Rysk alfa ubåt
Mk 48 ADCAP är en utveckling av MK 48 för att just möta hotet från ALFAN. Brittiska Sperfish är ocklså kapabel(bättre än ADCAP) att döda alfor. NATOs vanliga UBJ torped är en 325mm sak, vilken knapp duger till att ta hand om vanliga ubåtar. Den svenska torped 45 är därvid lag över lägsen och dessutom trådstyrd, även från HKP. NATOs 325mm torped är leksaker när det kommer till stor ubåt.
Tja... både våra 400mm och USA/NATO's 324mm (12,75") ubåtsjakttorpeder (inklusive Franska Murene) använder RSV-laddningar, så chansen att slå hål på tryckskrovet är ganska stor... problemet med båda dessa typer är ju framförallt att de har relativt kort räckvidd och inte klarar av att engagera snabba mål (om alls) på stora djup.Psilander skrev:Mk 48 ADCAP är en utveckling av MK 48 för att just möta hotet från ALFAN. Brittiska Sperfish är ocklså kapabel(bättre än ADCAP) att döda alfor. NATOs vanliga UBJ torped är en 325mm sak, vilken knapp duger till att ta hand om vanliga ubåtar. Den svenska torped 45 är därvid lag över lägsen och dessutom trådstyrd, även från HKP. NATOs 325mm torped är leksaker när det kommer till stor ubåt.
En ubåt i undervattensläge med ett 30-40cm i diameter stort hål i tryckskrovet är ganska illa ute, och värre blir det ju djupare man befinner sig...
De enda mål som oroat NATO rent effektivitetsmässigt vid träff av en lätt torped har varit Typhoon och Oscar, där avståndet mellan yttre skrov och tryckskrov på vissa ställen kan vara upp till två meter, tillräckligt stort avstånd för att bryta upp penetratorn rätt ordentligt.
-
Gud bevare Tsaren
- Ny medlem
Det finns torpeder som är mycket snabbare än Alfan. Särskilt om den ligger på 600 m djup och väntar, då lär den inte röra sig så fort.leo2 skrev:Jo men du ska komma ikapp den också och titaniut är ganska svårt att tas sig igemom . Alfan kan ju ligga på 600 meter eller nått och bara vänta på sitt mål
- Olof Larsson
- Medlem
Mk48 ADCAP sägs kunna verka ner till 2500 fot / 760meter,Battler skrev:Hur djupt är det möjligt att avfyra en torped, tänker på vattentrycket ?leo2 skrev:Alfan kan ju ligga på 600 meter eller nått och bara vänta på sitt mål
MVH
d.v.s. lika djupt som Alfan kan dyka.
Den brittiska ubåtsjaktstorpeden Stingray anges ha liknande dykförmåga,
medans jag inte hittat någon dykförmåga
för den snabbare (och större) Spearfish.
På hur stort djup ubåtar kan avfyra sina torpeder törs jag inte svara på,
men det ter sig rimligt att en Alfa inte kan nyttja sina vapen på maxdjup.
Källa: Naval Weapons of the World
Med tanke på att en 2 vk ubåt bröts sönder av vattentrycket mellan 200 och 300 m, gissar jag att moderna ubåtar håller torpedluckorna stängda på 600 m djup.Larsson skrev:På hur stort djup ubåtar kan avfyra sina torpeder törs jag inte svara på,
men det ter sig rimligt att en Alfa inte kan nyttja sina vapen på maxdjup.
MVH
Huruvida alla ubåtar kan skjuta på sitt maxdjup har jag ingen aning om. Däremot så är det flera ubåtar numera som inte skjuter ut torpeder med tryckluft, utan man startar helt enkelt torpedmotorn inne i tuben varpå torpeden tar sig ut för egen maskin. Så någon förbrukning av tryckluft behöver det inte alls innebära att skjuta torped på stora djup.leo2 skrev:Ja tror att dom kan skjuta på max djup med dom förbrukr ju en hel den av den tycktluft dom har för att skjuta resten
Det vanliga är att man förbinder torpedtuben med det omgivande vattnet, så det alltid är samma tryck i torpedtuben som utanför. Detta gör att man slipper trycksätta tuben innan skott. Sedan låter man torpeden helt enkelt simma ut på egen hand. Svårigheter som återstår är att kompensera den viktförändring som uppstår när torpeden lämnar tuben, så att förskeppet inte reser sig. Att det skulle finnas någon djupgräns för detta tror jag inte.
var det att skjuta iväg torpenden som förbrukade tryckluften?Bjernevik skrev:Huruvida alla ubåtar kan skjuta på sitt maxdjup har jag ingen aning om. Däremot så är det flera ubåtar numera som inte skjuter ut torpeder med tryckluft, utan man startar helt enkelt torpedmotorn inne i tuben varpå torpeden tar sig ut för egen maskin. Så någon förbrukning av tryckluft behöver det inte alls innebära att skjuta torped på stora djup.leo2 skrev:Ja tror att dom kan skjuta på max djup med dom förbrukr ju en hel den av den tycktluft dom har för att skjuta resten
Att skjuta behöver inte kosta tryckluft om torpeden simmar ut men att ladda om?
Hjälp mig att få det rätt -
Om man är på 600 meters djup så har man ett ryck av 1 atmosfär inne i ubåten och i torpedtuben ligger vatten under tryck (blir det 60 ATM? eller var det 1ATM på 10 meter - altså 600 ATM minns inte!) I alla fall öppnar man luckan kommer det in en massa vatten.
Om man pumpar ut vattnet och trycker in lite luft i taget så borde det gå att få ner trycket i torpedtuben så att det inte blir för många kubik luft som går åt?
Lösningen med att använda tryckluft är ju enkel och redig men jag vet inte om man har listigare grejor nu.
Cheers
/John T.
AhaSesub skrev: Detta gör att man slipper trycksätta tuben innan skott.
-man fyllde på med tryckluft innan man sköt
Men hur hanterade man vattnet som kom in ?
eller höll amn tycket så högt att det inte kom in något vatten -A'la NBC skydd via övertryck?
Sesub -ditt namn förpliktar att du kan sånt här
/John T.