Nya bestämmelser för officerare.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 8 februari 2003, 21:36

MD650 skrev:Problemet är att de flesta offocerare tog jobbet för att försvara Sverige och inte nånting annat.

Förutsättningarna har drastiskt förändrats. Det är endast de som börjar nu som yrkesofficer som har direkt skyldighet att göra utlandstjänst.

:)
Visst är det ett problem, men å andra sidan så måste man också inse att världen förändras och så också Sveriges armés uppgifter.
Det är dock en viss skillnad på officerare med en längre tjänstetid och nyutbildade officerare, att en äldre officerare inte kanske inte har lust eller intresse att resa utomlands förstår jag, men att en nyutbildad officer inte går med på dessa krav, då anser jag iaf att man har sökt fel karriär.

Kompanichefen
Medlem

Inlägg av Kompanichefen » 8 februari 2003, 21:51

Det stora problemet just nu är bristen på backup från staten, precis som jag har varit inne på tidigare. Att många officerare har tagit jobbet för att försvara Sverige är endast ett problem på kort sikt. Låt oss istället se framåt. Att göra utlandstjänst är inte att ge upp familjelivet och ge upp sin frihet. Tvärtom ökar känslan för friheten och att vara ifrån familjen skapar många gånger en speciell samhörighet som annars är lätt att glömma bort i ett samhälle där alltför mycket tas för givet.

--

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 9 februari 2003, 12:07

Det är dock en viss skillnad på officerare med en längre tjänstetid och nyutbildade officerare, att en äldre officerare inte kanske inte har lust eller intresse att resa utomlands förstår jag, men att en nyutbildad officer inte går med på dessa krav, då anser jag iaf att man har sökt fel karriär
Instämmer till 100 %

Agrippa
Medlem

Inlägg av Agrippa » 9 februari 2003, 12:11

Att svenska soldater varit uppskattade internationellt beror till stor del av att de varit välmotiverade eftersom de är frivilliga. En uttvingad officer gör antagligen inte ett lika bra jobb.

Att tvinga ut officerare är ett sätt för att slippa betala iform av pengar/förmåner. Man kan ju jämföra en svensk officers förmåner med officerare från andra länder.

De som inte har familj förstår nog inte problemet. Har du en hustru som tex börjar arbetet innan daghemet öppnar vad gör du då?? De gånger hon har arbetsmöten på kvällen? De enstaka tusenlappar man får i månaden bygger på att hustru och anhöriga skall offra sig - för vad då? De får inte ut nåt. Om hustrun tvingas jobba halvtid är det en ren förlustaffär.
De enstaka tusenlapparna extra innebär också att man arbetar utan arbetstidreglering - dvs sämre betalt än i Sverige.

Och erfarenhet? När det inte är en tidig bataljon vad gör man då? Åker runt på lite patruller i en fredlig omgivning (typ utflykt). Bygger hus och vägar. Ger detta verkligen något som ger en större kompetens i krig?!! Problemet är ju snarast att man tråkas ihjäl.
Och vad har våra politiker iförmåner när de jobbar utomlands i Bryssel? Jämför lön/traktamente/hemresa varje helg. Där är det inte tal om att offra sig och göra sitt för Sverige...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 9 februari 2003, 12:14

Agrippa skrev:Att svenska soldater varit uppskattade internationellt beror till stor del av att de varit välmotiverade eftersom de är frivilliga. En uttvingad officer gör antagligen inte ett lika bra jobb.

Att tvinga ut officerare är ett sätt för att slippa betala iform av pengar/förmåner. Man kan ju jämföra en svensk officers förmåner med officerare från andra länder.

De som inte har familj förstår nog inte problemet. Har du en hustru som tex börjar arbetet innan daghemet öppnar vad gör du då?? De gånger hon har arbetsmöten på kvällen? De enstaka tusenlappar man får i månaden bygger på att hustru och anhöriga skall offra sig - för vad då? De får inte ut nåt. Om hustrun tvingas jobba halvtid är det en ren förlustaffär.
De enstaka tusenlapparna extra innebär också att man arbetar utan arbetstidreglering - dvs sämre betalt än i Sverige.

Och erfarenhet? När det inte är en tidig bataljon vad gör man då? Åker runt på lite patruller i en fredlig omgivning (typ utflykt). Bygger hus och vägar. Ger detta verkligen något som ger en större kompetens i krig?!! Problemet är ju snarast att man tråkas ihjäl.
Och vad har våra politiker iförmåner när de jobbar utomlands i Bryssel? Jämför lön/traktamente/hemresa varje helg. Där är det inte tal om att offra sig och göra sitt för Sverige...

