Lumpen i stridsvagn.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 4 november 2003, 14:24

Luno skrev:
Panzershreck skrev:ok, jag är 172 :D har bra syn, fast färgblind dock :x

Antar att det sket sig på sista... :cry:
Färgseendet kan bli dit största problem. Jag fick inte va i Ubåt för jag hade en minimal avvikelse från färgseendet och dom sa samma när jag fråga om tjänst på någon form av pansar fordon men det kan ha ändrats idag om du har tur
Jag mailade en fråga till Lumpen.nu om färgseende i stridsvagn, han sa att det inte behövdes. kan ju alltid hoppas

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 4 november 2003, 19:04

Svempa skrev:Tyvärr kan dom vara lite griniga vad gäller syn och tjänst i stridsvagn...samma om du är väldigt lång (över 190 cm tror jag det var).

Små skarpsynta snubbar är vad dom vill ha.

Men - du kan alltid släppa pojkdrömmen och bli man på riktigt - Transportman på stridsfordonstransportpluton!
/S
Det var just inte precis att köra stridsvagn i lumpen jag tänkte på. Snarare mer allmänt hårdare utbildning men som inte kräver full syn.

Jag är dock ganska kort.

Ska inte stridsvagnarna ha lite infanterister som springer runt och knatar? :wink:

Om detta inlägg nu var menat som svar på min fråga?

Användarvisningsbild
Flash
Medlem

Inlägg av Flash » 4 november 2003, 19:51

Fråga: Jag vill göra lumpen som gruppchef på stridsfordon 90 och jag har glasögon är det ett hinder för att jag ska kunna få den tjänsten?

Svar: Hej ///////
Ja för stridsfordonsbesättningar krävs fullgod syn.

Där rök min dröm fick precis glasögon som jag änvänder i skolan och när jag tittar på tv :( Vad har ni för andra tips ?
Ps måste allt vara så jobbigt idag...?? På den gamla goda tiden :wink: så kunde ju typ vem som helst köra flyg osv men ni förstår nog vad jag menar

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 4 november 2003, 20:48

Flash skrev:Fråga: Jag vill göra lumpen som gruppchef på stridsfordon 90 och jag har glasögon är det ett hinder för att jag ska kunna få den tjänsten?

Svar: Hej ///////
Ja för stridsfordonsbesättningar krävs fullgod syn.

Där rök min dröm fick precis glasögon som jag änvänder i skolan och när jag tittar på tv :( Vad har ni för andra tips ?
Ps måste allt vara så jobbigt idag...?? På den gamla goda tiden :wink: så kunde ju typ vem som helst köra flyg osv men ni förstår nog vad jag menar
Du kan alltid vara pansarskyttegruppchef och då går det bra med visst synfel.

:)

Användarvisningsbild
dan banan
Medlem

Inlägg av dan banan » 5 november 2003, 09:42

jag tror de är lite kinkiga på hörseln också.. de vill inte behöva betala skadestånd om man får nedsatt hörsel, vilket det är större risk att man får om man redan har lite nedsatt hörsel...

jag mönstade i Augusti och blev utagen till stridsfordonsbefäl på p-10... jag har inte körkort men jag måste ha det när jag rycker in i sommar.. om jag får rycka in, med tanke på att de sparar som fan nu...

någon som vet mer om min tjänst? vilket strids fordon är det som gäller?

/dan

Wildthing
Medlem

Inlägg av Wildthing » 5 november 2003, 09:57

Transportman? Nja, stor lastbil såklart men inte så jävla coolt (om inte ens största dröm här i livet är att köra en stor lastbil).

>>Jonteman
Med hårdare antar jag att du menar "fysiskt krävande", alltså jägartjänst el dyl? Då är väl inte stridfordon det bästa alternativet.

Nej, stridsvagnar har inte lite infanterister som springer runt och knatar (pansarskytte gillar inte att bli kallade infanterister och framförallt gillar de inte att "tillhöra" stridsvagn).

Pansarskyttedäremot kutar omkring rätt bra i skogen när de inte sitter och fryser i sin vagn.

>>MD650
SOm pansarskyttegruppchef kan du väl vara blind som en höna? :lol:

Wildthing
Medlem

Inlägg av Wildthing » 5 november 2003, 10:00

>>banan

Antar att det är 302:an som gäller fortfarande på P-10.

Svempa
Tidigare medlem

Inlägg av Svempa » 5 november 2003, 12:35

Lyssna nu på vad Gutekrigaren skrev ovan.

Han summerade situationen ganska bra. Lägger du dessutom till rätt regemente (I 19 om nu någon skulle missat det? :lol: ), så har du en mycket bra utbildning. En som dessutom kan fixa er jobb direkt efter muck (8 av mina 24 soldater började jobba som truckers måndagen efter muck...dom tjänar...bra...mycket bättre än deras chef... :x ).
/S

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 5 november 2003, 13:20

Hej!

Svempa, du skrev fel. P18 skulle det ju stå, eller hur? :lol:

Då får man dessutom en riktigt härlig löjtis som instruktör (om han är kvar):

- Då karr (kör på gotländska, k uttalas som i "Kalle") ni höigar harr äi Gäuterondellen, maut Ljugarn. Ljäuugarn.

- Väit du ungefar vilkan bruttovikt do harr just näu?

- Näimen titte näu när han torke. Han harr jo fläcktöifus öive häile siiden harr då. (Jag har tvättat 11-bil dåligt...eller snarare militärens jävla skitpiassavor. Och det syns först när det torkat).

Mvh Petter

Wildthing
Medlem

Inlägg av Wildthing » 7 november 2003, 09:19

Transportmupp i all ära men riktigt jämförbart är det ju inte. Stridsvagnstransport är ju nästan som att va malaj!! :lol: :lol: :lol: :lol:

Skriv svar