Jag har också provat - jag vill minnas att rekylkraften inte var tillräcklig, man fick göra mantelrörelse efter varje skott.varjag skrev:Kanske jag missuppfattat - men med [/i]9mm kptr m/39 - trodde jag antabus menade den skarpa patronen 39B avsedd för kpist m/45. Vilken av samstämmiga vittnesmål är upphovet till de sprickor i manteln som ofta hittas på pistol m/40 vid utkastaröppningen. Folkvetenskapen påstår att dessa beror på underlägset stål - jämfört med de finska orginalen, Valmet L-35? Jag har sett flera m/40 med sprickorna - men aldrig en Valmet. Någon med mera insikter???? Varjagantabus skrev:Vad händer om man skjuter 9mm kptr m/39 / 9mm lös ptr m39 i en m/40 pistol.
39b och Pistol m/40 - jo de sprack. Jag har varit med om skjutningar där 40'or gick i bitar. Jag vill minnas att krutladdningen i en 39b inte är mycket större men att stålet i kulan gör motståndet högre - därav den större belastningen på vapnet. Dett var inte m/40 avsedd för - jag skulle bara gissa att en Valmet med samma antal avfyrade 39b skulle lida av samma problem. Hade inte sheriffen samma problem med sina SIG'ar, i alla fall i början, om de sköt större mängder 39b?
MVH
Hans