-
Hasse
- Medlem
På eBay så har man nu chansen att bjuda på ett hangarfartyg!
Built by Swan Hunter & Wigham Richardson Limited England/1942-1945
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... gory=26432
Vad kan fartyget ha haft för namn, ursprungligen?

-
Battler
- Stödjande medlem 2026
Hasse skrev:Vad kan fartyget ha haft för namn, ursprungligen
HMS Vengeance av Colossus-klass, kölsträckt 16 nov 1942, sjösatt 23 feb 1944, tagen i tjänst 15 jan 1945. Var i tjänst hos australienska flottan i början av 50-talet, åter till UK 1955 och placerad i reserven. 1965 såld till Brasilien och döpt till Minas Gerais.
MVH
-
Tomas Ibsen
- Medlem
-
Kontakt:
Hur mycket ska dom ha för det.? Och vad ska man göra med det?
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
Korsriddaren skrev:Hur mycket ska dom ha för det.? Och vad ska man göra med det?
eBay är en auktionssajt, så det är upp till budgivarna vad slutpriset blir.
Vad skall man göra med ett hangarfartyg, föra fram flygstyrkor, projecera makt. Å andra sidan är det få privatpersoner som har ekonomi att hålla igång ett hangarfartyg med full flygstyrka. Mest troligt med tanke på fartygets ålder, är att det är skrotpriset man bjuder på.
MVH
-
tryggve
- Medlem
Brasilien köpte ju ett av de franska fartygen, Foch eller Clemenceau för att ersätta detta fartyg.
Vad jag vet så var Minas Gerais rejält sönderkörd, så att köpa henne för att använda henne som hangarfartyg är nog inte aktuellt.
´Men det vore ju en cool pjäs att ha på tomten,

-
Battler
- Stödjande medlem 2026
-
Panzerschreck
- Medlem
Låter ju helt absurt att man kan köpa det bara sådär enligt mig

-
KA
- Medlem
Panzershreck skrev:Låter ju helt absurt att man kan köpa det bara sådär enligt mig

Men det är knappast användbart......man köper skrotvärdet på metallen mm.
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
Mycket riktigt Minas Gerais ex Vengeance har gått till skrot, försök gjordes att rädda henne till eftervärlden som muséiefartyg, men de misslyckades.
MVH
-
sben
- Medlem
USA har ju haft rea på hangarfartygen ur Kitty Hawk klassen men de har inte lyckats sälja dem. Inget för Sverige, men vad tufft det hade varit. De har varit runt i världen framför allt i Brasilien på försäljnings turne. Visa länder som kunde tänka sig att köpa som Indien o Kina fick inte....tur.
Antagligen behöver de rustas upp lite o eftersom det antagligen är en del av kontraktet att upprustningen ska ske i USA's fantastiskt ineffektiva varvsindustri så förtår jag att det var avskräckande. Desutom är de nog rätt dyra i drift. O lite flygplan.
-
predator
- Medlem
och sen kommer de svåraste att hitta parkerings plats till den också inte många hamnar som kan ta en sån
-
sben
- Medlem
De är inte så stora. 340 m kajläng och 10 m djup gående. De kanske är de största krigsfartygen men man ska ju inte hitta på problem. Hade det varit i Sverige hade vi ju kunnat ankra upp dem på redden i Karlskrona. Ett fartyg flyter ju rätt bra och behöver inte ligga vid kaj. Stor Britanien har ju Scapa Flow. Jag tror säkert att andra länder har motsvarande. Jag anser att Västeuropas flottstyrkor får acceptera att utnyttja civil infrastruktur. Allt kan inte vara baser. Har man ingen kaj får man väl ta en skyddad skärgårdsfjärd. Vet iofs inte hur det är med isen på vintern. I så fall passar ju Karlskrona bra. vi har ju fan ingen vinter här i söder.
-
tryggve
- Medlem
sben skrev:De är inte så stora. 340 m kajläng och 10 m djup gående. De kanske är de största krigsfartygen men man ska ju inte hitta på problem. Hade det varit i Sverige hade vi ju kunnat ankra upp dem på redden i Karlskrona. Ett fartyg flyter ju rätt bra och behöver inte ligga vid kaj. Stor Britanien har ju Scapa Flow. Jag tror säkert att andra länder har motsvarande. Jag anser att Västeuropas flottstyrkor får acceptera att utnyttja civil infrastruktur. Allt kan inte vara baser. Har man ingen kaj får man väl ta en skyddad skärgårdsfjärd. Vet iofs inte hur det är med isen på vintern. I så fall passar ju Karlskrona bra. vi har ju fan ingen vinter här i söder.
Öh, hur ska du kunna reparera fartyget, och fylla på förnödenheter på ett effektivt sätt om du inte kan lägga till vid kaj?
Och hur ska du reparera det?
-
sben
- Medlem
De behöver väl inte repareras hela tiden. Å ska det göras så får det bli vid ett varv. T o m med i Sverige finns ju reparations varv kvar. City varvet i Göteborg. Om något land i Europa har intresse av störe krigsfartyg så finns det varvskapacitet. Men eftersom underhåll sker så sällan så får man utnyttja civilkapacitet. Underhåll kan väl skötas vid vilken kajjävel som helst. Ska nåt lyftas så finns mobilakranar av imponerande kapacitet. Är det något tyngre som ska lyftas är det nog bättre att undersöka vad ingenjörena håller på med. Bottenmålning? Ska väl inte behöva ske alltför ofta. Vart 20 år eller nåt. Man kan ju måla skiten med finsk isbrytarfärg - det sitter min själ för evigt. Bottenrengöring? Man baxar väl inte upp åbäket i torrdocka bara för att plocka alger? Den här diskusionen ska nog främst ses i ljuset om Sverige skulle köpa in jagare eller fregatter eller vad det kallas nu för tiden.
-
predator
- Medlem
sben skrev:De behöver väl inte repareras hela tiden. Å ska det göras så får det bli vid ett varv. T o m med i Sverige finns ju reparations varv kvar. City varvet i Göteborg. Om något land i Europa har intresse av störe krigsfartyg så finns det varvskapacitet. Men eftersom underhåll sker så sällan så får man utnyttja civilkapacitet. Underhåll kan väl skötas vid vilken kajjävel som helst. Ska nåt lyftas så finns mobilakranar av imponerande kapacitet. Är det något tyngre som ska lyftas är det nog bättre att undersöka vad ingenjörena håller på med. Bottenmålning? Ska väl inte behöva ske alltför ofta. Vart 20 år eller nåt. Man kan ju måla skiten med finsk isbrytarfärg - det sitter min själ för evigt. Bottenrengöring? Man baxar väl inte upp åbäket i torrdocka bara för att plocka alger? Den här diskusionen ska nog främst ses i ljuset om Sverige skulle köpa in jagare eller fregatter eller vad det kallas nu för tiden.
Ja håller med föregående talare . Man ska inte tänka så negativt hela tiden . Då funkar ju ingen . Så hur mångs rustar på att Sverige ska skaffa hangarfartyg .? Muntligt svar