Ubåtsnät

Skriv svar
MrMasse
Medlem

Ubåtsnät

Inlägg av MrMasse » 20 mars 2008, 00:15

Har läst lite historiska krigsskildringar, och fastnade för det ganska enkla 'skyddet' ubåtsnät. även om ett nät i dag kanske inte skulle stoppa en ubåt kunde det ju i alla fall trassla in sig i propellrar och dyligt, och i alla fall orsaka ett stopp...

men nät är väl helt 'ute' när det gäller ubåtsbekämpning i dag?

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Re: Ubåtsnät

Inlägg av Perman » 20 mars 2008, 00:32

MrMasse skrev:Har läst lite historiska krigsskildringar, och fastnade för det ganska enkla 'skyddet' ubåtsnät. även om ett nät i dag kanske inte skulle stoppa en ubåt kunde det ju i alla fall trassla in sig i propellrar och dyligt, och i alla fall orsaka ett stopp...

men nät är väl helt 'ute' när det gäller ubåtsbekämpning i dag?
Jag vet inte om man fortfarande använder ubåtsnät, men jag ser inte någon direkt anledning till varför man inte fortfarande skulle göra det om det gäller en skärgårdsubåtsjakt. De ubåtsnät som användes under de svenska ubåtsjakterna på 80- och 90-talen var i första hand för att ge en indikation eller varning att något höll på att hända, inte för att en ev. ubåt skulle trassla in sig. En minubåt har naturligtvis inte den kraften i motorn som en större ubåt så jag gissar att en sådan skulle ha större problem med ett ubåtsnät. Barracuda gör ju kamoflagenät, och jag undrar om det inte var dom som gjorde ubåtsnäten oxå.

/Per

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Re: Ubåtsnät

Inlägg av Donkeyman » 20 mars 2008, 10:22

När det var u-båtsjakt uppe i Töre i Norrbotten en gång i världen jobbade jag på en timmerbogserare. Vi fick lägga släpet rätt över infarten till Töre. I stället för u-båtsnät. Så stängde man inne den lede fi. Och den saken är säker, någon u-båt kunde inte passera ut så länge släpet låg där.

Så hör det till saken att i Töre har man landets finaste löjbottnar. Det är här siklöjan leker. Och all form av sjöentrepenad är starkt reglerad. Det krävs dokumentation i högvis för att bygga en liten brygga. Och all sprängning är givetvis totalt förbjuden under nästan hela året. Men när fi befann sig instängd i fjärden började militären att kasta bomber. Till befolkningens stora förtvivlan. Då gällde inte normala regler längre. Att bomba en redan instängd u-båt var viktigare än lokalbefolkningens försörjning i all framtid. Så man bombade, och bombade.

Inte fan kom det upp någon u-båt...... Däremot flöt det upp massor med död fisk.

Och grå bolaget försämrade sitt dåliga anseende ännu mer.

Skriv svar