Ammunitionstabell Joule i mynningshastighet el dyl.

Skriv svar
Karelia
Ny medlem

Ammunitionstabell Joule i mynningshastighet el dyl.

Inlägg av Karelia » 14 december 2005, 12:00

Hej! Mitt första inlägg här.

Undrar om någon vet var det kan finnas en ganska komplett tabell med Joule (alltså kinetisk energi) för olika kalibrar hela vägen upp till 152mm?

Samt... finns det någon bra RHA tabell eller konvertering till hur mycket Joule (anslagskraft) pansarplåt i olika tjocklek kan motstå?

Inser naturligtvis att raketer och pansarvärnsrobotar får "beräknas" lite annorlunda, alltså att man egentligen bortser från Joule talen pga RSV etc.

Försöker skapa ett vettigt skadesystem för ett taktikbrädspel.

MVH Karelia

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Ammunitionstabell Joule i mynningshastighet el dyl.

Inlägg av Hans » 14 december 2005, 12:28

Karelia skrev:Hej! Mitt första inlägg här.

Undrar om någon vet var det kan finnas en ganska komplett tabell med Joule (alltså kinetisk energi) för olika kalibrar hela vägen upp till 152mm?

Samt... finns det någon bra RHA tabell eller konvertering till hur mycket Joule (anslagskraft) pansarplåt i olika tjocklek kan motstå?

Inser naturligtvis att raketer och pansarvärnsrobotar får "beräknas" lite annorlunda, alltså att man egentligen bortser från Joule talen pga RSV etc.

Försöker skapa ett vettigt skadesystem för ett taktikbrädspel.

MVH Karelia
Att göra det vetenskapligt är lite mer komplicerat då det finns ett antal faktorer förutom anslagsenergin som spelar in för pansargenomslaget. Om du skall använda det för ett spel så skule jag helt sonika låna penetrationstabellerna från något spel som redan finns.

MVH

Hans

Skriv svar