Ubåten Gotlands övningar i Stilla Havet

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 10 maj 2006, 17:42

Oki kan då någon ändra titen på denna tråd?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3051
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 10 maj 2006, 20:02

predator skrev:Stod och läste om en gammal svensk ubåt som hade fastbarlast som dom kunde duma om det blev något fel på ubåten och behövade kommer upp snabbt.
Det stämmer. Äldre svenska ubåtar hade en så kallad lösköl. Det var i princip en blyklump undertill som kunde frigöras inifrån ubåten. När löskölen släpptes så flöt ubåten upp till ytan även om samtliga tankar var vattenfyllda. Som du skrev så var det mycket riktigt en sista utväg ifall något gått fel.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 10 maj 2006, 21:01

Va bra de. Man tycker ju alla ubåtar skulle ha de. Fast dom har ju inte så. men räkarn väll med att är man så körd att man inte kommer upp så är det väll kört än då något annat ,.

Användarvisningsbild
Professor Kalkyl
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 14 augusti 2004, 13:27
Ort: Nederländerna/Sverige

Inlägg av Professor Kalkyl » 11 maj 2006, 20:54

Tydligen hade en svensk ubåt "sänkt" USS Ronald Reagan under övning, imponerande! Detta enligt tidningen, alt. text-tv.

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 augusti 2005, 08:34
Ort: Sverige

Re: Ubåten Gotlands övningar i Stilla Havet

Inlägg av Otto Gaz » 11 maj 2006, 22:08

predator skrev:Hej

Nu undrar jag bara hur man makerar en träff på ett fartyg. Har man någon data som avgör träff eller inte eller har man färj eller hur går de till?
Det går att genomföra simulerade anfall utan att använda övningstorped. Det är många handelsfartyg och färjor som blivit sänkta simulerat under tråkiga vakter...

Stridsledningssystemet lagrar data som kan analyseras i efterhand och jämföras med "verkligheten".
Nuförtiden med GPS etc, är det lätt att sammanställa data från
de olika deltagarna i efterhand.

För att skjuta torped krävs följande:
- man måste komma tillräckligt nära.
- man måste veta målets fart, kurs och på vilket avstånd det befinner sig.

Om man tar sig inom porté (vapensystemets räckvidd) och får en bra målutvärdering, utgår jag
från att man bedömer kontakten som träffad/sänkt.

/Otto

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 augusti 2005, 08:34
Ort: Sverige

Inlägg av Otto Gaz » 11 maj 2006, 22:14

Ansan skrev:Om de räknar att komma inom räckvidd som träff undrar jag, hur stor är chansen att en avfyrad tung torped träffar målet?
Kan hangarfartyget göra något för att undvika träff av en avfyrad torped (upptäcks den ens innan smällen?) eller minimera skadan?
/Anders
En modern målsökande torped är svår att komma undan. För viktiga mål som tex hangarfartyg utgår jag från att man avfyrar en salva om flera torpeder för att försvåra undanmanövrer och ev motmedel. Dessa kan styras individuellt och nå målet
från olika riktningar.

Om ubåten inte upptäckts förrän torpederna avfyras (vilket är svårt att missa), har man mycket begränsad tid på sig. Det mest effektiva man kan göra är att omedelbart anfalla ubåten för att försvåra eldledning och störa dess sensorer.

/Otto

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 12 maj 2006, 08:20

De flesta fartyg har väl skenmål att använda mot torpeder, men hur effektiva dessa är mot moderna torpeder har jag ingen aning om...

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 augusti 2005, 08:34
Ort: Sverige

Inlägg av Otto Gaz » 12 maj 2006, 10:42

tryggve skrev:De flesta fartyg har väl skenmål att använda mot torpeder, men hur effektiva dessa är mot moderna torpeder har jag ingen aning om...
Torpederna kan styras från ubåten via tråd, så om det dyker upp en massa skenmål kan man separera ut dessa
och styra torpeden mot det riktiga målet. Hur bra det går beror givetvis på hur pass sofistikerade skenmålen är. Hursomhelst räcker det inte med att ha något som "bara för oväsen". För målsökningen brukar man använda lågfrekvenssonar och kan låsa på tex en viss frekvens från målets maskineri.