Kan även med detta inlägg hålla med till 100 %

WeeMan
Ny medlem

Inlägg av WeeMan » 10 februari 2003, 02:46

Radiolänkgruppchefen skrev:Jag anser att jag som individ ska ha rätt att ta mina egna beslut när det handlar om liv och död. Det jag vill är att vara militär för att försvara Sveriges gränser inte att åka runt på massa jippon så att Göran ska få en klapp på axeln. Om jag vill engagera mig i en konflikt som INTE har med Sverige eller med det svenska försvaret att göra så ska jag slippa det.
Du vill inte att andra ska bestämma över liv & död när det gäller dig?

Men samtidigt vill du bli officer och kommer då att dagligen riskera "oskyldiga" unga mäns liv då de tvingas köra omkring i försvarets fallfärdiga skrothögar. Vårt militära system bygger ju på att folk tvingas utföra uppgifter där de riskerar livet.

Om du vill försvara Sveriges gränser så skaffa dig ett "riktigt" jobb och hjälp till att bygga upp välfärden istället för att tillbringa dagarna med att skrika på tvångskommenderade ynglingar.

Och när jag ändå är här & skriver måste jag passa på att fråga en sak, består radiolänktjänsten fortfarande av att smälla upp en mast, grilla mackor, titta på video & ringa privatsamtal från hytten? Så var det när jag gjorde min tid som radiolänkman för några år sen.

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 10 februari 2003, 18:47

Tanken är INTE att de som gör lumpen ska riskera liv och död i onödan.
Det är synd att du INTE inser att försvaret i sig är det YTTERSTA försvaret för vår självständighet i övrigt så finns det massor utav olika tjänster man kan skaffa sig....

Anbelangande tjänsten vet du likväl som mig att det INTE är något för ÖPPNA forum då det åligger sekretess på den tjänsten vad de på radio länk gör och inte gör är INTE för ryssens öron

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 10 februari 2003, 19:17

Radiolänkgruppchefen skrev:
Anbelangande tjänsten vet du likväl som mig att det INTE är något för ÖPPNA forum då det åligger sekretess på den tjänsten vad de på radio länk gör och inte gör är INTE för ryssens öron
Är det så hemligt???? :o
Nog finns det fler förband som grillar mackor och ringer hem utan för den skull vara hemliga.

WeeMan
Ny medlem

Inlägg av WeeMan » 10 februari 2003, 19:23

Radiolänkgruppchefen skrev:Anbelangande tjänsten vet du likväl som mig att det INTE är något för ÖPPNA forum då det åligger sekretess på den tjänsten vad de på radio länk gör och inte gör är INTE för ryssens öron
Sekretessen gäller faktiskt inte mig, visst gav de mig ett papper men de kunde inte tvinga mig att skriva på det.

Och om "ryssen" eller någon annan obehörig skulle vara det minsta intresserad om vad man gör som radiolänkman så kan han ju gå in på försvarsmaktens sida, är man å andra sidan intresserad av vilken utrustning som finns i bilarna kan man gå dit när det är öppet hus. Våra bilar stod öppna & obevakade en hel dag för alla som var nyfikna. Det var lite svårt att ta stridisarna på allvar när dom hetsade om att vi skulle akta oss för spionage efter det.....

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 11 februari 2003, 13:23

MD650 skrev:
Nog finns det fler förband som grillar mackor och ringer hem utan för den skull vara hemliga.

va? får man grilla mackor i det militära nu för tiden? På min tid var det ryggsäckar på 75 kilo och 100km-marscher i språng som gällde! :lol:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 11 februari 2003, 13:30

hangatyr skrev:
MD650 skrev:

va? får man grilla mackor i det militära nu för tiden? På min tid var det ryggsäckar på 75 kilo och 100km-marscher i språng som gällde! :lol:
Schhhh....det är ju hemligt 8) :wink:

:9

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 februari 2003, 13:57

Radiolänkgruppchefen skrev:Anbelangande tjänsten vet du likväl som mig att det INTE är något för ÖPPNA forum då det åligger sekretess på den tjänsten vad de på radio länk gör och inte gör är INTE för ryssens öron
Du tror inte ryssarna - och alla andra som är intresserade av Sveriges militära uppbyggnad - redan känner till vad man sysselsätter sig med??
Kunde ryssarna - upprepade gånger - nästla sig in i CIA så tror jag nog de gjort samma sak med den svenska armén....

