Vilken utrustning hade sidorna i vietnamnkriget?

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 23 februari 2004, 11:48

Stefan skrev: Jag kom att tänka på jul-kalleanka-scenen, där Robin Hood smyger in i prinsens fästning, och en av vakterna klappar på sin armborst - hon är pålitligt hon, gamla Bettan - och rätt vad det är så flyger en pil iväg...

Jag undrar nu om det inte var ett litet skämt med k-pisten ifråga (troligen då utav filmöversättaren och eller den svenske utgivaren).
Jo, nog kan "gamla bettan" överraska om man ger henne chansen! Så möjligheten finns. ;)

Dock, dom vådaskott som vanligtvis sker är så gott som alltid beroende på handhavandefel. Slutstycket till en skarpladdad m/45 ska (i fredstid) ALLTID låsas upp under transport. Det finns ett och annat stolpskott som gått omkring med skarpladdat vapen med slutstycket i framfört läge... ajabaja!

Det alternativ ledande till vådaskott som beror på mekaniskt fel som kan inträffa är att tappen från avtryckarhuset som håller upp slutstycket bryts av (inte särskilt vanligt direkt, men rätt vådligt då det leder till att vapnet tömmer hela magasinet). Detta undviker man också med korrekt handhavande (man låser slutstycket).

Men som sagt, det är svårt att bygga saker som klarar av att stå emot mänsklig dumhet! :x

Själv satt man ju i skyttegropen och upptäckte att man inte säkrat kpisten en gång (under stridskjutning fanimej...), fast jag kan svära på att jag hängde upp slutstycket... så skit händer förvisso även den bäste! ;)

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 23 februari 2004, 14:40

Vi får inte glömma bort att Nordvietnam hade ett par T34/85 vissa hade man tagit bort tornen på och monterat olika typer av luftvärns kanoner
Nordvietnam hade även en drös med olika surface-to-air (SAM)

J.J.
Ny medlem

Inlägg av J.J. » 23 februari 2004, 23:15

Backis skrev:
Tja, den skjuter pistolammunition.........slutstycket tar tid att accelerera.
Okej, jag ger mig :) , jag har varken skjutit eller för den delen hållit i en M45, så jag litar på vad du säger.
Å andra sidan får m/45 AK-47 att se ut som ett överarbetat Schweiziskt urverk. Det finns helt enkelt ingenting som kan gå fel med en m/45
Det är viktigt det! Låter som det definitivt kan ha varit en bidragande orsak till att ju den var så poppis bland specialförbanden.

Funderade bara på en grej till, amerikanarna hade ju sina egna kpistar, så som exempelvis M3 som även den sköt pistolammo, fast .45 kalibrig! Vilket nästan helt säkert måste betyda att den hade bra mycket bättre tryck än den svenska motsvarigheten, hur kommer det sig att de inte använde denna istället?

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 23 februari 2004, 23:27

Det stämmer bra att våran K-pist användes under kriget. En del amerikanska specialförband använde periodvis vapnet. Populära egenskaper var bland annat tillförlitligheten, att precisionen är sämre på längre avstånd kan jag hålla med om efter en hel del skjutövningar med bland annat nämnda modell. Jag har dock fått lära mig att de flesta strider sker ifrån 100 meter och neråt och att det därmed inte skulle ha någon jätteavgörande betydelse.

J.J.
Ny medlem

Inlägg av J.J. » 24 februari 2004, 01:07

Jag har dock fått lära mig att de flesta strider sker ifrån 100 meter och neråt och att det därmed inte skulle ha någon jätteavgörande betydelse.
Bra poäng! Detta borde gälla dubbelt upp i land som Vietnam där stora delar är djungel. Vilket lite osökt leder mig in på en annat vapen som även det användes relativt frekvent under kriget, nämligen hagelgeväret. Det var rätt populärt att dela ut dessa till "point-men" av förklarliga orsaker.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 24 februari 2004, 10:40

Thomas Johansson skrev:Det stämmer bra att våran K-pist användes under kriget. En del amerikanska specialförband använde periodvis vapnet. Populära egenskaper var bland annat tillförlitligheten, att precisionen är sämre på längre avstånd kan jag hålla med om efter en hel del skjutövningar med bland annat nämnda modell. Jag har dock fått lära mig att de flesta strider sker ifrån 100 meter och neråt och att det därmed inte skulle ha någon jätteavgörande betydelse.
Jag måste ha fått två exceptionellt träffsäkra bössor i rad! ;)

En polare i förbandet fick en riktigt gammal bössa (kortare serienummer, svarvad låda) som var tung som h-e, men sköt hur rakt som helst.

Sen råkade killen vara halvblind och sköt som en groda... :roll: :lol:

USA använde utländska vapen i sina "specialförband"(egentligen enheter under CIA's kontroll, som Air America) framförallt för att kunne förneka inblandning i vissa operationer.

M3A1 "Grease Gun" var impopulär redan under andra världskriget Om man tycker att 9mm Parabellum är begränsad på avstånd skrattar man åt .45ACP (kalibern har alla problem jag beskrev för m/45, fast värre då kulan är ännu långsammare).

