Schakalen
Schakalen
Hej på er . Såg ju filmen. Någon som vet va det är för vapen ? den hade Caliber 14,5mm vilket ja tycker låter konstigt caliber.
Re: Schakalen
VILKET vapen?leo2 skrev:Hej på er . Såg ju filmen. Någon som vet va det är för vapen ? den hade Caliber 14,5mm vilket ja tycker låter konstigt caliber.
Inte sett filmen du pratar om, så du får helst utveckla.
14,5mm är annars kalibern ryssland har på vissa av sina tunga kulspruter, t.ex de som sitter i BTR serierna (KPV-14,5 om jag inte minns fel).
Det är den han menar, Schakalen spelas av Bruce Willis och skall ta död på the first lady med en automatisk grovkalibrig tungKSP.Korpen skrev:VILKET vapen?leo2 skrev:Hej på er . Såg ju filmen. Någon som vet va det är för vapen ? den hade Caliber 14,5mm vilket ja tycker låter konstigt caliber.
14,5mm är annars kalibern ryssland har på vissa av sina tunga kulspruter, t.ex de som sitter i BTR serierna (KPV-14,5 om jag inte minns fel).
Om jag inte missminner mig så var det väl något vapen med kaliber .22 - med andra ord 0,22 tum ~ 5,5mm - med kvicksilver i kulan. Men ofta kan översättarna inte vapen, mer än en gång har jag sett 0.5 caliber (12,7mm) blivit översatt till 5mm eller t.o.m. 50mm.
MVH
hans
MVH
hans
För att förvilla oss åldermän så finns det två Schakalen, den riktiga från 1973 och sen något nytt skräp
Jag åsyftar naturligtvis orginalet.
MVH
Hans
MVH
Hans
Korpen skrev:VILKET vapen?leo2 skrev:Hej på er . Såg ju filmen. Någon som vet va det är för vapen ? den hade Caliber 14,5mm vilket ja tycker låter konstigt caliber.
Har för mig att det är ett polsk eller isreliskt vapen . Skjuter med 14,5mm fart 1400 m/s .Kulorna har plutoniun i síg . Någon som har någon bild på den ?
Jag menar den filmen med Bruce Willis . När han ska skjuta rikets första damHans skrev:För att förvilla oss åldermän så finns det två Schakalen, den riktiga från 1973 och sen något nytt skräp![]()
MVH
Hans
Det finns "anti material rifles" i kalibern 14,5mm.

NTW-20 (14,5mm)
http://world.guns.ru/sniper/sn55-e.htm
MVH
Hans

NTW-20 (14,5mm)
http://world.guns.ru/sniper/sn55-e.htm
MVH
Hans
Ryssarna har ju sin 14,5 mm KPV tunga kulpsruta. Men jag har ett svagt minne av att vapnet i 1997 års Schakalen var en med roterande pipor? Någon som har en bild?
Min kvalificerade gissning är att det är en snajdig vismod på någon vanlig ksp... Vad jag minns så var det var inget som klack till när jag såg filmen på bio, så jag litar på min magkänsla.
Håller med Hans om den komparativa kvalitetsanalysen av de båda filmerna, för övrigt.
Min kvalificerade gissning är att det är en snajdig vismod på någon vanlig ksp... Vad jag minns så var det var inget som klack till när jag såg filmen på bio, så jag litar på min magkänsla.
Håller med Hans om den komparativa kvalitetsanalysen av de båda filmerna, för övrigt.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Filmen med Bruce suger stenhårt! På tok för tungt vapen (en polsk 14.5 mm automatkanon f.ö. Skulle kunna vara en heli/flp-kanon.Hans skrev:För att förvilla oss åldermän så finns det två Schakalen, den riktiga från 1973 och sen något nytt skräp![]()
MVH
Hans