Information om gammal pistol (piratmodell)

Skriv svar
Ickx
Medlem

Information om gammal pistol (piratmodell)

Inlägg av Ickx » 1 augusti 2006, 23:52

Hejsan,

Jag fick syn på en gammal pistol för ett tag sedan vilken jag blev lite farcinerad av. Den ser ut att vara ganska gammal, hur gammal tänker jag att någon här kanske har en aning om. Pistolen är i ganska dåligt skick vilket syns på bilderna, jag gissar att den inte har använts så mycket de senaste åren heller.

Egentligen har jag inte så mycket att säga annat just nu, jag svarar gärna på eventuella frågor efter bästa förmåga. Bilderna får annars tala för sig själva.

Bild

Bild

Bild

Bild

Hur gammal kan det vara tro? Betingar den något värde? Hur som helst väldigt kul att fingra på, jag kunde känna Jack Sparrows ande i rummet.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 2 augusti 2006, 09:30

Någon piratmodell är det inte ;-) däremot en svensk ryttarpistol med slaglås från 1800-talet. Tyvärr så har armemuseum plockat bort sin utmärkta sida med äldre pistoler så jag kan inte göra en exakt identifiering. Kan du se om pipan är räfflad eller ej?

FBQ
Medlem

Inlägg av FBQ » 3 augusti 2006, 01:12

Nu misstänker jag att det finns massor av vapensamlare här, så vi får säkert snart närmare svar på vad det är för pistol, men nog är väl pistolen en gammal flintlåspistol ändrad till slaglås?
Sedan tycker jag att det ser ut som ett civilt lås, men det kan nog ha hänt en hel del med den här pistolen-det är ju inte säkert pistol och lås hört ihop från början.
CSH är väl i alla fall namnet på pistolsmeden - jag har lite böcker i Stockholm men inte så mycket, åker tillbaka i övermorgon, men det det dyker säkert någon som har "Svenska pistol och bössmeder under 16-1700-talet" (den heter väl så?) som kan svara bättre innan dess. Annars får du väl testa historiskt samlarforum.

Ickx
Medlem

Inlägg av Ickx » 3 augusti 2006, 15:19

Hej igen,

Jag skrev ett inlägg igår men klickade antagligen på fel knapp när jag skulle skicka. Jag skrev hur som helst inte speciellt mycket så det spelar ingen större roll.

Jag kontrollerade pipan idag, den är icke räfflad.

Jag la in en tråd på samlarforum också, den återfinns här.
http://www.samlarforum.nu/viewtopic.php?p=49752#49752

Det ska bli spännande att se vad som kan luskas fram.

Användarvisningsbild
maddog
Medlem

Inlägg av maddog » 3 augusti 2006, 20:19

i mina otränade ögon så saknas det väl en del eller två? ex finns det ingen bygel och inte heller "slagarm"? eller har jag helt fel?

Skriv svar