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 24 februari 2004, 10:55

Kpist 45 gick under namnet Swedish K och även SWAT använde vapnet en kortare period

en bild från Vietnam på en elitsoldat med Kpist 45
Bild

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 24 februari 2004, 14:31

Om sanningen ska fram Backis, så var det nog som så att jag inte var vassast på regementet när det kom till pek övningar :oops:

Minns en anekdot då en bekant till mig påpekade för befälet att det inte gick att träffa med k-pisten, varpå befälet tog vapnet och skjöt en perfekt serie, min kompis sa inget sen...

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 24 februari 2004, 14:43

Thomas Johansson skrev:Om sanningen ska fram Backis, så var det nog som så att jag inte var vassast på regementet när det kom till pek övningar :oops:

Minns en anekdot då en bekant till mig påpekade för befälet att det inte gick att träffa med k-pisten, varpå befälet tog vapnet och skjöt en perfekt serie, min kompis sa inget sen...
Själv brände jag min skjutbok vid MUCK! :wink:

Problemet med kpisten som jag ser det är inte vapnets precision (som är god i mina ögon) utan att pistolkalibern kräver mer av skytten med sin uttalade bana (vad är det nu? fall på 20cm och 10cm sidoglidning åt vänster på 100m's avstånd? sen lägger man till vinddrift...). En kpistskytt måste sitta och göra samma beräkningar som prickskyttar på avstånd då en AK5 fortfarande skjuter point blank...

Finarvas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 24 februari 2004, 16:13

http://www.173rdairborne.com/weapons.htm

En hemskt ful sida men med relativt bra info om vapnen.

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 26 februari 2004, 17:49

Ovanstående länk verkar ja en del sakfel, tex är makarov 9mmx18 inte 9,5mm.

Jänkarna hade m113 pansarbandvagnar, M50 onto(pansarbandvagn med sex pansarvärnskanoner, sattes endastt in i Huey under tetoffensiven), M551 sheridan(lätt stridsvagn för luftlandsättning sattes in innan den var färdigprovad, sköt bla. Beehive, dvs svärmar av pilammunition), 2 1/2 tons lastbilar ibland modifierade till pansarbilar med m113 på flaket och m134 minigun, jeepar, en hel samling av pansrade kust och flodbåtar. UH-1 trupptransport helikoptrar, OH-6a spanings och ledningshelikoptrar, från slutet av 1967 AH-1 Cobra atackhelikoptrar, AC-47 Puff the magic dragon(C47 modifierad till atackplan med magnesium lysbomber
och m134 miniguns ibland med 20mm pjäser, cirklar runt och skjuter på offret. AC-130 spectre (hercules modifierad på samma sett som Ac-47 fast med 40mm kanoner), vanliga hercules plan användes också för att släppa stålkulor och aerosolbomber. Mot slutet av kriget kom de första laserbomberna. A6-intruder var marina atackplan utan kanoner, skyraider var ett lätt propeller atackplan

Australiensarna hade SLR(FN FAL) vilken ibland fick en nedkortad pipa, FN mag, Carl Gustav m48, Oven-kpisten(impopulär).

Montagnarder hade klena armborst.

Kommunisterna(ospecifik benämning på både vietkong och NVA) hade en del amerikanska 57mm granatgevär sen fransmännens tid. Man hade oxå amfibiestridsvagnar.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 26 februari 2004, 18:06

Jag har hört att NordVietnam använda BTR-50 (PBV) är det någon här som kan verifiera det?
Senast redigerad av 1 Luno, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 26 februari 2004, 18:12

Australiensarna använde M60 som GPMG under en stor del av kriget bla vid Long Tan. M60 var rejält impopulär pga sin opålitlighet, flera rapporter tbeskriver hur man hade föredragit att ha kvar sin Bren som gruppkulspruta då man la märket till att NVA's/VC's magasin laddade ksp inte fick eldavbrott lika ofta.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 26 februari 2004, 18:16

jofredes skrev: Australiensarna hade SLR(FN FAL) vilken ibland fick en nedkortad pipa, FN mag, Carl Gustav m48, Oven-kpisten(impopulär).
Hmm...

FN-MAG antogs inte av Australiensarna (förrän nyligen), dom körde med M60 (t o m som koax i deras Leo 1). Vad jag vet var Owen rätt poppis, medan deras sidoställda Sterling (F1) skickades tillbaka hem omgående.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 26 februari 2004, 18:23

Kapten_Gars skrev:Australiensarna använde M60 som GPMG under en stor del av kriget bla vid Long Tan. M60 var rejält impopulär pga sin opålitlighet, flera rapporter tbeskriver hur man hade föredragit att ha kvar sin Bren som gruppkulspruta då man la märket till att NVA's/VC's magasin laddade ksp inte fick eldavbrott lika ofta.
Det fanns folk som krävde att få tillbaka sina gamla SMLE också (vilket kanske inte varit lika lyckat)! ;)

Skriv svar