Rysk alfa ubåt

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 12 september 2004, 12:24

Den här tråden kan vara till hjälp:
viewtopic.php?t=15312&highlight=phalanx

Annars starta en ny tråd.

MVH

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 19 september 2004, 21:53

Mk 48 ADCAP är en utveckling av MK 48 för att just möta hotet från ALFAN. Brittiska Sperfish är ocklså kapabel(bättre än ADCAP) att döda alfor. NATOs vanliga UBJ torped är en 325mm sak, vilken knapp duger till att ta hand om vanliga ubåtar. Den svenska torped 45 är därvid lag över lägsen och dessutom trådstyrd, även från HKP. NATOs 325mm torped är leksaker när det kommer till stor ubåt.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 19 september 2004, 22:14

Förklara leksak? en mindre torped har naturligtvis inte samma räkvid eller sprängladning, men säg någon ubåt som tål en träff och fortfarande är efektiv stridsduglig....

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 20 september 2004, 00:07

Psilander skrev:Mk 48 ADCAP är en utveckling av MK 48 för att just möta hotet från ALFAN. Brittiska Sperfish är ocklså kapabel(bättre än ADCAP) att döda alfor. NATOs vanliga UBJ torped är en 325mm sak, vilken knapp duger till att ta hand om vanliga ubåtar. Den svenska torped 45 är därvid lag över lägsen och dessutom trådstyrd, även från HKP. NATOs 325mm torped är leksaker när det kommer till stor ubåt.
Tja... både våra 400mm och USA/NATO's 324mm (12,75") ubåtsjakttorpeder (inklusive Franska Murene) använder RSV-laddningar, så chansen att slå hål på tryckskrovet är ganska stor... problemet med båda dessa typer är ju framförallt att de har relativt kort räckvidd och inte klarar av att engagera snabba mål (om alls) på stora djup.

En ubåt i undervattensläge med ett 30-40cm i diameter stort hål i tryckskrovet är ganska illa ute, och värre blir det ju djupare man befinner sig...

De enda mål som oroat NATO rent effektivitetsmässigt vid träff av en lätt torped har varit Typhoon och Oscar, där avståndet mellan yttre skrov och tryckskrov på vissa ställen kan vara upp till två meter, tillräckligt stort avstånd för att bryta upp penetratorn rätt ordentligt.

Gud bevare Tsaren
Ny medlem

Inlägg av Gud bevare Tsaren » 28 november 2004, 12:19

Att döda Alfor vore en enkel uppgift. En mer bullrig burk får man ju leta efter. Fast det är klart, jag hade inte haft något emot att kunna utnyttja den farten om jag så skulle vilja...

Titanskrovet var f.ö. ett mindre helvete att svetsa ihop. :wink:

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 28 november 2004, 12:48

Jo men du ska komma ikapp den också och titaniut är ganska svårt att tas sig igemom . Alfan kan ju ligga på 600 meter eller nått och bara vänta på sitt mål

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 28 november 2004, 13:15

leo2 skrev:Jo men du ska komma ikapp den också och titaniut är ganska svårt att tas sig igemom . Alfan kan ju ligga på 600 meter eller nått och bara vänta på sitt mål
Det finns torpeder som är mycket snabbare än Alfan. Särskilt om den ligger på 600 m djup och väntar, då lär den inte röra sig så fort.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 28 november 2004, 13:19

leo2 skrev:Alfan kan ju ligga på 600 meter eller nått och bara vänta på sitt mål
Hur djupt är det möjligt att avfyra en torped, tänker på vattentrycket ?

MVH

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 28 november 2004, 13:38

Battler skrev:
leo2 skrev:Alfan kan ju ligga på 600 meter eller nått och bara vänta på sitt mål
Hur djupt är det möjligt att avfyra en torped, tänker på vattentrycket ?