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 28 mars 2004, 23:09

Ja nu har det gått över ett år sedan sista inlägget lades och jag skulle vilja lägga lite perspektiv på diskussionen.

Ang. utlandsplikten för oficerare, lagen ändrades till 1 juni 2003 så att FM (FörsvarsMakten) kan/får anställa officerare med skyldighet att tjänstgöra i US (utlandsStyrkan). När jag anställdes som Yrkesofficer i flygteknisk tjänst (Statoilanställd) fick jag välja om jag ville omfattas av plikten, jag valde att avstå.

Mina orsaker är som följer:
1. Svårigheten att rekytera frivilliga officerare bäddar för utlandsplikten. Om det för Sveriges säkerhet är viktigt att FM ställer upp med styrkor utomlands och vi tillämpar värnplikt, varför då bara tvinga ut en yrkeskategori? Till sommarmissionerna brukar det vara svårt att entrepenadmaskinsförare (grävmaskinsförare etc.) att söka missionerna, i konsekvensens namn borde staten kunna kalla in dessa personer för utlandstjänst, finns det något lagförslag för denna hantering? Varför skilja på folk och folk?

2. Olika kurser vid mitthögskolan i Östersund har inte givit mig någon insikt i spridningsmekanismer vid väpnad konflkt, resonemanget att vi skall ut i världen och bidra med fred och säkerhet för att förhindra att konflikten sprider sig hit till Sverige faller alltså.

J.K Nilsson

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 29 mars 2004, 00:11

Patrik skrev:Kunde ryssarna - upprepade gånger - nästla sig in i CIA så tror jag nog de gjort samma sak med den svenska armén....
Sidospår: var det inte så att KGBs mullvader i CIA alla var sådana som själva gick över till andra sidan? Så var det väl f ö med Wennerström också?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 29 mars 2004, 22:59

J.K nilsson skrev: 1. Svårigheten att rekytera frivilliga officerare bäddar för utlandsplikten. Om det för Sveriges säkerhet är viktigt att FM ställer upp med styrkor utomlands och vi tillämpar värnplikt, varför då bara tvinga ut en yrkeskategori? Till sommarmissionerna brukar det vara svårt att entrepenadmaskinsförare (grävmaskinsförare etc.) att söka missionerna, i konsekvensens namn borde staten kunna kalla in dessa personer för utlandstjänst, finns det något lagförslag för denna hantering? Varför skilja på folk och folk?
Kanske för att grävmaskinisterna har inte en arbetsgivare med internationella, fredsbevarande åtgärder som en av sina huvuduppgifter? Let's face it, att vara nyutexad officer idag innebär helt enkelt internationell tjänst. Utlandstjänstgöringsplikten för officerare kommer ju inte precis som en blixt från klar himmel, eller hur? Att inkalla och mobilisera yrkesgrupper - som inte har internationell tjänst i väpnade konflikter som en yrkesuppgift - är inte vare sig möjligt eller önskvärt. En annan synpunkt är att en mission inte står eller faller med några maskinare eller brandmän - men om det saknas officerare på exvis kompaniledningsnivå, stridsledning eller logistik har det en betydligt större inverkan på kompaniets/bataljonens förmåga att lösa uppgiften över tiden. Särskilt om det hettar till och blir hög arbetsbelastning med dåliga möjligheter till avlösning.
J.K nilsson skrev: 2. Olika kurser vid mitthögskolan i Östersund har inte givit mig någon insikt i spridningsmekanismer vid väpnad konflkt, resonemanget att vi skall ut i världen och bidra med fred och säkerhet för att förhindra att konflikten sprider sig hit till Sverige faller alltså.
Nej, hade säkerheten i Sverige varit den avgörande faktorn hade IA03 antagligen gjort mer nytta med en camp i Tantolunden och utökad show-of-force under lönehelger, än aldrig så många kompanier i Afrika. Uppluckat på Stureplan... ;) Men några andra skäl kan ju vara omsorg om utsatt civilbefolkning i konflikter, Sveriges trovärdighet i internationella sammanhang, försvarets samverkan med övriga nationer - en förhållandevis stor del av den internationella tjänsten består ju trots allt av PFP-övningar och övande av diverse insatsförband.

Men återigen: mycket (men inte allt) av hela den här problematiken skulle lösas med bättre villkor för de anställda i US och inte minst deras anhöriga. Verkar förstås inte vara några större utsikter till det. When pigs fly...

"Statoilanställd", frågas kom? Är det flygarslang för någon befattning?

Skriv svar