Vilka vapen använder IAF mot Gaza?

Skriv svar
Användarvisningsbild
we
Medlem

Vilka vapen använder IAF mot Gaza?

Inlägg av we » 22 maj 2007, 20:23

I flera år har det israeliska flygvapnet utfört attacker mot bla. Hamas, Jihad medlemmar. Vad är det för vapen de använder och vilka vapenplatformar?

Jag har fått för mig att de använder Spike eller Hellfire avfyrade från en Apache när målet är en bil med Hamas medlemma. När det gäller attacker mot hus borde det behövas något nått kraftigare så som en Maverick eller Paveway 3 släppta från en F-16. Eller är jag helt ute och cycklar?

Sedan är det intressant hur piloterna i luften kan avläsa rätt mål i Gazas myller av folk och fordorn. Finns det någon annan förklaring än att en Aman agent belyser målet nere på marken?

we ..... .... ....

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Re: Vilka vapen använder IAF mot Gaza?

Inlägg av frodeh » 8 juni 2007, 15:09

we skrev:I flera år har det israeliska flygvapnet utfört attacker mot bla. Hamas, Jihad medlemmar. Vad är det för vapen de använder och vilka vapenplatformar?

Jag har fått för mig att de använder Spike eller Hellfire avfyrade från en Apache när målet är en bil med Hamas medlemma. När det gäller attacker mot hus borde det behövas något nått kraftigare så som en Maverick eller Paveway 3 släppta från en F-16. Eller är jag helt ute och cycklar?

Sedan är det intressant hur piloterna i luften kan avläsa rätt mål i Gazas myller av folk och fordorn. Finns det någon annan förklaring än att en Aman agent belyser målet nere på marken?

we ..... .... ....
Det høres riktig ut dette. Hellfire er weapon of choice for bevegelige mål, kanskje også Spike. Når det gjelder angrep på harde stasjonære mål så bruker de nå såvidt jeg vet JDAM, som skal være en del rimeligere i enhetspris, for koordinatfestede mål, og Paveway for mål som tagges med laser. Vet ikke hvor mye de bruker Maverick, de kanskje sparer dem til Syriske eller Egyptiske panservogner for alt jeg vet. Maverick kan også brukes med bakkebasert lasertagging, men jeg vet ikke om dette er vanlig. JDAM, Paveway, Spike og Hellfire er det som går igjen i diverse media.
Når det gjelder hvordan de leveres; om de lasermaler målene fra bakken osv: Hva de leveres med er ikke uten videre gitt, siden Israel - etter hva jeg har lest - har tatt i bruk UCAV for å levere i alle fall Spike og Hellfire.
Israel er jo også kjent for å ha god ISTAR kapasitet og en svært kort kommandokjede, så jeg vet ikke hvor mye de trenger agenter på bakken for å lasertagge ting. De har sikkert kapasitet til det, men det ville forundre meg mye om Israel ikke foretrekker å gjøre mye av dette med UAV eller en Apache på lang avstand. Hvordan arbeidsfordelingen er i praksis er det vanskelig å vite noe om. Noen hemmeligheter skal de vel ha. En UAV-operatør med gode kartsystemer ville bruke kort tid på å produsere et koordinat fra en UAV-observasjon, om ikke UAV'ene kan gjøre det direkte i sanntid. Og da er det desidert rimeligste å få en F-16 til å slippe en JDAM på målet. Men kortest responstid får man vel med en Apache som står og venter noen kilometer unna.

Jeg synes å merke at mens man før omtalte disse likvidasjonene som helikpterangrep, så omtales de nå ofte som "airstrikes", dvs luftangrep, et litt mer diffust begrep. I situasjonene du nevner med "folkemylderet" så har jeg sett at det brukes en del skarpskyttere, men disse gjør da som regel jobben selv med å ta ut målet.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020

Re: Vilka vapen använder IAF mot Gaza?

Inlägg av Vysotskij » 8 juni 2007, 17:07

we skrev:Sedan är det intressant hur piloterna i luften kan avläsa rätt mål i Gazas myller av folk och fordorn. Finns det någon annan förklaring än att en Aman agent belyser målet nere på marken?
Att IDF rätt ofta är beredda att acceptera (vissa - inte jag - skulle säga föredrar) en hel del civila offer? På palestinsk sida, vill säga.

Skriv svar