En kombination av skenmål och motanfall för att störa ubåtens eldledning är förmodligen det mest effektiva.

/Otto

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 13 maj 2006, 10:59

man kan väl anta att jänkarna måste vara lite skraja, när de märker vad EN lite mniubåt kan ställa till med...

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 13 maj 2006, 11:32

Fast Gotland är väl inte en miniubåt, egentligen. ;) Visst, jämfört med sina kusiner i USN men det är ju ingen liten båt. Det som frustrerar jänkarna är väl att den är så fruktansvärt svår att hitta, trots all deras dyra utrustning. Vilka borde ha bäst chans förresten, helikoptrar, jagare eller Los Angeles-ubåtarna?

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 13 maj 2006, 11:42

Belisarius skrev:Fast Gotland är väl inte en miniubåt, egentligen. ;) Visst, jämfört med sina kusiner i USN men det är ju ingen liten båt. Det som frustrerar jänkarna är väl att den är så fruktansvärt svår att hitta, trots all deras dyra utrustning. Vilka borde ha bäst chans förresten, helikoptrar, jagare eller Los Angeles-ubåtarna?
Får inte Virginia och Sea-wolf klassen vara med :wink: .

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 13 maj 2006, 12:18

Äh, Virginia-klassen är ju bara ett exemplar än så länge och dessutom plaskar hon i Atlanten, och av Seawolf-klassen är ju bara en, USS Jimmy Carter, stationerad på västkusten. ;)

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 13 maj 2006, 12:33

Belisarius skrev:Äh, Virginia-klassen är ju bara ett exemplar än så länge och dessutom plaskar hon i Atlanten, och av Seawolf-klassen är ju bara en, USS Jimmy Carter, stationerad på västkusten. ;)
Bara för att ubåtarna tillhör Atlant flottan, så utesluter inte det att de deltager i övningar mot MHS Gotland i Stilla havet.
USS Jimmy Carter utgör även en egen klass ( där hon är ensam), SeaWolf klassen utgörs av 2 ubåtar.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 13 maj 2006, 12:48

En övningstorped har en lyftballong istället för striddel, annars är målsökare osv lika, så efter trätt så blåser torpeden och den flyter och man kan bärga den. Skottet programeras för att passera under kölen (precis som på riktigt eftersom tryckverkan vid detonationen blir bättre än anslag) och analysera vad dennes värld efter utskjutning, dessutom så finns ju allt från loggböcker, krigsdagböcker, loggfiler i systemen osv att analysera.

HMUb Halland (syster till Gtd) övade mot bla La-ubåtar i Medelhavet för ett par år sedan vilket kan ses som upptakten till detta samarbete.

Ibland kan även ubåtarna benämnas HMUb (Hans Majestäts Ubåt)

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 augusti 2005, 08:34
Ort: Sverige

Inlägg av Otto Gaz » 13 maj 2006, 13:53

Psilander skrev:En övningstorped har en lyftballong istället för striddel, annars är målsökare osv lika, så efter trätt så blåser torpeden och den flyter och man kan bärga den. Skottet programeras för att passera under kölen (precis som på riktigt eftersom tryckverkan vid detonationen blir bättre än anslag) och analysera vad dennes värld efter utskjutning, dessutom så finns ju allt från loggböcker, krigsdagböcker, loggfiler i systemen osv att analysera.
Övningstorpeden har en lampa som kan observeras från det "träffade" fartyget också. Det finns ett zonrör på torpeden
som indikerar målpassage, så om det bara är ett fartyg i närheten är det ju en stark indikation på att man träffat. Eftersom
torpeden inte går förlorad vid "träff" brukar man "träffa" flera gånger till dess att bränslet nästan är slut.

/Otto

Skriv svar