Quiz: Militär utrustning

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Låst
Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Ori » 22 augusti 2012, 23:14

Då blir det ytterligare en bildfråga på ett vapen med udda utseende
kpistigen.jpg
kpistigen.jpg (19.93 KiB) Visad 671 gånger
Vad?
--
Jörgen

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av varjag » 23 augusti 2012, 00:45

Japansk Minebea M-9, Varjag

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Ori » 23 augusti 2012, 07:56

Helt korrekt, varjag skjuter vidare med nästa fråga!
--
Jörgen

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av varjag » 23 augusti 2012, 11:59

Tack Ori. Då k-pistar tycks vara ''flavour of the month'' - en till;
en kpist till.jpg
en kpist till.jpg (24.19 KiB) Visad 634 gånger
Vi vill veta tillverkare, modellår och kaliber?, Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av varjag » 24 augusti 2012, 12:23

:( - 55 visningar och - Tystnad....

Det handlar om en utvecklings-serie - fram till ett mycket snarliknande och antaget vapen med modellåret 1938 - i
en av världens största arméer på den tiden..... :wink:

Varjag

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Ori » 24 augusti 2012, 14:23

Det närmaste i utseende som jag kan hitta är MAS-38. Utseendet är snarlikt och modell-året stämmer, men jag kan inte hitta någon utvecklingsserie till det, så jag är lite tveksam. Är jag på rätt spår är tillverkare MAS och kaliber 7.65 (long).
--
Jörgen

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av predator » 24 augusti 2012, 22:04

två avtryckare?

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Ori » 24 augusti 2012, 22:51

Inte helt ovanligt med 2 avtryckare på den tiden, numera har men istället en väljare för olika eldgivningar: automat, 3-skott, enkelskott osv. MG-34 hade tex en avtryckare med 2 delar för olika eldgivningar.
--
Jörgen

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av varjag » 24 augusti 2012, 22:54

Ori skrev:Det närmaste i utseende som jag kan hitta är MAS-38. Utseendet är snarlikt och modell-året stämmer, men jag kan inte hitta någon utvecklingsserie till det, så jag är lite tveksam. Är jag på rätt spår är tillverkare MAS och kaliber 7.65 (long).
Ori har hittat rätt land och tillverkare. Men frågan var mycket svår, då franska vapen är svårgooglade (om man inte kan franska... :roll: ) så jag spinner lite i ämnet.
Frankrike's umgänge med K-pistar var trögt, snårigt och svårförståeligt. Dom kom ur 1:a VK - utan ngn k-pist. Men ansåg vapnen alltför effektiva, så Tysklands Reichswehr - förbjöds ha sådana tingestar!
Sen dröjde dom sex år med att bygga en egen, 1924 knöstade dom fram MAS Mle 1924 -
MAS Mle 1924.jpg
- men hade tydligt fått hela konceptet om bakfoten.....Mle 1924 i kaliber 9mm Parabellum - fick fällbara stödben och avsågs som ngt sorts understödsvapen a la kulsprutegevär - för infanteriet :roll: .
Sen hände ingenting förrän 1935, då dom importerade ett par tusen tyska ERMA - igen i 9mm, som antogs som
PM Erma Mle 1935

http://world.guns.ru/smg/de/emp35-erma-e.html

Samtidigt - 1934-35, tog MAS fram en egen modell - och DET är frågans vapen. PM MAS Mle 1935. Den lånade samma magasin som 1924-års modell och var också i 9mm's kaliber. Hade som synes den onödiga komplikationen av två avtryckare - en för enkelskott och en för automateld. Fast frågebilden inte visar det - hade den OCKSÅ stödben så man fortsatte betrakta den som ett understödsvapen.
Samtidigt, 1935 - införde franska armén sin FÖRSTA automatpistol, MAS 1935A för vilken man valde den amerikanska
7,65mm Long-patronen från 1917 (avsedd förvandla ett Springfield repetergevär - till halvautomat via ett s.k. Pedersen-device).
Dom filade vidare på MAS Mle 1935 - som ledde till den MAS-38, som Ori hittat. Dubbla avtryckare försvann, den skjöt enbart fullfart - men, på de första MAS-38 hängde stödbenen fortfarande kvar 8O .

På helt outgrundliga grunder - valde Grodmännen att kamra MAS-38 för pistolpatronen - 7,65mm Longue.....Ett ganska värdelöst litet ''muspip'' som tydligen ansågs var just vad Europas näst största armé behövde att dra i fält med :?

Sen - ja sen dröjde det elva år - till 1949 - innan dom fick fram en egen konstruktion i den allmänt accepterade kalibern
9mm Parabellum. MAT-49......

http://en.wikipedia.org/wiki/MAT-49

Man kan tryggt säga, att Mle 1924 (utan stödben) var bättre än hela utvikningen till MAS Mle 1935 och 1938 och att
Grodmännen tog hela 25 år på sig (1924-1949) - innan dom kom på vad en kulsprutepistol var avsedd för.

