hur många kulor per död i irak?

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 27 november 2003, 20:03

Kommer ni inte från ämnet nu, grabbar?

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 28 november 2003, 13:37

Syftet med automat eld är väl främst för "nedhållande eld"?! Om man bortser från Ksp vapen som kan ta ner anfalls våger etc?!

Rätta mig gärna!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 28 november 2003, 13:51

Leprazy skrev:Syftet med automat eld är väl främst för "nedhållande eld"?! Om man bortser från Ksp vapen som kan ta ner anfalls våger etc?!

Rätta mig gärna!
Både ja och nej.

Automateld från understödsvapen (kulsprutor och liknande) får man se som nedhållande eld, även om naturligtvis elden kan ha ihjäl. Annat var det på slutet av 1800-talet och början av 1900-talet innan militären hade lärt sig att anpassa anfallen efter att det fanns kulsprutor.

Automateld från en automatkarbin är något som man skall använda i nödsituationer, t.ex. när man är instängd med 17 bolcheviker i en garderob. En sanning med modifikation, den gäller definitivt för 7,62 mm AK som AK 4 - men med en 5,56 mm AK som AK 5 kan man skjuta en skur på några skott mot målet och fortfarande träffa. Att skjuta fler skott, snabbt, mot ett mål ökar träffsannolikheten eftersom det kompenserar i viss mån de fel som skytten gör (avståndsbedömning, framförhållning, stress etc.).

MVH

Hans
edit, det är inte bara Luno som dricker till lunch ;)

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 28 november 2003, 13:55

Syfte med automateld på kulsprutor är, när vapnet används "i handen" (visavi fast monterat) främst nedhållande eld. På AK används automatläge på nära håll och i trånga utrymmen. Ex rensning av värn och byggnader.

Det fick åtminstone jag lära mig.

EDIT: Hans, du hann före. Fast lär man inte ut jaktskott längre i det militära? Dvs två enkelskott mycket snabbt efter varandra.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 28 november 2003, 15:08

Sarvi skrev: lär man inte ut jaktskott längre i det militära? Dvs två enkelskott mycket snabbt efter varandra.
Sarvi,

På min tid lärdes det ut, det var strax efter det att Remingtonen ompipades, men var det inte 2-4 skott patronvis eld mot uppdykande mål utan att använda riktmedeln eller har jag glömt min PEK så?

Personligen tränade jag beväringen att alltid snabbt skjuta 2 skott med AK 4, 3 med AK 5, och en kort skur med Kpist mot alla mål (på avstånd) under stridskjutningar.

MVH

Hans

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 28 november 2003, 15:38

Två skott med AK5 var vad jag fick lära mig 99/00. Tre skott känns helt överflödigt.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem

Inlägg av JETSKI » 28 november 2003, 17:16

Varför inte bara skjuta snabba enkelskott tills man träffar målet? Att skjuta 2 eller 3 skulle vara att kompensera ett felinställt sikte allternativt felsiktning, alltså, så att det 2;a och 3;e går brevid?

Hade inga stridsskjutningar i lumpen :oops:

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 28 november 2003, 17:26

JETSKI skrev:Varför inte bara skjuta snabba enkelskott tills man träffar målet? Att skjuta 2 eller 3 skulle vara att kompensera ett felinställt sikte allternativt felsiktning, alltså, så att det 2;a och 3;e går brevid?

Hade inga stridsskjutningar i lumpen :oops:
Jetski,

Låter bra i teorin men målet har ofta den dumma egenheten att vilja 1) flytta på sig 2) ta skydd eller 3) hemska tanke, skjuta tillbaka.

Att skjuta mer än ett skott (exakt hur många kan diskuteras) ökar sannolikheten att träffa. Under strid har du ofta gjort något misstag i din riktning - så första skottet träffar inte men det andra, tredje hamnar i alla fall i "rätt härad" och kanske träffar. Skulle det nu träffa med första skottet så är allt frid och fröjd, i alla fall för dig - det har bara kostat dig 2 patroner extra.

MVH

Hans

Edit - Det närmaste riktig strid jag har kommit var skyttesimulatorn FATS på slutet av 80-talet. Men där slog jag lite highscores (sköt riktigt bra då) med att alltid skjuta 2-3 skott patronvis eld mot alla mål

Svempa
Tidigare medlem

Inlägg av Svempa » 29 november 2003, 04:44

Att skjuta 2 eller flera skott (oftast två dock med AK5) kallas som säkert är bekant för "jaktskott" - vad som avgör när man använder denna typ av eldgivning är avståndet till målet.

Jaktskott kan användas i närstrid (under 30 meter) samt vid ytbekämpning på nära håll (under 100 meter). Då kan även eldskur användas.

Över 100 meter gäller enkelskott.
/S

Skriv svar