Pilregn och falanger

Skriv svar
Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Pilregn och falanger

Inlägg av real parakeet » 28 april 2006, 18:36

En god vän hade den goda smaken att ge mig boken "Slagfältet unde antiken" i födelsedagspresent. Där beskriver man falangen ganska ingående. Det är inte svårt att föreställa sig vilken imponerande syn dessa falanger utgjorde när de fällde sina pikar och började sin framryckning. Men hur effektiva var de? Ungefär från mitten och bakåt hölls pikarna uppåt för att "avvärja alla slags projektiler som avlossades mot falangen". Jag har lite svårt att se hur dessa höjda pikar skulle skydda mot pilar och andra projektiler. Ett par ordentliga pilregn borde väl ha fått i princip alla i falangen att antingen dö, bli skadade eller allvarligt börja fundera på om de inte skulle blivit krukmakare istället för soldater. Men vad jag förstått var detta sätt att strida ganska effektivt. Använde man inte pilar under de år falangen var som mest populär?

Borde det dessutom inte vart relativt smidigt att bakom skydd av kraftiga sköldar komma nära pikarna och helt enkelt ta tag i dem och sedan hugga sig fram genom falangen? Fast man kanske inte kom på den idén då. Romarna utnyttjade ju terrängen vid Pydna för att komma åt att hugga sig in i falangen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Pilregn och falanger

Inlägg av Hans » 28 april 2006, 18:43

Måste vara någon form av missförstånd/felöversättning - nog hade de sköld - och spjut skyddar inte mot pilar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 28 april 2006, 19:24

Tänk dig själv att skjuta en pil in i en tät bambu skog. Visst så är det inga garantier men framförallt så slår dom pilarna ur kurs och bryter kanske spetsar osv. Så effekten minskar drastiskt. Sen väl nedanför har soldaterna sköld och hjälm samt harnesk. Framför en falang med sköld eller inte är ingen höjdarplats att vara på. Därför att en falang skall helst användas offensivt så får man en spetsmur som faktiskt går mot dig och det är en himla massa spjut för dig att hugga sönder innan det det blir stopp på pikar riktade mot dig samtidigt du rör på dig framåt eller båkat.
Tänk att i en Makedonsk falang har du 16 pikar bakom VARJE "soldatbredd". Sen kommer gärna stödtrupper till falangen och kavalleri och hjälper sina herrar med pinnar. Falangens primära uppgift i den makedonska skolan samt dess efterfölje var att låsa fienden åt andra trupper (läs kavalleri).
Falangens stora brist är dess rörlighet och speciellt dess bristande förmåga att röra sig i annat än på flat mark. Medans detta är en av den romerska legionens styrkor.
head-to-head blev falangen inte slagen, men det var dess brister att göra något annat som föråldrade den.

Mvh John

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 28 april 2006, 23:58

Visst hade de sköldar, men de hängde ju på vänsterarmen eftersom de höll pikarna med båda händerna. Där skyddar de i nte mot pilar som dimper ned ovanifrån. Och så förbaskat tätt var det väl inte mellan de resta pikarna att de effektivt kunde skydda mot ett pilregn!? Falangen skall ha vart så pass rörlig och väldrillad att den kunde dela på sig för att inte bli nedmejad av en sådan där vagn med lieförsedda hjul.

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Re: Pilregn och falanger

Inlägg av Franq » 29 april 2006, 02:11

real parakeet skrev:Använde man inte pilar under de år falangen var som mest populär?
Jo!
real parakeet skrev: Borde det dessutom inte vart relativt smidigt att bakom skydd av kraftiga sköldar komma nära pikarna och helt enkelt ta tag i dem och sedan hugga sig fram genom falangen? Fast man kanske inte kom på den idén då. Romarna utnyttjade ju terrängen vid Pydna för att komma åt att hugga sig in i falangen.
Jag har erfarenhet av spjutstrider i SCA och där är enheterna antagligen inte en hundradel så väldrillade som yrkessoldater var under den här tiden. Saken är ju den att man arbetar i grupp. Mitt spjut självt är inte så farligt, men om jag kan lita på mina axelkamrater så täcker dom upp mig, stöter direkt efter att fienden har blockerat med sin sköld o.s.v så man bildar en livsfarlig igelkott som ingen rår på om man inte använder projektiler eller lika långa spjut. Att gå in med sköldar och vapen med kort räckvidd skulle säkert gå, men man får räkna med stora förluster medan man går in.