Men - fransoser förblir Gåtfulla i många avseenden.

MAS-38's enda verkligt kända bidrag till vapenhistorien, var förstås att Benito Mussolini tillsammans med äskarinnan
Clara Petacci - avlivades med en sån. Med automateld förstås - liken var ju pepprade. Vilket nog behövdes för att vara på den säkra sida med en sån klen patron.....

Ori har frågan, Varjag
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Ori » 25 augusti 2012, 11:44

Tackar. Det var svårt att hitta något om MAS 35, fanns lite på franska och mha google translate anade jag att det kunde vara vad du sökte. Dock var jag osäker eftersom automatpistolen som dök upp hela tiden var ganska olik, kolven på din bild fick mig att tänka på P38 och hela vapnet påminde på något sätt om de ryska kpistarna ifrån början på kriget. När jag sedan hittade en sida med bilder på vad som påstods vara föregångaren till MAS-38 och det var ett helt annat vapen, närmast ett gevär eller automatkarbin, så trodde jag att MAS 35 var fel spår. Därför svarade jag med MAS-38 eftersom det var det mest lika och tänkte att det kanske kunde trigga någon annan att söka om det var fel.

Tyvärr tryter min fantasi, så jag får lämna frågan fri!
--
Jörgen

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av varjag » 25 augusti 2012, 12:27

För att hålla tempot - här ngt lättare.....
betongkloss.jpg
- vad ser vi här, var stod det - och för bonus, vem kan berätta vad sorts kanoner vi ser på taket?

Varjag

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Perman » 25 augusti 2012, 12:51

Flakturm IV G-Tower i Heiligengeistfeld i St Pauli kvartertet i Hamburg.

Generation 1:
G-Tower - 70.5 x 70.5 x 39 meter - med åtta 128 mm lvkanoner och flera 20, 30 and 37 mm lvkanoner.

128 mm kanonerna var av typ 12.8 cm FlaK 40 Zwilling:
http://en.wikipedia.org/wiki/12.8_cm_Flak_40
Twin mounted anti-aircraft, capable of firing 20 rounds per minute. Used mainly on flak towers. Production started in 1942 with 10 twin sets produced, another eight in 1943, and in February 1945 a total of 34 were available.


http://en.wikipedia.org/wiki/Flak_tower ... 2C_Hamburg

This tower, containing six levels below the rooftop, includes in its design, as part of its air-raid shelter, two identical spaces for protection against gas attacks, one on the first floor (above ground level) and the other on the second floor. Both in Tower 1, they are about 300 sq. m. (3,230 sq. ft.) in area, and have six windows (openings in the wall).


Har inte varit vid det här flaktornet i Hamburg men däremot vid Humboldthain i Berlin (eller resterna av det rättare sagt). Helt otroligt hur man kunde få fram så mycket betong till dessa byggen. Humboldthain kunde aldrig intas av ryssarna pga. det hårda motståndet och de tjocka väggarna, utan det gav upp dagen efter den officiella kapitulationen. Man tror att flera tiotusentals människor, kanske ända upp emot 50.000, sökte skydd där under lufträderna över Berlin. Det fanns ingen möjlighet att röra sig eller gå på toaletten under sådana situationer, utan människorna fick göra sina behov där dom var.

/Per
Senast redigerad av 1 Perman, redigerad totalt 25 gånger.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av varjag » 25 augusti 2012, 13:15

Hamburg - Nein!
Nej - titta på den parklika omgivningen...detta är den berömda Zoo-bunkern i Tiergarten i Berlin.
Det fanns två till, likadana - Friedrichshain och Humboldthain, i Berlin.
Zoo-bunkern, hann aldrig få sitt fulla komplement av 4 stycken 12,8Cm FLAK-Zwillings - utan två av pjäsfundamenten
hade varsin 88mm FLAK 41 -
Bundesarchiv_Bild_183-H27779,_Berlin,_Flakturm_am_Zoo.jpg
- på denna utmärkta bild, där man ser ammunitionshissarna och hanteringen av granaterna.

varjagen,mindre bevandrad i dessa ting 1964 - drack en öl eller två på ett café utanför Berliner Zoo - och noterade en enorm ''fotbollsplan'' - full med väldiga betongblock i alla lägen och vinklar....och undrade - vad kan detta vara?
Först två år senare gick det upp för mig - att jag sett Zoo-bunkern...i bitar :roll:
Det tog ett par år, efter demoleringen - att bara frakta bort klossarna :D

Jag hoppas St. Pauli-bunkern står kvar - för den har jag varit inne i :D - på femtiotalet. Gick många flickor på närbelägna Reeperbahn...och om man betalade - fick man följa med dom in i bunkern :lol:

Perman skjuter nästa skott - Varjag

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av Perman » 25 augusti 2012, 14:13

Inte helt förtjänt kanske men jag tar väl över rodret då. Vilket fartyg är vi på?

Bild

Bild

/Per

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna

Inlägg av gostap » 25 augusti 2012, 17:05

HMS Småland
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Låst