Robot 15

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 5 juli 2003, 11:19

mrsmaug skrev:Ok, jag skall uttrycka mig lite tydligare.

Inom ArtDem har Rb15 använts som utgångsbas för markrobotstudier. Förhoppningen var att den skulle kunna användas som markrobot till en rimlig kostnad. I och med att det finns god kunskap inom FM om Rb15 används den som refferens till vidare studier. Men att den skall bli sveriges svar på HIMARS är nog få som tror på i dagsläget.

Slutsatsen blir att Rb15 används för studier, men den utvecklas inte till markrobot. Flygvapnets behov kan jag inget om, men det låter oklokt att ha två olika system för liknande ändamål.
Ok, då förstår jag bättre. Tack :)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 5 juli 2003, 11:36

Ja77 skrev:tryggve: finns det någon anledning varför svenska försvaret inte använder laserstyrda bomber och antiradar misiler? eller har flygvapnet inet råd att skaffa några nya vapenalternativ till Gripen.
Ja, du, bra fråga...
Vad jag vet så är det främst ekonomiska skäl till att dessa system inte har införskaffats.
Men jag är osäker på hur förvarandet var när införskaffningen av JAS-systemet planerades. T ex så ville man (politikerna :) ) utveckla en egen svensk aktiv radarjaktrobot till JAS. Det var dels för att inte bli beroende av USA för att få AMRAAM, dels för att bibehålla svensk kompetens på robotområdet. Men jag tror att man kom fram till att arbetet skulle ta 10 år, och kosta över 20 miljarder kr i 1980 års penningvärde. Så det kostade väl mer än det smakade. Föreställ er vad styckpriset skulle blivit på en av de där missilerna…

JAS skulle väl användas för invasionsförsvar i första hand, därför är det möjligt att man ansåg att det viktigaste var att planet kunde bära RB15 mot sjömål. Sedan fanns ju Rb75 Maverick för mindre mål. Vad jag vet så planerade man inte att försöka marknadsföra planet för export i stor skala. Då blev avsaknaden av redan integrerade PGM system ett stort minus, vilket nog var en tung orsak för t ex polackerna att välja F16 i stället.

Från vad man kunnat läsa i t ex flygvapennytt och andra tidningar så verkar det som om flygvapnet har kämpat i 10-15 år för att få bättre precisionsvapen. I mitten av 1990-talet så studerades TSA ”Tungt Styrt Attackvapen”, men jag vet inte om det var ett helsvenskt system, eller om det var tänkt att man skulle köpa ett.

På Gripen-diskussionen på ACIG så talades det om att Payway II skulle integreeras på Gripen typ 2003 eller 2004, men jag har då inte hört eller sett något om det. Någon påstod också att Gripens vingar inte av avsedda att bära så pass stor last som 2000 lb lasterstyra bomber innebär, och jag antar att det också är möjligt.
Det talades också om att Flygvapnet var intresserad av den brittiska antiradarroboten ALARM, den som används på Tornado. Det är en relativt liten missil, så den borde gå ganska lätt att integrera på Gripen.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 5 juli 2003, 20:18

tryggve:

Tycker det skulle vara konstigt att Gripen inte skulle klara en Payway II på de inre balkarna på vingarna, RB15 väger väll ungefär lika mycket, annars är det en stor miss.

Rent teoretiskt skulle gripen kunna bära 4 RB15 eller tål inte vingarna det eller är det någon annan begränsning? Man kunde i dataspelet Harpoon...

"svensk aktiv radarjaktrobot" var det den aktiva skyflach eller skulle det vara ett helt nytt vapen?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 7 juli 2003, 11:09

Ja77 skrev:tryggve:

Tycker det skulle vara konstigt att Gripen inte skulle klara en Payway II på de inre balkarna på vingarna, RB15 väger väll ungefär lika mycket, annars är det en stor miss.

Rent teoretiskt skulle gripen kunna bära 4 RB15 eller tål inte vingarna det eller är det någon annan begränsning? Man kunde i dataspelet Harpoon...

