Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
spärrbalonger?
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
nej....,åt det motsatta hålletTerje skrev:spärrbalonger?
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Styrkabel för sjunkbomb?
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
nu är vi åtminstone nere i rätt element...men jag tror inte man använde styrkablar för sjunkbomber Krook.....VarjagKrook skrev:Styrkabel för sjunkbomb?
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Precis! Det är helt enkelt ett minankare (fabrikat Vickers) - fast de flesta bilder av sådana har en kontaktmina ovanpå - som förtar betydelsen av det viktiga ankaret undertill. Ankaret med minan - sjunker till botten. Sinnrika anordningar lösgör och armerar minan efter x minuter och - minan flyter upp igen medan minankarets kabel matas ut till förutbestämt djup, vanligen 5 - 9 meter under ytan - där ankaret låser kabeln och minan blir hängande i ankaret i väntan på en ''träff''.MD650 skrev:Sjöminor?
MD650 har frågan! (och inga ursäkter! basta!!)
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Hmmmpff, som om jag skulle ha ursäktat mig nån gång...varjag skrev: (och inga ursäkter! basta!!), Varjag
?
- Bilagor
-
- xx.jpg (43.58 KiB) Visad 933 gånger
- hoffe_salem
- Medlem
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
- Ort: sthlm
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
En bössa från Indonesien eller Singapore jag kommer inte ihåg vilket land men det är ialla fall en Pindad SS2 och vilken av alla (V)Varianter det är vet jag icke..
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
en google trål säger V2
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Rätt!hoffe_salem skrev:En bössa från Indonesien eller Singapore jag kommer inte ihåg vilket land men det är ialla fall en Pindad SS2 och vilken av alla (V)Varianter det är vet jag icke..
- hoffe_salem
- Medlem
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
- Ort: sthlm
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
MD650 skrev:Rätt!hoffe_salem skrev:En bössa från Indonesien eller Singapore jag kommer inte ihåg vilket land men det är ialla fall en Pindad SS2 och vilken av alla (V)Varianter det är vet jag icke..
Tackar och jag lämnar frågan fri i brist på ideer.
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
OK en textfråga....om lite ryska öknamn på vapen. Av dessa fyra skall en bort - vilken och varför?Tackar och jag lämnar frågan fri i brist på ideer
1)Vintovka
2)Lavochka
3)Vaniuska
4)Maria Ivanovna
Varjag
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Jag gör väl ett försök med vad en google trål gav även om det inte var mycket.
1) Verkar referera till prickskytteversionen av Mosin Nagant geväret åtminstånde var det det enda där jag hittade det använt separat.
2) Lavochkin La-5
3) ?
4) ?
1) Verkar referera till prickskytteversionen av Mosin Nagant geväret åtminstånde var det det enda där jag hittade det använt separat.
2) Lavochkin La-5
3) ?
4) ?
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
.....och inget dåligt försök heller Terje...två rätt.
Vintovka var helt enkelt Moisin-Nagantgeväret - i alla dess versioner. Och Lavochkan var naturligtvis jaktplanet La-5 och La-7 för den delen också.
Då frågan hängt ute ett tag - kan jag avslöja att Maria Ivanovna - var ett annat smeknamn på en raketpjäs som vanligen kallas något annat och är lättare att komma ihåg
Vaniuska - var en annans raketpjäs......
Varjag
Vintovka var helt enkelt Moisin-Nagantgeväret - i alla dess versioner. Och Lavochkan var naturligtvis jaktplanet La-5 och La-7 för den delen också.
Då frågan hängt ute ett tag - kan jag avslöja att Maria Ivanovna - var ett annat smeknamn på en raketpjäs som vanligen kallas något annat och är lättare att komma ihåg
Vaniuska - var en annans raketpjäs......
Varjag
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Då gör vi ett försök till 
Jag kan faktiskt inte hitta någonting på ett språk som jag förstår som säger något om det, men hittade någon spanskspråkig text (som jag inte förstår ett ord utav) där Maria Ivanovna verkar kopplas ihop med vår klassiska gamla Stalinorgel men jag får inte det att gå ihop riktigt då katyusha mer eller mindre är ett smeknamn som det är, men vi chansar på det endå, kan inte tänka mig vilken annan typ av raketartilleri dom skulle exponeras för på östfronten.
Vaniuska däremot är en Nebelwerfer.
Jag kan faktiskt inte hitta någonting på ett språk som jag förstår som säger något om det, men hittade någon spanskspråkig text (som jag inte förstår ett ord utav) där Maria Ivanovna verkar kopplas ihop med vår klassiska gamla Stalinorgel men jag får inte det att gå ihop riktigt då katyusha mer eller mindre är ett smeknamn som det är, men vi chansar på det endå, kan inte tänka mig vilken annan typ av raketartilleri dom skulle exponeras för på östfronten.
Vaniuska däremot är en Nebelwerfer.