Jag skulle gärna veta mera om olika typer av ammunition och vad de är menade att användas till.
Finns det någon bra sida om just detta?
ammunition
Länkarna jag gav tidigare i denna tråd är intressanta även ur denna synpunkt, och du kan ju läsa in lite där medan jag letar efter bättre sidor, va.Dr. Sakai skrev:Jag skulle gärna veta mera om olika typer av ammunition och vad de är menade att användas till.
Den första länken länkar i sin tur till en uppsjö "intressanta" artiklar angående ämnet, om så i de flesta fall mer indirekt än direkt.
Jag återkommer förhoppningsvis med nåt mer "riktat" senare.
Som vanligt har Modern Firearms en artikel om det mesta;Dr. Sakai skrev:Jag skulle gärna veta mera om olika typer av ammunition och vad de är menade att användas till.
http://world.guns.ru/ammo/am04-e.htm
Mer;
http://matrix.dumpshock.com/raygun/basics/bullets.html
Det står att FMJ är den enda "accepterade" av internationella överenskommelser. Men att den inte är att rekomendera för jakt, då den penetrerar djupt, men i jakten vill man ju att djuret skall dö så fort som möjligt efter träff. Så till det jag undrar över: Vill man inte samma sak i krig, att fienden skall dö meddetsamma, och inte springa iväg och ställa till mera djävulskap? Så varför är FMJ den enda "accepterade"?
Vilken typ av ammunition var vanlig i 2 VK, och andra krig?
Många tror att vilka vapen som är tillåtna att använda under krigsförhållanden sattes av Geneve-konventionen, men det är fel. Reglerna sattes av den tidigare Haag-konventionen, som säger;Dr. Sakai skrev:Det står att FMJ är den enda "accepterade" av internationella överenskommelser. Men att den inte är att rekomendera för jakt, då den penetrerar djupt, men i jakten vill man ju att djuret skall dö så fort som möjligt efter träff. Så till det jag undrar över: Vill man inte samma sak i krig, att fienden skall dö meddetsamma, och inte springa iväg och ställa till mera djävulskap? Så varför är FMJ den enda "accepterade"?
Den relevanta sektionen har jag markerat i bold. Det var allmän konsensus vid tidpunkten att att en kultyp känd som "Dum Dum"(efter platsen i Indien där en prefragmenterad kultyp producerades under det Brittiska kolonialväldet), ansågs orsaka just "superflous injury" och därför skulle förbjudas på slagfälten.Article 23
Besides the prohibitions provided by special Conventions, it is especially prohibited:--
To employ poison or poisoned arms;
To kill or wound treacherously individuals belonging to the hostile nation or army;
To kill or wound an enemy who, having laid down arms, or having no longer means of defence, has surrendered at discretion;
To declare that no quarter will be given;
To employ arms, projectiles, or material of a nature to cause superfluous injury;
To make improper use of a flag of truce, the national flag, or military ensigns and the enemy's uniform, as well as the distinctive badges of the Geneva Convention;
To destroy or seize the enemy's property, unless such destruction or seizure be imperatively demanded by the necessities of war.
Det är egentligen ett väldans paragrafrytteri då vi idag använder kultyper som splittras vid träff ändå, fast man kan ju hävda att projektilen inte är designad specifikt för det...
Under andra världskriget användes allra mest just helmantlad ammunition, med ett fåtal undantag, som ammunitionen till Brittiska Arméns .38 Webley Mk VI, där en plattnosad blykula användes, något som nästan ledde till avrättning av ett antal tillfångatagna officerare efter Dunquerqe-fiaskot.
Man kan kort säga att det finns, eller snarare fanns en sorts "gentlemans agreement" att inte använda vapen som orsake extrem kroppskada på fienden (Tänk "På Västfronten Intet Nytt" när en nykomling tas ifrån sin sågtandade bajonett, med förklaringen, använder inte vi sånt, använder inte "Tommy" det heller), men idag när ammunition som .50BMG används på personal rutinmässigt vet jag inte vad som gäller... vinnaren bestämmer vem som åker inför domstol för vad...
Två länkar som är att rekomendera:
Haag-konventionen
http://www.lib.byu.edu/~rdh/wwi/hague.html
Geneve-konventionen
http://www.globalissuesgroup.com/geneva/history.html
Under andra världskriget förekom även gevärsammunition med explosiv kula. Sådana var egentligen framtagna för att kunna observera nedslag och fick inte användas mot människor. Det förekom dock att ryska prickskyttar använde sådana. Detta fick tyskarna att tillåta användning mot människor på östfronten, men det var fortfarande förbjudet i väst. Den tyska ammunitionen kallas för Beobachtung. (när man skakar en sådan patron hör man tändspetsen röra sig där inne - kusligt!)
Det finns många skojiga varianter av tysk 7,92x57. Jag samlade på sådant förr men har lagt ned det. (Bla blev man nervös när man tänkte på viss brand ammuniton som självantänder om luft kommer in i kulan. Ett hål i kulväggen är igenlött och denna lödning försvann när man sköt patronen...)
Det finns många skojiga varianter av tysk 7,92x57. Jag samlade på sådant förr men har lagt ned det. (Bla blev man nervös när man tänkte på viss brand ammuniton som självantänder om luft kommer in i kulan. Ett hål i kulväggen är igenlött och denna lödning försvann när man sköt patronen...)
Jag skulle inte ha velat bo granne mid dig på den tiden!Agrippa skrev: Det finns många skojiga varianter av tysk 7,92x57. Jag samlade på sådant förr men har lagt ned det. (Bla blev man nervös när man tänkte på viss brand ammuniton som självantänder om luft kommer in i kulan. Ett hål i kulväggen är igenlött och denna lödning försvann när man sköt patronen...)