Norge gör första skarpa provskottet med NSM.
Länk till Sjöförsvaret
NSM
Notera att Polen beställt NSM också, intressant eftersom de redan har RB15
Stridsladdad NSM provskjuten
Re: Stridsladdad NSM provskjuten
Jeg er enig i at det er interessant det at Polen har kjøpt både RBS-15 og NSM. RBS-15 er litt større, mens jeg vil tro NSM har andre fortrinn. Det er vel i alle fall markedsført som meget moderne i styringssystem og virkemåte. Såvidt jeg husker ble også NASAMS (det norske luftvernmissilsystemet basert på AMRAAM) solgt i samme "pakke" og med meget gode gjenkjøpsavtaler så det kan sikkert ha noe med saken å gjøre. Polen er eneste kunde på missilet så langt, foruten den norske marinen.
For øvrig er det kanskje verdt å nevne at NSM og JSM i bunn og grunn er samme missil, men JSM er beregnet for å bli avfyrt fra fly, så det har ikke startmotor og sikkert noen endringer i programvaren. JSM er nå prøvemontert internt i F-35 og ser ut til å bli det første og i så fall eneste land-/sjømålsmissilet med stealth-egenskaper og so får plass i lasterommet på F-35.
For øvrig er det kanskje verdt å nevne at NSM og JSM i bunn og grunn er samme missil, men JSM er beregnet for å bli avfyrt fra fly, så det har ikke startmotor og sikkert noen endringer i programvaren. JSM er nå prøvemontert internt i F-35 og ser ut til å bli det første og i så fall eneste land-/sjømålsmissilet med stealth-egenskaper og so får plass i lasterommet på F-35.