Är det en kanonkula eller något så tråkigt som ett lod till en lampa eller något?
PS- Hittade den i sågspånet på vinden i ett hus byggt under 1800-talets andra hälft i Sävar, alltså den ort där det sista slaget på svensk mark stod 1809.
Ja, men det är väl knappast en handgranat, när den är på 15 kg?Göstring skrev:Det skulle kanske kunna vara en granat, möjligen flottans.
https://digitaltmuseum.se/011024800811/ ... count=1646
Ja helt säkert. Det är ju en liten en, 4 pundig ungefär, ja något mer om krutet skall vara med. Säg, 6 pundare. Att jämföra med Göstrings rejäla 30 pundare...Amund skrev:Tack för svaren, själv är jag helt okunnig. Vad gäller formen påminner den verkligen om Göstrings bild fast lite rostigare då förstås. Glömde skriva måtten på min kula, ca 80 mm hög och ca 75 mm bred, om någon vill ha exakt mått kan jag leta reda på skjutmåttet.![]()
Det vore häftigt om det gick att fastställa vad det är men jag är lika beredd på att det kan vara ett sotarredskap.![]()
Om det skulle vara en granat till en marin mörsare, skulle Wachtmeister då kunna tänkas ha fört med sig sådana från Ratan ned till Sävar?
Kalibern 30 pund betyder inte att kulan vägde så mycket, utan att loppet var avpassat för en kula med den vikten. För 30-pundiga var diametern ca 16,7 centimeter.Stefan skrev: De hade en bränntråd som jag antar antändes vid avfyrningen. Det var en hel konst att ha en lämplig längd på bränntråden, klipptes rätt omedelbart innan avfyrningen... Framgår bla av Foresters böcker om Hornblower, se par example Kommendör Hornblower i Östersjön.
Vid nåt tillfälle i en annan bok träffas Hornblowers fartyg an en mörsarkula, som inte detonerar, utan rullar mot honom med bränntråden brinnandes för fullt. Horblower kvicktänkt kastar sig över den, och kväser elden i bränntråden. Det går dock hål på hans handskar...