Fältjägare 1943-44
Fältjägare 1943-44
Hej
Är det någon som vet vad I5 Fältjägarna i Östersund hade för AT-kanoner (pvkan), samt antal, eller om de hade några alls? Med tanke på deras uppgifter.
Tacksam för svar
Mats
Är det någon som vet vad I5 Fältjägarna i Östersund hade för AT-kanoner (pvkan), samt antal, eller om de hade några alls? Med tanke på deras uppgifter.
Tacksam för svar
Mats
Tackar
Tack för snabbt svar, det är riktigt att inf reg 43M hade 6 pvkan 37mm, var dock ej säker att det gällde även Fältjägarna.
Tack igen
Mats
Tack igen
Mats
Re: Tackar
Fältjägare har inget med jägarförband att göra. Fältjägarbataljoner var fristående lätta skyttebataljoner.AT_Stalky skrev:Tack för snabbt svar, det är riktigt att inf reg 43M hade 6 pvkan 37mm, var dock ej säker att det gällde även Fältjägarna.
Tack igen
Mats
I 5 utbildade en vanlig norrlandsbrigad.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Varför heter det då jägare? Ursäkta denna OT:iga fråga. Något jag funderat på ett tag men inte hittat ett svar på. Stammar det fram den gamla goda tiden då Sverige var en rktigt stor, stygg stormakt?MD650 skrev:Fältjägare har inget med jägarförband att göra. Fältjägarbataljoner var fristående lätta skyttebataljoner.
I 5 utbildade en vanlig norrlandsbrigad.
På förhand tack.
/Tomas
På 1800-talet fanns det lätta infanteriförband som benämndes fältjägare.Tomas Ibsen skrev: Varför heter det då jägare? Ursäkta denna OT:iga fråga. Något jag funderat på ett tag men inte hittat ett svar på. Stammar det fram den gamla goda tiden då Sverige var en rktigt stor, stygg stormakt?
På förhand tack.
/Tomas
Bl.a. Norrbottens fältjägarkår ( I 19) och sedan I 5 som behöll namnet Jämtlands fältjägarregemente.
Jämför också med tyskans Jäger förband, inte som svenska "slåss bakom fiendens linjer" jägare utan i vanliga fall benämningen på lätt (utrustat) infanteri.
MVH
Hans
MVH
Hans
Hmm
Jag kan ha fel, men 1943, var inte Fältjägarna i östersund menade att vara utbildade och utrustade för strid bakom fiendens linjer om så behövdes?
Fältjägarna, ingår inte de i denna beskrivning? ::
""Alla uppgifter om att motståndet skulle upphöra är falska". De fria jägarförbanden sattes upp för att kunna strida under bistra omständigheter bakom fiendens linjer - i värsta fall på ockuperat svenskt område. Här övas det samband. Rädslan för defaitism förde fram order om motstånd in i det sista vad som än händer. ""
---från SMB uppsatser---
Som man ser på bilder och berättelser från boken "Fältjägarna 350 år" sitat: "övervägande delen av de värnpliktigavar landsortspojkar med god kondition och relativt låga krav på komfort".
När man sedan ser bilder....
Skulle de vara vanliga Infanterister??
Någon som vet?
Mats
Fältjägarna, ingår inte de i denna beskrivning? ::
""Alla uppgifter om att motståndet skulle upphöra är falska". De fria jägarförbanden sattes upp för att kunna strida under bistra omständigheter bakom fiendens linjer - i värsta fall på ockuperat svenskt område. Här övas det samband. Rädslan för defaitism förde fram order om motstånd in i det sista vad som än händer. ""
---från SMB uppsatser---
Som man ser på bilder och berättelser från boken "Fältjägarna 350 år" sitat: "övervägande delen av de värnpliktigavar landsortspojkar med god kondition och relativt låga krav på komfort".
Någon som vet?
Mats
Re: Hmm
Inte mer än andra infanteriförband. De jägarförband som fanns vid denna tid var spaningsförband som ingick i fältförbanden. Bl a så fanns det en jägarpluton i varje fältregemente (eller om det var i varje bataljon, kommer inte riktigt ihåg).AT_Stalky skrev:Jag kan ha fel, men 1943, var inte Fältjägarna i östersund menade att vara utbildade och utrustade för strid bakom fiendens linjer om så behövdes?