MVH
Mk48 ADCAP sägs kunna verka ner till 2500 fot / 760meter,
d.v.s. lika djupt som Alfan kan dyka.
Den brittiska ubåtsjaktstorpeden Stingray anges ha liknande dykförmåga,
medans jag inte hittat någon dykförmåga
för den snabbare (och större) Spearfish.

På hur stort djup ubåtar kan avfyra sina torpeder törs jag inte svara på,
men det ter sig rimligt att en Alfa inte kan nyttja sina vapen på maxdjup.

Källa: Naval Weapons of the World

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 28 november 2004, 13:58

Larsson skrev:På hur stort djup ubåtar kan avfyra sina torpeder törs jag inte svara på,
men det ter sig rimligt att en Alfa inte kan nyttja sina vapen på maxdjup.
Med tanke på att en 2 vk ubåt bröts sönder av vattentrycket mellan 200 och 300 m, gissar jag att moderna ubåtar håller torpedluckorna stängda på 600 m djup.

MVH

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 28 november 2004, 14:05

Ja tror att dom kan skjuta på max djup med dom förbrukr ju en hel den av den tycktluft dom har för att skjuta resten

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 28 november 2004, 14:44

leo2 skrev:Ja tror att dom kan skjuta på max djup med dom förbrukr ju en hel den av den tycktluft dom har för att skjuta resten
Huruvida alla ubåtar kan skjuta på sitt maxdjup har jag ingen aning om. Däremot så är det flera ubåtar numera som inte skjuter ut torpeder med tryckluft, utan man startar helt enkelt torpedmotorn inne i tuben varpå torpeden tar sig ut för egen maskin. Så någon förbrukning av tryckluft behöver det inte alls innebära att skjuta torped på stora djup.

Sesub
Medlem

Inlägg av Sesub » 28 november 2004, 14:57

Det vanliga är att man förbinder torpedtuben med det omgivande vattnet, så det alltid är samma tryck i torpedtuben som utanför. Detta gör att man slipper trycksätta tuben innan skott. Sedan låter man torpeden helt enkelt simma ut på egen hand. Svårigheter som återstår är att kompensera den viktförändring som uppstår när torpeden lämnar tuben, så att förskeppet inte reser sig. Att det skulle finnas någon djupgräns för detta tror jag inte.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 28 november 2004, 15:03

Bjernevik skrev:
leo2 skrev:Ja tror att dom kan skjuta på max djup med dom förbrukr ju en hel den av den tycktluft dom har för att skjuta resten
Huruvida alla ubåtar kan skjuta på sitt maxdjup har jag ingen aning om. Däremot så är det flera ubåtar numera som inte skjuter ut torpeder med tryckluft, utan man startar helt enkelt torpedmotorn inne i tuben varpå torpeden tar sig ut för egen maskin. Så någon förbrukning av tryckluft behöver det inte alls innebära att skjuta torped på stora djup.
var det att skjuta iväg torpenden som förbrukade tryckluften?

Att skjuta behöver inte kosta tryckluft om torpeden simmar ut men att ladda om?

Hjälp mig att få det rätt -

Om man är på 600 meters djup så har man ett ryck av 1 atmosfär inne i ubåten och i torpedtuben ligger vatten under tryck (blir det 60 ATM? eller var det 1ATM på 10 meter - altså 600 ATM minns inte!) I alla fall öppnar man luckan kommer det in en massa vatten.

Om man pumpar ut vattnet och trycker in lite luft i taget så borde det gå att få ner trycket i torpedtuben så att det inte blir för många kubik luft som går åt?

Lösningen med att använda tryckluft är ju enkel och redig men jag vet inte om man har listigare grejor nu.

Cheers
/John T.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 28 november 2004, 15:07

Sesub skrev: Detta gör att man slipper trycksätta tuben innan skott.
Aha
-man fyllde på med tryckluft innan man sköt
Men hur hanterade man vattnet som kom in ?
eller höll amn tycket så högt att det inte kom in något vatten -A'la NBC skydd via övertryck?

Sesub -ditt namn förpliktar att du kan sånt här :)

/John T.

Skriv svar