MP-40 svart resp brun bakelit?

Skriv svar
pablo92a@hotmail.com
Ny medlem

MP-40 svart resp brun bakelit?

Inlägg av pablo92a@hotmail.com » 9 augusti 2009, 01:41

Hej!
Jag har sett bilder på MP-40 med både svart bakelit och brun bakelit, och undrar helt enkelt om det finns nån på forumet som har nån information om varför det finns två olika färger?
Användes de inom olika förband?
Olika tillverkare?
Olika årsmodeller?

All information och länkar är välkomna!

Tacksam för svar!
//Patrik

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: MP-40 svart resp brun bakelit?

Inlägg av MD650 » 9 augusti 2009, 02:04

Bakelit var? Pistolhandtag eller?
:)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 augusti 2009, 06:43

Kan inte svara för MP 40 men den rödbetsfärgade bakeliten dök upp på P.38-pistolernas kolvplattor omkring 1942/43 och den svarta försvann. Antagligen en billigare tillverkningsprocess??

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 augusti 2009, 05:20

Olika tillverkare?
Jag frågade en som glömt mera om detta än jag någonsin lärt......betydande tillverkare av ''plastmöbler'' till vapen och några olika dekokter de använde;

AEG, Henningsdorf, Weisskirchen och Dahlem: Duroplast eller Trolit. Varierar i färg från helt svart till rödbrun och meleringar däremellan

Julius Posselt AG, använde en mix kallad ''Presstoff T 2'' rödbrun till rödbetsfärgad

Brang & Co Kommandit Gesellschaft, deras blandning hette ''Durofol'' svart till ljusbrunt

Alla blandningarna förefaller ha varit fenolhartser, ofta blandade med bl.a. trämjöl som utfyllnad.

Det fanns säkert många fler tillverkare men blandningarna som användes var nog inte fler är 4-5 stycken. Färgvariationerna var däremot många, Varjag

Terje
Medlem

Inlägg av Terje » 11 augusti 2009, 12:34

Nu svamlar jag igen utan kunskap så ta allt med många nypor salt!

När jag tänker på den tyska krigsproduktionen så känns det i många fall som att den var lite överarbetad för uppgiften i en "positiv" bemärkelse med för hög kvalite och finnish på många saker, skulle inte detta kunna vara ett fall av detta, i början färgas bakeliten till en enhetlig och stilistisk svart färg, medans senare under kriget upphör detta och bakeliten får sin mer naturliga färg?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 augusti 2009, 13:15

i början färgas bakeliten till en enhetlig och stilistisk svart färg, medans senare under kriget upphör detta och bakeliten får sin mer naturliga färg?
Aha!...naturliga färg? Visste jag inte - då jag alltid förknippat bakelit med Telegrafverkets svarta telefoner - dom sprack om man tappade dom på golvet... :roll:
Bilagor
petmojen av bakelit.jpg
petmojen av bakelit.jpg (37.25 KiB) Visad 5591 gånger

Skriv svar