SLR - skottställning?

Skriv svar
KoteGaeshi
Medlem

SLR - skottställning?

Inlägg av KoteGaeshi » 1 juni 2013, 17:31

I en utmärkt dokumentär om Mountain & Arctic Warfare Cadre inom Royal Marines hittar vi denna sekvens där en av soldaterna förklarar skillnader mellan britternas SLR och den AR15 som bland annat (vid den tiden) användes av IRA på Nordirland. En viktig fördel hos AR15, menar han, är att vapnet går att ta isär utan att förstöra skottställningen ("the zero") medan siktet och kornet på SLR sitter på olika delar av vapnet och därför måste skottställas varje gång det blir isärtaget. Kan det verkligen stämma? Det måste vara extremt osmidigt, tänker jag, om vapnet inte kan tas isär för rengöring och sådant utan att det måste skjutas in på nytt.. :milsmile:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

KoteGaeshi
Medlem

Re: SLR - skottställning?

Inlägg av KoteGaeshi » 2 juni 2013, 16:44

Inte heller i vapnets manual står det något om skottställning efter isärtagning, däremot att skottställning skall utföras av kvalificerad vapentekniker...

2Sharp
Medlem

Inlägg av 2Sharp » 2 juni 2013, 21:33

Jag kollade med folk som vet lite mer om detta än mig, sannolikt kan vara att om du delar en FAL i 2 separata delar så kan skottställningen bli tveksam, det problemet har du ju inte med en ar-15/m-16.
Men du kan ju utan problem öppna båda vapnen för vård utan att dela dem helt eller påverka skottställningen.

De verkar använda zero-ing i benämningen nollställning snarare än inskjutning. Detta gjorde man även på Ak4(A) med en speciell nollställningsmejsel och vad jag kan minnas fanns inte denna mejsel med hylsa på varje enskild skytt.

Bara några tankar/ideér...

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 2 juni 2013, 21:56

2Sharp skrev:De verkar använda zero-ing i benämningen nollställning snarare än inskjutning. Detta gjorde man även på Ak4(A) med en speciell nollställningsmejsel och vad jag kan minnas fanns inte denna mejsel med hylsa på varje enskild skytt.
Nollställningsmejseln till AK4A användes för att justera siktet vid inskjutning. Den krävdes för att ändra i höjd, i sida gick det med vilken skruvmejsel som helst. Visserligen fanns det inte en mejsel per vapen, men det var ändå någonting som enskild skytt skulle kunna göra.

Däremot på gevär m/96 så fick skottställning bara utföras av tekniker, där skulle man i första hand byta riktpunkt. 8O

2Sharp
Medlem

Inlägg av 2Sharp » 3 juni 2013, 00:33

Juuust så, minnet :)

F.ö så är ju siktet på FN FAL inget absolut finlir så det känns osannolikt att det skulle vara en avgörande faktor vid vård. Om inte vapnet delas i två delar.

KoteGaeshi
Medlem

Inlägg av KoteGaeshi » 7 juni 2013, 19:55

Ja, problemet lär ju alltså vara om man tar bort underbeslaget (motsv.) helt från lådan (motsv.) men om man bara tar ur ena låsbulten (motsv.) så lär väl inte skottställningen påverkas. Jag fattade det som att man inte kunde ta isär SLR utan att påverka siktet, som sagt :milwink:

2Sharp
Medlem

Inlägg av 2Sharp » 8 juni 2013, 19:25

Nej det hade ju varit synnerligen opraktiskt att inte kunna göra en enkel fältmässig vård utan att påverka inskjutningen.

I det stora fosterländska kriget så är det ju heller inget problem att skjuta in sitt vapen, ex: Ak5C kan ju enkelt skjutas in på 30 meter, det blir tillräckligt bra.

Skriv svar