Under Pennsic 20 (ett jättekrig i USA med några tusen kämpar) så var jag med i ett broslag (helt utan missiler) där vår trupp skulle agera stödtrupper till några "spjutgudar". Dom var 10-15 pers som arbetade superväldrillat och täckte upp hela bron på cirka 8-10 meters bredd själva. På andra sidan stod några hundra pers med mindra spjutresurser och speciellt utan några "spjutgudar" och dom hade inte en suck att komma intill. Även när fienden satte in sin huvudcharge med några hudra pers på vår bro så lyckades dom inte ta sig igenom spjutväggen. Med missiler tillåtna i slaget hade det säkert sett helt annorlunda ut, men man ska nog tänke efter några extra gånger innan man tror man kan charga en spjuttrupp hur som helst.
real parakeet skrev: Och så förbaskat tätt var det väl inte mellan de resta pikarna att de effektivt kunde skydda mot ett pilregn!?
Jag har inga källor eller erfarenheter av det här, men jag tycker det är ganska uppenbart att en spjutskog skulle minska effektiviteten på projektiler uppifrån. Som sagt, gå ut och testa att skjuta en pil genom ett tät skog eller två hönsnät som sitter med någon halvmeters mellanrum. Några pilar går säkert igenom, men det är få som gör det med full effekt. Jag tror inte någon hävdar att det skulle vara ett säkert skydd, men det är helt säkert bättre än inget alls!

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 30 april 2006, 13:18

Vad är SCA för något? Ett dataspel eller..? Att jämföra en falang med resta pikar med att skjuta pilar genom två hönsnät låter rätt långsökt tycker jag, i synnerhet som att pilarna borde komma ovanifrån i ganska brant vinkel. Hur stor yta kan en falangsoldat ta i anspråk, en kvadratmeter kanske? En pik per kvadratmeter blir ett ganska stormaskigt "hönsnät". Sedan räcker det ju med att några träffas och släpper sina pikar så faller ju projektilskyddet samman mer och mer. Näe, så något säkert skydd kunde det nog inte vart. Finns det några historiska dokument som beskriver hur en falang fungerade under ett projektilregn?

Användarvisningsbild
Graf Zeppelin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Graf Zeppelin » 30 april 2006, 13:29

real parakeet skrev:Vad är SCA för något? Ett dataspel eller..?
http://en.wikipedia.org/wiki/Society_fo ... nachronism :)

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 1 maj 2006, 00:13

Ursäkta om jag är skeptisk... men att jämföra en riktig strid med välutrustade soldater med farliga vapen, med historieentusiaster som på helger slåss på låtsas med träsvärd måste väl ändå vara som att jämföra en riktig järnväg med en modelltågsanläggning? Jag leker själv med modelltåg ibland så... :)

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 1 maj 2006, 01:31

real parakeet skrev:Ursäkta om jag är skeptisk... men att jämföra en riktig strid med välutrustade soldater med farliga vapen, med historieentusiaster som på helger slåss på låtsas med träsvärd måste väl ändå vara som att jämföra en riktig järnväg med en modelltågsanläggning? Jag leker själv med modelltåg ibland så... :)
Ja du... vad tror du man övade med förr? Du får väl knata ner på en av våra träningar i Smålands Jerusalem och testa själv för att se om det känns som att köra modelljärnväg ;)

Klart att simuleringar aldrig blir hundra procent realistiska, men det kan ge ett komplement till teorin och framförallt ge erfarenheter och insikt du aldrig kan läsa eller gissa dig till. Sedan kan man ju alltid ifrågasätta trovardigheten i olika simuleringar men det är en annan diskussion.

Jag har tagit del i en del försök med pilskjutning på brynjor, harnesk och andra grejjer, men ingen har mig veterligen ställt upp på realistiska försök att försvara sig mot pilregn med endast pikar som skydd... ännu. Säg till när du har fixat en trupp frivilliga så kommer jag och dokumenterar.Jag kan nog dra ihop ett gäng bågskyttar som ivrigt skulle ställa upp att ordna med pilregn dessutom. ;)

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 1 maj 2006, 19:07

Härligt att du tog mitt inlägg med den självdistans som det var tänkt att det skulle tas. :) I princip skulle det nog räcka med att ställa upp en antal pikar i marken och sätta ett pilregn över området. Soldaterna skulle kunna utgöras av vattenmeloner eller frigolit. För att gå lite offtopic... när jag praktiserade på en skola var det en lärare där som "lekte" riddare på fritiden. En elev hade var rätt kaxig och utmanat honom på strid. Eleven påstod att han skulle "äga" läraren. Jag hade förmånen att bevittna denna strid. Det gick inte så där värst bra för eleven, fast han bet ifrån sig rätt bra i alla fall. Det skulle vara kul att beskåda när ni tränar. En gång i tiden hade jag allvarliga funderingar på att låta mig "värvas" av ert sällskap. Dessvärre måsta man ju prioritera bland sina intressen, men historia är rent ut sagt förbannat spännande. Precis som modelltåg, musik och bilar. :)

barrel
Ny medlem

pilregn och falanger

Inlägg av barrel » 1 maj 2006, 22:08

Endast de första fem ledens pikar nådde fienden.övrigas uppgift
var att ge tyngd åt anfallet och att ersätta förluster.Stupade någon
steg bakomvarande fram och tog hans plats.Nådde pikspetsen inte
utanför falangen fanns ingen anledning att fälla piken.Att stappla
fram över stupade och vifta med en vass pikspets är nog inte så
lyckat.Nej res pikarna,men inte som pilskydd.En och annan pil
skulle kanske fastna på pikarna om de träffade mitt på,men de
flesta skulle bara ändra riktning men fortfarande dimpa ner i fa-