MG 42 vs MG 34
Ja, det är det som menas. Du måste väl ändå erkänna att det är en fördel om man faktiskt kan träffa med vapnet också?hangatyr skrev:vad menas med det? att träffsäkerheten var bättre på mg 34 än på 42:an? Detta har i och för sig liten betydelse, då syftet med en kulspruta är att sprida mycket bly i luften, inte att träffa nödvändigtvis.
mvh/ Daniel
Nej. Skämt å sido, givetvis, men jag tror inte att precisionen i detta fallet är särskilt avgörande. Hade det varit prickskyttegevär vi talade om så skulle precisionen på långa avstånd varit långt mer avgörande än nu när vi diskuterar två kulsprutor. I detta fallet har nog driftsäkerhet, tiden det tar att byta pipa etc. större betydelse än just träffsäkerheten på 500+ meters avstånd.D. Löwenhamn skrev:Ja, det är det som menas. Du måste väl ändå erkänna att det är en fördel om man faktiskt kan träffa med vapnet också?hangatyr skrev:vad menas med det? att träffsäkerheten var bättre på mg 34 än på 42:an? Detta har i och för sig liten betydelse, då syftet med en kulspruta är att sprida mycket bly i luften, inte att träffa nödvändigtvis.
mvh/ Daniel
- Panzerschreck
- Medlem
Skulle jag sitta i en bunker vid en 500m lång äng och en fiende patrul kom skulle jag vilja TRÄFFA dom INNAN dom upptäckt/börjat peppra på mig.hangatyr skrev:Nej. Skämt å sido, givetvis, men jag tror inte att precisionen i detta fallet är särskilt avgörande. Hade det varit prickskyttegevär vi talade om så skulle precisionen på långa avstånd varit långt mer avgörande än nu när vi diskuterar två kulsprutor. I detta fallet har nog driftsäkerhet, tiden det tar att byta pipa etc. större betydelse än just träffsäkerheten på 500+ meters avstånd.D. Löwenhamn skrev:Ja, det är det som menas. Du måste väl ändå erkänna att det är en fördel om man faktiskt kan träffa med vapnet också?hangatyr skrev:vad menas med det? att träffsäkerheten var bättre på mg 34 än på 42:an? Detta har i och för sig liten betydelse, då syftet med en kulspruta är att sprida mycket bly i luften, inte att träffa nödvändigtvis.
mvh/ Daniel
>>D.Löwenhamn
Det beror på i vilken situation kulsprutan används. Är den tex monterad på ett stridsfordon är huvudsyftet inte alltid att bekämpa utan framförallt att nedhålla. Då vill man ha en viss spridning för att de som blir beskjutna ska märka att det viner skott överallt omkring dem.
Tex Ksp39 har egentligen en alldeles för samlad träffbild för att vara en bra ksp.
Det beror på i vilken situation kulsprutan används. Är den tex monterad på ett stridsfordon är huvudsyftet inte alltid att bekämpa utan framförallt att nedhålla. Då vill man ha en viss spridning för att de som blir beskjutna ska märka att det viner skott överallt omkring dem.
Tex Ksp39 har egentligen en alldeles för samlad träffbild för att vara en bra ksp.
För TRÄFFSÄKERHET over storre avstaand, 400 - 800 meter slår inget automatvapen den gamla vattenkylda Maxim-kulsprutan monterad paa lavettage! Men modern infanteritaktik har gjort den överflödig - stridsavstaanden ar kortare, det behovs lattare vapen som MG 42 for snabbare vaxling av skjutstallning - och våldsam eldkraft med kort varsel. Precisionen - ar av mindre betydelse - eldhastigheten medger utvaskning av målet och nedhållning den lede fi - under de sekunder som kravs for omgruppering av infanteriet.
Plussvarjag skrev:För TRÄFFSÄKERHET over storre avstaand, 400 - 800 meter slår inget automatvapen den gamla vattenkylda Maxim-kulsprutan monterad paa lavettage! Men modern infanteritaktik har gjort den överflödig - stridsavstaanden ar kortare, det behovs lattare vapen som MG 42 for snabbare vaxling av skjutstallning - och våldsam eldkraft med kort varsel. Precisionen - ar av mindre betydelse - eldhastigheten medger utvaskning av målet och nedhållning den lede fi - under de sekunder som kravs for omgruppering av infanteriet.
Maxim är en väldigt bra Kulspruta men som du säger så har tiden sprungit ifrån den. Den är för otymplig att bytta eldställning med. Och väger för mycket för att va smidig men i skyttegravskrig så är den överlägsen
- Olof Larsson
- Medlem
Re: MG 42 vs MG 34
Ja, den sluktade ammo om man sköt på det sättet. Men har hört att man utbildade ksp skyttarna att inte skjuta full auto, utan snarare salvor. Visst har du en massa ryssar 50 m framför dig sparar du ju knappast inte på ammon och då är också MG42 bättre än MG34.Panzershreck skrev: jag vet att MG42 var gjord för att vara enklare och billigare att tillvärka, men den slukade ju ammunition som f*n, och jag antar (OBS antagande) att den fick många eldavbrott
...Mvh John
Men MG34 var ju inget dåligt vapen 1945 heller, det var ju riktigt modernt när det kom. Men MG42 var ännu bättre och ett väldigt bra vapen.
det fanns även en MG45 som kom i slutet i kriget. Där man hade trimmat upp utgångshastigheten till 1800 S/min och Juni 1944 var vapnet klart och ca 10st hann tillverkas innan kriget tog slut problemet var att den blev för varm
vapent vägde bara 9kg så den var klart mycket smidigare en MG42 men nästan omöjligt att skjuta med utan lavett