"svensk aktiv radarjaktrobot" var det den aktiva skyflach eller skulle det vara ett helt nytt vapen?
Jo, två RB15 kan JAS bära, vad jag vet. Så två LGB borde nog gå att bära, men jag har bara hört detta från ”bättre vetande personer” på ACIG. Så jag vet inte om det verkligen förhåller sig så. 4 RB15 är nog inte möjligt att bära, däremot två RB15 o två RB75.
Harpoon Classic Gould finns ute för nedladdning som betaversion nu. Nu finns det med en plattformseditor, så man kan modifiera som man vill. Har inte hunnit testa det speciellt mycket än. :D
Å andra sidan så kan JAS i den senaste Scenareo versionen bära 4 AMRAAM o 4 Sidewinder?? Tror inte så mycket på det heller. De verkar ha gjort ett ganska slarvigt arbete med de svenska plattformarna. J35 Draken kan bära Sky Flash, t ex…. :roll:
Dessutom så skulle JAS radarn bara ha 60 nm räckvidd??? 8O

Vad jag vet så skulle det vara en ”egen” svensk robot. Jag tror att Active SkyFlash var mer av en nödlösning. Men jag är inte säker, och är absolut inte en expert…
Vet inte om det hade med detta att göra: http://www.canit.se/~griffon/aviation/t ... s/aam.html Om du tittar på Sverige där så ser du ett par projekt

k22GLE
Ny medlem

Inlägg av k22GLE » 6 augusti 2003, 01:10

Luno skrev:jag gjorde lumpen på korvetten HMS Gävle och fick va med på skarpskjutning med Rbs15 vilket var en mäktig upplevelse så blir halva båten svart :D
Men att använda RBS15 mott landmål funkar inte den är byggd för sjömål inget annat
Var det -99 som ni sköt? Jag låg på Gävle -96 samt -97, fick aldrig vara med om robotskott. :|

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 12 augusti 2003, 16:02

Jag läste för länge sedan i (tror jag) Värnpliktsnytt att styckpriset för RBS 15 var 20-25 miljoner kr. Någon som vet mer säkert? Ni som legat i flottan.

Grum
Medlem

Inlägg av Grum » 13 augusti 2003, 11:29

Räckvidden är ju som sagt hemlig. Men eftersom den är framtagen av Sverige torde kravspecen säkerligen utgå från svenska behov.
Och kanske ingick ett krav på (host) typ avståndet från Gotlands sydspets till den dåvarande sovjetiska kusten. Kanske... Inte vet jag.

Angående kärnvapenbärare var det tänkt att rb08 skulle kunna bestyckas med taktiska kärnvapen. (nu såg jag att JA77 rtedan besvarat den frågan. Så ursäkta mig).

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 augusti 2003, 15:34

Grum skrev:Räckvidden är ju som sagt hemlig. Men eftersom den är framtagen av Sverige torde kravspecen säkerligen utgå från svenska behov.
Och kanske ingick ett krav på (host) typ avståndet från Gotlands sydspets till den dåvarande sovjetiska kusten. Kanske... Inte vet jag.

Angående kärnvapenbärare var det tänkt att rb08 skulle kunna bestyckas med taktiska kärnvapen. (nu såg jag att JA77 rtedan besvarat den frågan. Så ursäkta mig).
Men jag har sett öppna uppgifter på räckvidden för RB 15 och om jag inte minns fel var det 120 km....

:)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 13 augusti 2003, 15:40

Ja, runt 70 km för RBS15Mk1, 120-150 km för Mk2, och 200-300 km för Mk3 är öppna uppgifter som jag har set, men hur väl det stämmer med verkligheten är ju svårt att säga. Mk3 ska även ha funktioner som ”re-attack” om den missar osv. Plus att man ska kunna förprogrammera in ett antal waypoints innan avfyrning…

Vad jag vet så använder Sverige RBS15Mk2, Mk3 står på "önskelistan", men har hittills endast säkrat en exportorder till Tyskland, samt möjligen till Polen...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 augusti 2003, 19:42

tryggve skrev:Ja, runt 70 km för RBS15Mk1, 120-150 km för Mk2, och 200-300 km för Mk3 är öppna uppgifter som jag har set, men hur väl det stämmer med verkligheten är ju svårt att säga. Mk3 ska även ha funktioner som ”re-attack” om den missar osv. Plus att man ska kunna förprogrammera in ett antal waypoints innan avfyrning…

Vad jag vet så använder Sverige RBS15Mk2, Mk3 står på "önskelistan", men har hittills endast säkrat en exportorder till Tyskland, samt möjligen till Polen...
Det är nog som du säger. I verkligheten torde det vara mer.

