mm Hispano Mk II - bandmatningen

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

20 mm Hispano Mk II - bandmatningen

Inlägg av HomeGuardSoldier » 6 april 2020, 21:39

Jag har en fråga om automatkanonen av typen Hispano Mk II, som satt i Hawker Typhoon bland annat.

http://www.loneflyer.com/2019/09/05/le- ... rza-parte/

På den här hemsidan så syns det en bild, där vapnen laddas för ännu ett markattackuppdrag (se bifogad bild).

Det verkar som om ammunitionsbandet matas från vänster till höger, då bandlänkarna syns på ammunitionen som ligger i ammunitionsförrådet i vänstervingen. Och då ligger säkerligen automatkanonen ned på höger sida, så att tomhylsorna kastas ut genom hålet för tomhylsorna på undersidan av vingen.

I högervingen så ser det spegelvänt ut, dvs. ammunitionsförrådet i högervingen finns till höger om vapnen, inte till vänster, men vapnet ligger ändå på samma sätt, dvs. med hylsutkastaren nedåt och matningsmekanismen uppåt.

Detta borde väl innebära att bandlänkarna ligger på rätt håll och syns ovanifrån i vänstervingen och ligger "upp-och-ner" i högervingen, för att möjliggöra matningen från vänster till höger, och därmed inte syns ovanifrån?

Vidare så är ammunitionen bandad enligt standardupplägget 1942 och framåt, dvs. 2 High-Explosive Incendiary (HEI) och 2 Semi Armour-Piercing (SAPI). Hur såg bandmatningen ut om även Armour-Piercing (AP) var laddat? 2 HEI - 2 SAPI - 1 AP? Är det någon här som vet?

Jag ska nämligen bygga en Typhoon med öppna vapenluckor i ett modellbyggeprojekt och därför lägger jag ut frågan till er vapenexperter.

HGS

Skriv svar