Jo, nog kan "gamla bettan" överraska om man ger henne chansen! Så möjligheten finns.Stefan skrev: Jag kom att tänka på jul-kalleanka-scenen, där Robin Hood smyger in i prinsens fästning, och en av vakterna klappar på sin armborst - hon är pålitligt hon, gamla Bettan - och rätt vad det är så flyger en pil iväg...
Jag undrar nu om det inte var ett litet skämt med k-pisten ifråga (troligen då utav filmöversättaren och eller den svenske utgivaren).
Dock, dom vådaskott som vanligtvis sker är så gott som alltid beroende på handhavandefel. Slutstycket till en skarpladdad m/45 ska (i fredstid) ALLTID låsas upp under transport. Det finns ett och annat stolpskott som gått omkring med skarpladdat vapen med slutstycket i framfört läge... ajabaja!
Det alternativ ledande till vådaskott som beror på mekaniskt fel som kan inträffa är att tappen från avtryckarhuset som håller upp slutstycket bryts av (inte särskilt vanligt direkt, men rätt vådligt då det leder till att vapnet tömmer hela magasinet). Detta undviker man också med korrekt handhavande (man låser slutstycket).
Men som sagt, det är svårt att bygga saker som klarar av att stå emot mänsklig dumhet!
Själv satt man ju i skyttegropen och upptäckte att man inte säkrat kpisten en gång (under stridskjutning fanimej...), fast jag kan svära på att jag hängde upp slutstycket... så skit händer förvisso även den bäste!