katapult byge

Skriv svar
Användarvisningsbild
fresi1
Ny medlem

katapult byge

Inlägg av fresi1 » 26 januari 2006, 13:53

vet nogon var man hitar en bra ritning po en trebuche katapult så at man skule kuna byga en model av de. :P desutom vil jag fråga bygde man up en ny katapult varje gong man anföl eler tog man med dem hela tiden??? :idea: :wink:

Användarvisningsbild
fresi1
Ny medlem

hehe

Inlägg av fresi1 » 26 januari 2006, 13:54

eler på nogon anan katapult om det fins

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 26 januari 2006, 14:06

Tja, du kan ju alltid börja här...

http://www.trebuchet.com

Om de togs med eller inte vet jag inte på rak arm, det kan nog någon av medeltidsnissarna svara på. Jag har dock för mig att de plockades ned och togs med till nästa ställe. De fraktades inte ihopbyggda iallafall.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 26 januari 2006, 14:11

I den här tråden finns en del info, bland annat länkar till ritningar av olika kastmaskiner (bland annat den som Belisarius tipsade om). :)

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 26 januari 2006, 22:18

Eh.... jag och kompisen har byggt en trebuchet. Det var kul. Följ bygget här: http://forsell.mine.nu/trebuchet/trebuchet.htm

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 27 januari 2006, 00:54

Ring/maila Medeltidsveckan på Gotland eller Gotlands Länsmuseum och be dom sätta dig i kontakt med dem som har byggt den som står utanför muren där.

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem

Inlägg av Bulldog » 27 januari 2006, 23:05

Tror jag läste en artikel i Illustrerad Vetenskap om katapulter för ett par år sedan. Bl a hittade dom en komplett sak, under golvet, när dom renoverade en kyrka på slutet av 1800-talet. Dessvärre gjorde dom kaffeved av den :cry:

S.Jonsson
Medlem

Inlägg av S.Jonsson » 28 januari 2006, 10:14

Från ett danskt rekonstruktions försök av en medeltida "Trébuchet":
From various sources, including north German town accounts (Rathgen 1928) and descriptions from Wales (Morris 1901), we know that the large trebuchets could be dismantled and transported between sieges. Large towns had a special engine house where the dismantled machines lay until required. They were looked after by an official called the magister tormentorum (Danish blidemester), who understood how to build and look after them (Blom 1885). The accounts specify how many oxen and carts were needed to transport the different machines, and we are also told which craftsmen built them. Morris' book on Edward I's Welsh wars in the late 13th century gives a unique insight into the campaigns of the day and the use of siege engines:

"While Cornwall's English army pushed on with the siege of' Dryslwyn, Havering's mechanics and sappers from the northern castles were set to work and an engine was brought up. The bill for fitting it up and buying hides, timber, rope and lead came to 14 pounds. Twenty quarry men and four carters made and brought up the stone bullets....
http://www.middelaldercentret.dk/acta.html

Skriv svar