Commando Carbine .45 Cal. Bolt Action Silent Carbine

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28889
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 9 februari 2006, 14:06

Jag vet inte varför men Welroden fick mig att tänka på Flare Projector Caliber .45 eller Liberator-pistolen.

Bild

The correct name for the Liberator Pistol is the "Flare Projector" Caliber .45 (FP-45). During 1942 over a six month period one million pistols were produced. Actual production of the pistol was about 11 weeks. Using that figure, 300 people produced a pistol with 23 parts every 6.6 seconds, 24 hours a day, 7 days a week, for 11 weeks. This is probably the only pistol that could be made faster than it could be loaded. Loading takes about 10 seconds.

Many stories have been told about how this pistol was distributed and used. Some are true but most have no basis. The story about how they were dropped into occupied France by the tens of thousands has not been documented. They were used in France but in very limited numbers. Most of the pistols were used in the Philippines and China. Another story is that the pistols were made for the OSS. The OSS had no knowledge of this pistol until after development and production was completed. They were developed for and made by the U.S. Army, who later gave them to the OSS.
http://home.pacbell.net/rlhag65/liber.htm


MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 14 februari 2006, 01:04

Sarvi skrev:Jag håller inte med. Med repetermekanism har man valet att låta bli att ladda om (och orsaka ljud). En halvautomat som för in en ny patron i patronläget låter. En repetermekanism som man inte rör låter inte - du har endast ljudet från skottet.
Du missförstod mig nog. Hade man kunnat göra en likadan puffra, so varit lika ljudlös, som halvautomatisk så hade man nog gjort det. Nu går inte detta efter som den då låter för mycket, men om... :wink:

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 14 februari 2006, 01:15

varjag skrev:Commandoes var inte utrustade med .45-kalibriga pistoler. Möjligen hade någon 'bakåtsträvare' med sig en M.1911 - men i kalibern .455 Webley Automatic - en 1:a VK's-grej som mest återfanns i Kungl. Flottan efter 1920.
Jodå. Just commandos använde Colt M1911, och bara en del av de som skickades till England gjordes om till .455 Webley. Jag har dock för mig att commandos (liksom fallskärmsjägarna) fick Browning High Power i slutet av kriget.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 14 februari 2006, 04:16

Det får du nog amplifiera Mako? Alla Colts i den brittiska .455 Automatic-kalibern gjordes under
VK 1 och på engelska kontrakt. INGA jag hört om 'ändrades' från .45ACP till .455 Eley. Browning
HP's - tillverkade i Canada tillfördes i första hand just commandoes - innan de spriddes till alla
andra truppslag. Varjag

Skriv svar