hemvärnet

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 4 juni 2004, 22:26

KarralMedvied skrev:För att den är tyngre och har lägre hastighet

Skjut på ett betongblock med de olika bössorna och se själv?

/B
5,56*45 NATO ( SS 109) penetrerar en amerikans hjälm på 1300 meters avstånd, 7,62*51 NATO penetrerar samma hjälm på max 800 meter......

Användarvisningsbild
KarralMedvied
Medlem

Inlägg av KarralMedvied » 4 juni 2004, 22:35

Här är en ny tråd för disskusion om "favoritvapen"

viewtopic.php?p=219678#219678

/B

Användarvisningsbild
KarralMedvied
Medlem

Inlägg av KarralMedvied » 5 juni 2004, 01:11

KA skrev:
KarralMedvied skrev:För att den är tyngre och har lägre hastighet

Skjut på ett betongblock med de olika bössorna och se själv?

/B
5,56*45 NATO ( SS 109) penetrerar en amerikans hjälm på 1300 meters avstånd, 7,62*51 NATO penetrerar samma hjälm på max 800 meter......
Men 5,56x45 penetrerar ingenting på tio meters avstånd för då exploderar kulan och de små fragmenten penetrerar dåligt. OBS! Detta är ingen överdrift utan dagens saning! Självklart kommer den penetrera och skada målet men långt ifrån så som man skulle tro..... vi kan hålla på hur länge som helst. Ska man skjuta genom en tegelsten eller oarmerad betong är 7,62 bättre punkt slut.

Då jag sköt med 223 så blev det ett rejält märke i betongblocket. Kanske tre centimeter djupt och fem centimeter i diameter vid ytan i runda slängar. Då ska också nämnas att den kulan var "bättre" laddad än försvarets dvs moderatare hastighet och en bättre kula.
Sedan sköt vi med en Ak-4 laddad med försvarets ammo mot ett nytt block och då klövs blocket mitt itu och ett synligt "kulhål" syntes i båda halvorna av blocket. Alltså om man satte ihop halvorna igen så var det ett hål rakt igenom blocket. Sedan hade kulan förmodligen inte gjort mkt verkan på andra sidan den tänkta väggen men den har beviserligen mer kraft mot en vägg.

Avståndet var 200 meter blocken var ca 20-25 centimeter tjocka. Anledningen till resultatet är att 223an formligen expoderar vid träff pga sin hastighet i förhållande till massa för att uttrycka det enkelt... Den löses upp i fragment istället för att penetrera och förlorar sin vikt och därmed rörelseenergi och penetrationsförmåga. Att hjälmen penetreras är för att 7,62 inte har kraft kvar medan 5,56an har kommit ner i en rimlig hastighet som tillåter kulan att penetrera utan att fragmenteras så som på kortare avstånd.

MEN! Jag skulle hellre bli skjuten med en 7,62 än en 5,56 i grova drag för jag har sett vad en 222 gör med en rådjursbog efter träff i ben och det är inte vackert. Hellre ett hål rakt igenom (med helmantlad kula förståss) och snabbt till sjukan än en exploderad kula kvar i kroppen med massor av kontaminerade kulfragment som de kanske inte ens får ut på sjukan.
Edit; För att inte tala om benrester och annat splitter från kulexplosionen vid träff i ben.
/B
Senast redigerad av 1 KarralMedvied, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
KarralMedvied
Medlem

Inlägg av KarralMedvied » 5 juni 2004, 08:38

Men ställ er för guds skull inte framför en bössa och prova! Självklart gör den skada även inom tio meter! Men jag tror inte den skulle penetrera hjälmen inom tio meter... men jag skulle inte vara villig att ha hjälmen på mig då testet utförs. :lol:

Ang klen kaliber;
För ett par år sedan var det en jägare som undkom en björnattack genom att fälla björnen med en 22:a dvs ett salongsgevär. Hans räddning var bygelrepetern i kal.22 (vilken 22:a är jag osäker på) vilken han kunde ladda om med en hand medan han hade den andra armen i björnens gap. Ett skott på så gott som noll avstånd (förmodar jag=avståndet) räckte....

Allt beror på olika faktorer som påverkar kulan samt var den tar snarare än dess diameter och anslagsenergi.

/B

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 juni 2004, 14:40

Detta blev ju till en intressant och lärorik diskussion om jaktpatroner..... Om björnar och patroner - var det ju fallet förra året med en vandrare i Alaska och en MYCKET STOR grizzly. Den halvt uppkäkade vandrarens rester hittades bredvid en tömd S&W .357 och fem av kulorna satt i den senare nedlagda grizzlyn.....vilka tydligen bara var pepparkorn på hans aptit.

Användarvisningsbild
triumph5
Medlem

Inlägg av triumph5 » 5 juni 2004, 19:58

maal skrev:När jag gjorde lumpen så skulle vi utföra ett anfall på Ringhals som försvarades av Hemvärnet. De var utrustade med AK5, AK5B och KSP 58 samt pansarskott M86 (tror jag dom heter).

Fast det kan ju varit någon specialavdelning av hemvärnet som stationeras runt kärnkraftverk, vad vet jag.

Vi fick förresten dyngstryk alla 3 gångerna :( trist natt...
Låter som någon av Hemvärnets insatsplutoner eller vad dom nu tillhör.

Skriv svar