:)

Användarvisningsbild
Thullan
Medlem

Inlägg av Thullan » 14 augusti 2003, 09:18

Om en RBS15 kostar 20-25 miljoner så kan ju Sverige inte ha så många av dom misstänker jag, är det någon som vet hur många?

Jag har själv inte legat på något fartyg som kan bära RBS15 så jag är lite nyfiken på om dom någonsin bärs med ute på sjön till vardags? Jag vet hur fort vapen slits ute på sjön så det kan därför knappast vara motiverat att åka omkring med robotar för 100 miljoner om det inte är något speciellt på gång. Är robotramperna ("boxarna") på korvetterna och robotbåtarna mestadels tomma eller innehåller dom robotar?

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 14 augusti 2003, 11:36

tryggve skrev:Jag läste för länge sedan i (tror jag) Värnpliktsnytt att styckpriset för RBS 15 var 20-25 miljoner kr. Någon som vet mer säkert? Ni som legat i flottan.

20-25 miljoner/styck låter lite väl mycket, för det har ju tillverkats ett rätt stort antal till Svenska flottan, flygvapnet och kustartilleriet + export.

En Harpoon kostar ca 4 miljoner och en Tomahawk ca 4-10 miljoner som jämförelse.
Det kanske var 8 st robotar som kostade 20-25 miljoner....Vem betalar det för en robot, inte Sverige i alla fall.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 14 augusti 2003, 12:08

En skarp Rb 56 Bill kostar som jämförelse 175 000 spänningar. Rbs 15 torde vara betydligt dyrare, men lite fingervisning kanske det ger.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 14 augusti 2003, 12:18

Gutekrigaren skrev:En skarp Rb 56 Bill kostar som jämförelse 175 000 spänningar. Rbs 15 torde vara betydligt dyrare, men lite fingervisning kanske det ger.

Mvh Petter

Har bara svårt att tro att en RB15 kostar 20-25 miljoner om tex en Harpoon kostar 4-5 miljoner. Vem skulle då köpa den Svenska roboten, förutom Sverige då som har som vana att ta fram svindyra egna vapensystem som tex Gripen och Bamse.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 14 augusti 2003, 12:24

KA skrev:
tryggve skrev:Jag läste för länge sedan i (tror jag) Värnpliktsnytt att styckpriset för RBS 15 var 20-25 miljoner kr. Någon som vet mer säkert? Ni som legat i flottan.

20-25 miljoner/styck låter lite väl mycket, för det har ju tillverkats ett rätt stort antal till Svenska flottan, flygvapnet och kustartilleriet + export.

En Harpoon kostar ca 4 miljoner och en Tomahawk ca 4-10 miljoner som jämförelse.
Det kanske var 8 st robotar som kostade 20-25 miljoner....Vem betalar det för en robot, inte Sverige i alla fall.
Jo, det är sant. Men det är den enda prisuppgift på RB15 som jag har sett, så jag undrade om någon hade mer exakta uppgifter.
Sverige har exporterat 96 RB15 till Finland, samt ev fler i ytterligare order efter detta, men det är jag osäker på. SAmt ett antal till dåvarande Jugoslavien. Innan Polen och Tyskland köpte missiler så var det såvitt jag vet den enda exporten av RB15.

Men Harpoon och Tomahawk har båda tillverkats i tusentals ex, vilket borde dra ned priset rejält, det är viktigt att tänka på. Harpoon har dessutom exporterats till ganska många länder, närmare ett 20-tal tror jag. Det borde göra den avsevärt billigare än RB15.
Vi skulle ha köpt Harpoon egentligen, men så ville politikerna att en svensk robot skulle utveckas i stället, för att uppräthålla kompetensen på robotområdet.
Tomahawk ska börja tillverkas i en billigare verson snart, med mer "off the shelf" komponenter. Detta skulle (enligt tillverkaren) sänka priset med ca 50 %.

Men eftersom Tyksland o Polen köpt RB15 så kan den ju inte vara så mycket dyrare än konkurrenterna numera, det har du rätt i...

Kanske ett styckpris på 5-10 miljoner är mer rimligt...

Luno kanske vet, han var ju med om att skjuta RB15.

MD650: den luftburna versionen av RB15 borde väl ha längre räckvidd än den fartygsbaserade, tycker man... De flesta källor listar Mk1 versionen som "runt 70km" räckvidd, medan Mk2 och 3 är mer okända...

Skriv svar