Hej!
Jag har sett bilder på MP-40 med både svart bakelit och brun bakelit, och undrar helt enkelt om det finns nån på forumet som har nån information om varför det finns två olika färger?
Användes de inom olika förband?
Olika tillverkare?
Olika årsmodeller?
All information och länkar är välkomna!
Tacksam för svar!
//Patrik
MP-40 svart resp brun bakelit?
-
pablo92a@hotmail.com
- Ny medlem
Re: MP-40 svart resp brun bakelit?
Bakelit var? Pistolhandtag eller?

Kan inte svara för MP 40 men den rödbetsfärgade bakeliten dök upp på P.38-pistolernas kolvplattor omkring 1942/43 och den svarta försvann. Antagligen en billigare tillverkningsprocess??
Jag frågade en som glömt mera om detta än jag någonsin lärt......betydande tillverkare av ''plastmöbler'' till vapen och några olika dekokter de använde;Olika tillverkare?
AEG, Henningsdorf, Weisskirchen och Dahlem: Duroplast eller Trolit. Varierar i färg från helt svart till rödbrun och meleringar däremellan
Julius Posselt AG, använde en mix kallad ''Presstoff T 2'' rödbrun till rödbetsfärgad
Brang & Co Kommandit Gesellschaft, deras blandning hette ''Durofol'' svart till ljusbrunt
Alla blandningarna förefaller ha varit fenolhartser, ofta blandade med bl.a. trämjöl som utfyllnad.
Det fanns säkert många fler tillverkare men blandningarna som användes var nog inte fler är 4-5 stycken. Färgvariationerna var däremot många, Varjag
Nu svamlar jag igen utan kunskap så ta allt med många nypor salt!
När jag tänker på den tyska krigsproduktionen så känns det i många fall som att den var lite överarbetad för uppgiften i en "positiv" bemärkelse med för hög kvalite och finnish på många saker, skulle inte detta kunna vara ett fall av detta, i början färgas bakeliten till en enhetlig och stilistisk svart färg, medans senare under kriget upphör detta och bakeliten får sin mer naturliga färg?
När jag tänker på den tyska krigsproduktionen så känns det i många fall som att den var lite överarbetad för uppgiften i en "positiv" bemärkelse med för hög kvalite och finnish på många saker, skulle inte detta kunna vara ett fall av detta, i början färgas bakeliten till en enhetlig och stilistisk svart färg, medans senare under kriget upphör detta och bakeliten får sin mer naturliga färg?
Aha!...naturliga färg? Visste jag inte - då jag alltid förknippat bakelit med Telegrafverkets svarta telefoner - dom sprack om man tappade dom på golvet...i början färgas bakeliten till en enhetlig och stilistisk svart färg, medans senare under kriget upphör detta och bakeliten får sin mer naturliga färg?
- Bilagor
-
- petmojen av bakelit.jpg (37.25 KiB) Visad 5591 gånger