Handgranater

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 31 januari 2006, 17:25

Lützow skrev:Även på förar och tornluckorna?
Strf 90 ...ja.
:)

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Inlägg av Lützow » 31 januari 2006, 17:51

MD650 skrev:
Lützow skrev:Även på förar och tornluckorna?
Strf 90 ...ja.
:)
Hänglåsen är ju mest till för att låsa vagnen under parkering. På luckorna sitter det en form av handtag och besättningen har låsmöjlighet innifrån just för att ingen ska kunna öppna luckan utifrån.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 31 januari 2006, 17:56

Lützow skrev:
Hänglåsen är ju mest till för att låsa vagnen under parkering. På luckorna sitter det en form av handtag och besättningen har låsmöjlighet innifrån just för att ingen ska kunna öppna luckan utifrån.
Frågan var relaterad hur man låser en lucka på ett modernt strf och därmed svaret. Du refererade till blocknyckeln till pbv 401 som man främst använder för att "låsa" vagnen.
:)

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Inlägg av Lützow » 31 januari 2006, 18:26

MD650 skrev:
Lützow skrev:
Hänglåsen är ju mest till för att låsa vagnen under parkering. På luckorna sitter det en form av handtag och besättningen har låsmöjlighet innifrån just för att ingen ska kunna öppna luckan utifrån.
Frågan var relaterad hur man låser en lucka på ett modernt strf och därmed svaret. Du refererade till blocknyckeln till pbv 401 som man främst använder för att "låsa" vagnen.
:)
Fattade det till hur man låser en lucka med besättningen i eller i anslutning till vagnen! På Pebban har man mycket riktigt en lucknyckel och på STRF90 har man ett handtag som går att regla från insidan.Vid längre låsning används hänglås. :)
Senast redigerad av 1 Lützow, redigerad totalt 31 gånger.

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 31 januari 2006, 18:27

Nåt som jag gillar (Ursäkta ordvalet) är uppfiningen på visa bunkrar, när fienden tror sig kunna få in en granat genom ventilation/skorsten och den rular ut framför t ex bunker dörren..... där kan vi prata om förvånad panik känsla.

Förlåt lite off topic

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 31 januari 2006, 19:15

Lützow skrev: Men att slå ut en stridsvagn med en handgranat kan väll inte ha hört till absoluta vanligheten?
Det hände dock lite då och då. Brittiska commandos slog t.ex. ut en Tiger vid landstigningen i Salerno (eller var det Anzio?) m.h.a. att kasta ner handgranaten genom tornluckan.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 31 januari 2006, 19:19

Lützow skrev:

Fattade det till hur man låser en lucka med besättningen i eller i anslutning till vagnen! På Pebban har man mycket riktigt en lucknyckel och på STRF90 har man ett handtag som går att regla från insidan.Vid längre låsning används hänglås. :)
Jag vet. Har varit med i försöken med strf 90 samt kompanichef för ett mekkompani, så jag har gjort några dygn på vagnchefsplats.
:)

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 31 januari 2006, 19:24

Kom att tänka på mitt nyinköpta (och eminenta) tv-spel, Sniper Elite. Där kan man under options välja handgranaternas splitterradie. Det går att välja Hollywood (8 m) eller realistisk (20 m). :lol:

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 31 januari 2006, 19:36

Splitter värkan är va 5 meter för en handgranat

http://www.soldf.com/shgr56.html

Vet inte hur den granaten ska se ut om den klarar 20 meter. Ett kilo tnt och ett par hundera stål kulor. Som i filmen Swordfish..

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 31 januari 2006, 19:56

leo2 skrev:Splitter värkan är va 5 meter för en handgranat

http://www.soldf.com/shgr56.html

Vet inte hur den granaten ska se ut om den klarar 20 meter. Ett kilo tnt och ett par hundera stål kulor. Som i filmen Swordfish..
Det kan ha varit diameter som avsågs. Ska kolla upp det is pelet. F.ö. så var väl de amerikanska granaterna under andra världskriget mer defensivt inriktade än dagens handgranater, eller?

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Inlägg av Lützow » 31 januari 2006, 20:12

MD650 skrev:
Lützow skrev:

Fattade det till hur man låser en lucka med besättningen i eller i anslutning till vagnen! På Pebban har man mycket riktigt en lucknyckel och på STRF90 har man ett handtag som går att regla från insidan.Vid längre låsning används hänglås. :)
Jag vet. Har varit med i försöken med strf 90 samt kompanichef för ett mekkompani, så jag har gjort några dygn på vagnchefsplats.
:)
Vilket innebär att du är betydlig mer erfaren än mig! :D Vågar man fråga vilket regemente du tillhör/tillhörde? Ta det via Pm om du inte vill visa offentligt!

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 31 januari 2006, 20:40

Lützow skrev:
Vilket innebär att du är betydlig mer erfaren än mig! :D Vågar man fråga vilket regemente du tillhör/tillhörde? Ta det via Pm om du inte vill visa offentligt!
Går nog att klura ut..... ;)
:)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 31 januari 2006, 22:36

Jkpg1977 skrev:En fråga som berör ett närbesläktat ämne inom denna frågan:

I "Rädda menige Ryan" dunkar de överlevande soldaterna granatkastarprojektiler mot en stålplatta och kastar dem sedan med samma effekt som en handgranat som exploderar så fort som den nuddar marken.

Var detta verkligen möjligt eller bara en av otaliga Hollywood-myter?

Morgan
Man förklarade det i filmen mad att man upphävde de säkringar som finns i granaterna. Den första säkringen i en granat är hanteringssäkringen, oftast konstruerad så att när granaten utsätts för acceleration upphävs den säkringen och nu kan den bli farlig att hantera. Den andra är loppsäkringen, så länge granaten utsätts för acceleration så kan granaten inte tändas med den vanliga tändkedjan. Granaten skall inte explodera i loppet. Vissa granater har även en bansäkring, granaten skall inte kunna tändas vid mynningen eller i närheten av pjäsen. Det är enkelt när loppen är räfflade men svårare med slätborrade, vid räfflade använder man rotationshastigheten. När rotationshastigheten sjunkit visst mycket kan granaten initieras, antingen via tidur, zonrör, eller kontaktanslagsrör. Vissa granater har även en självdestruktionsmekanism som består av ett tidur. När tiden från skott förflutit tillräckligt länge initieras granaten.

Jag har för dålig koll på granatkastargranater för att uttala mig. Spontant verkar det trovärdigt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28891
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 1 februari 2006, 12:59

Problemet är väl att man måste deaktivera säkringen till tändröret utan att tända drivladdningen vilket jag har lite svårt att förstå hur det skulle gå till. Men jag har ingen aning om säkringsystemet i en amerikansk VK II 60mm granatkastargranat.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 1 februari 2006, 13:18

Jag måste hoppa in bland Handgranaterna.....en kille i Tornedalen på 40-talet, visade mig
ett par ryska handgranater. 'Skarpladdade' - sa han... Dom såg ut ungefär som dom tyska
'potatomashers' med ett långt skaft och en cylindrisk laddning framtill. Den kunde ha varit
av grönt glas...? I skaftets ända fanns ngt som såg ut precis som en vanlig skruvkapsyl på
en flaska...'skruva av denna - och kasta, den detonerar vid nedslaget...'. Han skruvade av...
Varjag darrade.....och visade fem/eller sju - 'säkringar', liknande tretumsspik inne i skaftet,
'när dom kastas ut av centrifugalkraften - är den armerad och detonerar vid nedslaget'...
Vad precis var detta för typ av handgranat? Varjag

Skriv svar