Inställningsbara kikarsikten

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inställningsbara kikarsikten

Inlägg av Mako » 28 januari 2006, 12:45

När började kikarsikten (för prickskyttegevär) bli inställningsbara för olika förstoringar? Har haft svårt att hitta något om detta. Det jag hittat ser ut att säga att kikarsiktena var låsta till en förstoring (t.ex. 4x) i alla fall t.o.m. andra världskriget (även om datorspel som ska skildra denna period verkar tro anat). Någon här som vet mer än mig (tvivlar jag inte en sekund på :wink: )?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28891
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Inställningsbara kikarsikten

Inlägg av Hans » 14 februari 2006, 14:01

Fixed power rifle scopes were once the standard by which strength and reliability were measured in the optic world. Just 30 years ago the idea that a variable magnification telescopic sight could hold its zero through its range of adjustment was, at best, a possibility and at worst, a pipe dream. As technology progressed, companies were better able to create reliable and repeatable variable magnification telescopic sights. Leupold and other companies equally known for their high-quality work, led in producing sights able to zoom from low magnification to high and back again, while still maintaining a reasonable expectation of zero retention. In recent years, these sights have become so good that one hardly worries about the issue - that is if one is willing and able to part with the money required to assure a top quality device.
...

http://www.snipercountry.com/InReviews/ ... _Part1.asp

Min fetstil

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 14 februari 2006, 17:07

Å fan, de har bara funnits i ca 30 år.

Skriv svar