Det gällde alla förband.AT_Stalky skrev: Fältjägarna, ingår inte de i denna beskrivning? ::
---från SMB uppsatser---
På 40-talet utgjordes den absoluta majoriteten av de värnpliktiga av "landsortspojkar med god kondition och relativt låga krav på komfort". Sverige var fortfarande till stor del ett jordbrukarsamhälle. Inte heller industriarbetarna var några soffpotatisar direkt.AT_Stalky skrev: Som man ser på bilder och berättelser från boken "Fältjägarna 350 år" sitat: "övervägande delen av de värnpliktigavar landsortspojkar med god kondition och relativt låga krav på komfort".
Namnet fältjägare härstammar från 1800-talet och ändringen av infanteriets uppträdande från slutna kolonner med armbågs lucka a la Napoleon motsv till den moderna taktiken med spridd gruppering. Inledningsvis så var det särskilt tränade förband av lätt infanteri som tillämpade spridd gruppering medan "det vanliga" infanteriet fortfarande gick på som på Karl XIIs tid. Dessa lätta infanteriförband har ingenting annat än delar av namnet gemensamt med vad vi idag kallar för jägarförband. Precis som dagens Norrlandsdragoner inte har annat än namnet gemensamt med forna tiders beridna infanterister...
Att sedan vissa fältjägare hävdar något annat är en annan sak.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Aha! Ung. som VC fast i Sverige?MD650 skrev:På 1800-talet fanns det lätta infanteriförband som benämndes fältjägare.Tomas Ibsen skrev: Varför heter det då jägare? Ursäkta denna OT:iga fråga. Något jag funderat på ett tag men inte hittat ett svar på. Stammar det fram den gamla goda tiden då Sverige var en rktigt stor, stygg stormakt?
På förhand tack.
/Tomas
Bl.a. Norrbottens fältjägarkår ( I 19) och sedan I 5 som behöll namnet Jämtlands fältjägarregemente.
Nej, inte alls som VC. De lätta infanteriförbanden var i allra högsta grad reguljära förband.Tomas Ibsen skrev:Aha! Ung. som VC fast i Sverige?MD650 skrev:På 1800-talet fanns det lätta infanteriförband som benämndes fältjägare.Tomas Ibsen skrev: Varför heter det då jägare? Ursäkta denna OT:iga fråga. Något jag funderat på ett tag men inte hittat ett svar på. Stammar det fram den gamla goda tiden då Sverige var en rktigt stor, stygg stormakt?
På förhand tack.
/Tomas
- Wolfblitzer
- Medlem
Ahaa
Men, jag pratar om 1943-44, hur det ser ut idag är (möjligen) kanske inte samma sak..
Hur som helst, alla mina frågor i olika ämnen 1943-44 är pga jag gör ett strategispel baserat på "Close Combat 5", där jag byter ut trupper och stridsvagnar etc till Svensk-Tyska, baserat på "Fall Sverige". Där jag förlägger anfallet i Feb 1944 ist för sensommaren-hösten 1943.
Jag gör spelet främst för mitt eget nöjes skull, men jag vill ha det så rätt som möjligt. Förövrigt har jag skapat Svensk Inf Bat 43M, och testat den mot tyska Reg 43. Det är mycket spännande att se hur vi skulle klarat ett anfall (hittills endast testat Inf vs inf samt Tysk Inf med support av Stug och Pz2, samt Marders mot Svensk Inf Bat)...
tack iaf.
Mats
Hur som helst, alla mina frågor i olika ämnen 1943-44 är pga jag gör ett strategispel baserat på "Close Combat 5", där jag byter ut trupper och stridsvagnar etc till Svensk-Tyska, baserat på "Fall Sverige". Där jag förlägger anfallet i Feb 1944 ist för sensommaren-hösten 1943.
Jag gör spelet främst för mitt eget nöjes skull, men jag vill ha det så rätt som möjligt. Förövrigt har jag skapat Svensk Inf Bat 43M, och testat den mot tyska Reg 43. Det är mycket spännande att se hur vi skulle klarat ett anfall (hittills endast testat Inf vs inf samt Tysk Inf med support av Stug och Pz2, samt Marders mot Svensk Inf Bat)...
tack iaf.
Mats
Re: Ahaa
Jo, faktiskt. I5 var redan då ett infanteriregemente som andra oavsett namnet. Precis som Livregementets grenadjärer och Livgrenadjärregementet...AT_Stalky skrev:Men, jag pratar om 1943-44, hur det ser ut idag är (möjligen) kanske inte samma sak..